Lise-Mari og Sarah ble tverrfaglig vekket
Universitetet kastet studentene ut i samarbeid med andre yrker. Å vite hva andre kan er helt nødvendig for oss som jobber i velferdsstaten, mener de to studentene på vernepleie.
Både Lise-Mari Ingebrigtsen (t.v.) og Sarah Igdun (t.h.) har praksis på rus og psykiatri i Rælingen kommune. De mener alle kommuner burde ha en dag for tverrfaglig samarbeid. Foto: Eirik Dahl Viggen
Foto: Eirik Dahl Viggen
Saken oppsummert
jbr@lomedia.no
– Det var fryktelig spennende å sitte der som vernepleierstudent og høre hvilken tilnærming de andre studentene hadde, forteller Lise-Mari Ingebrigtsen, student i vernepleie ved OsloMet.
Sammen med 26 andre studenter og 20 veiledere brukte hun og medstudent Sarah Idgun bruke en hel dag i mars på å lære tverrfaglig samarbeid. Studenter fra lærerutdanning, barnehagepedagogikk, sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, vernepleie og barnevern møtte opp på rådhuset i Rælingen. Sammen skulle de samarbeide om et fiktivt case.
• Kaos ble orden da denne vernepleieren ble rektor
Tverrfaglig samarbeid i utdanningen
Rælingen kommune har etablert en arena for tverrfaglig samarbeidslæring i praksis i samarbeid med universitetet OsloMet. 5. mars møttes 26 studenter og 20 veiledere fra ulike studieretninger for å samarbeide om et fiktivt case i Rælingen rådhus. En lignende dag vil også bli gjennomført våren 2020. Den tverrfaglige samarbeidslæringen gjelder for studieretninger som lærerutdanning, barnehagepedagogikk, sykepleie, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, vernepleie og barnevern.
Snart vernepleiere: Lise-Mari Ingebrigtsen og Sarah Igdun
Eirik Dahl Viggen
Viste fram vernepleien
De merket fort at de som vernepleierstudenter tenkte litt annerledes enn de andre studentene.
– For eksempel merket jeg at sykepleierstudenten tok utgangspunkt i det somatiske, og lærerstudenten i tilretteleggingen på skolen. Jeg og den andre vernepleierstudenten ved bordet mitt tenkte nok bredere om brukeren, forteller Sarah Igdun.
– Som vernepleier er vi jo der det er tilrettelegging for brukere og jeg merket at vi vernepleierstudenter kjapt fikk en slags koordinatorrolle da vi diskuterte, sier Ingebrigtsen.
• Nav-ansatte Else og Mariadelle får trusler om natta og skjelles ut på jobben
De opplever også at de fikk vist de andre studentene litt mer hva det å være vernepleier går ut på.
– Jeg kan av og til få inntrykk av at mange tror at vernepleiere kun jobber med mennesker med psykisk utviklingshemming eller autisme. Det var fint å få muligheten til å forklare hva faget vårt faktisk går ut på, sier Ingebrigtsen.
Begge føler at de har fått utbytte av å bruke en studiedag på tverrfaglig samarbeid.
– Egentlig burde jo alle kommuner tilby studentene dette her under praksisen. Jeg føler meg veldig heldig som fikk være med på dette, sier Ingebrigtsen.
Det tverrfaglige blikket
– En bruker lever livet sitt i en sammenheng. Det er viktig at vi som hjelpere kjenner til hverandres kompetanse slik at alle gode krefter kan komme inn og hjelpe dette mennesket, sier Inger Ulleberg, førstelektor i pedagogikk ved OsloMet.
Inger Ulleberg er en av prosjektlederne som startet pilotprosjektet med å gi studenter fra ulike studieretninger en egen dag for tverrfaglig samarbeid. Foto: OsloMet
Foto: OsloMet
Ulleberg er en av prosjektlederne for den tverrfaglige samarbeidslæringen i Rælingen kommune. Hun har samarbeidet om dette med Brynhild Belsom, initiativtaker og enhetsleder ved Enhet for familie og helse i Rælingen kommune.
• Bare en av ti barnevernssaker i fylkesnemnda i Agder har sosialarbeider som fagkyndig
– Ved å bli kjent med hverandres rolle i velferdstjenestene og de ulike kreftene som finnes i et lokalsamfunn kan man åpne opp for nye og bedre måter å hjelpe på.
Ulleberg mener at tverrfaglig samarbeid er så viktig at studentene bør få øvd opp den kompetansen allerede under sitt studieløp.
I forberedelsene la de vekt på å finne et så realistisk case som mulig og velge problemstillinger som alle de ulike studieretningene kunne forholde seg til.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra studentene og gleder oss til å kunne gjennomføre en ny slik dag for studentene neste vår, sier Ulleberg.
Les flere spennende saker på fontene.no:
• «Oda» (19) om AAP-kutt: – Politikerne stempler oss som snyltere
Flere saker
Hanna Skotheim
Hun jobber side om side med dem som bor i de utsatte områdene
Morten Gloppestad von Krogh er velferdsviter og leder i FOs nye landsdekkende klubben for statlige ansatte i Nav.
Simen Aker Grimsrud
– Vi trenger en leder som vil se på hele Nav-strukturen med nye øyne
Julianne Ferskhaug, byråd for sosiale tjenester i Oslo, er svært fornøyd med den nye handlingsplanen for rusfeltet i Oslo.
Hanna Skotheim
– Vi skal være byen som er flinkest på ruspolitikk
Kritiker Lone Bodot er en av dem som deler boktips for sosialarbeidere.
Helge Skodvin
Disse bøkene bør velferdsstatens hjelpere lese
Bengt synes det skrives for mye negativt om barnevernet. Selv er han fornøyd med hjelpen han fikk og vil gjerne rose barnevernet.
Hanna Skotheim
– Barnevernet har hjulpet meg med å være en god pappa
Siv Anita Haukdal er årets tillitsvalgt i FO og ble overrakt heder og ære av FO-leder Marianne Solberg.
Aslak Borgersrud

