JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Eirik Dahl Viggen

På Norges nest største Nav-kontor har ingen fast plass

Er det lobbyen på Plaza? Er det loungen på Kastrup? Nei, det er nye Nav Fredrikstad.
2018103114180020230821171436

edv@lomedia.no

«Vårt arealkonsept aktivitetsbaserte arbeidsplasser (ABW) er noe helt annet enn ’kontorlandskap’ og dreier seg om et areal som er oppdelt i soner der man setter seg i riktig sone etter arbeidsoppgaver» Dette skriver leder ved Nav Fredrikstad, Lise Mette Paulsen i en e-post til redaksjonen. Det hørtes så spesielt ut at vi må ta en tur til Østfold og besøke landets nest største Nav-kontor.

Nav Fredrikstad flyttet inn i nybygde lokaler ved Fredrikstad stadion.

Nav Fredrikstad flyttet inn i nybygde lokaler ved Fredrikstad stadion.

Eirik Dahl Viggen

ABW – Aktivitetsbasert arbeidsplass med clean desk og free seating – er innført som norm av Statsbygg og kommer for fullt i offentlige nybygg, som Nasjonalmuseet og regjeringskvartalet. I september pakket staben ved Nav Fredrikstad sammen sakene sine på det gamle kontoret: Familiebilder, barnetegninger og potteplanter havnet på velferdsstatens skraphaug.

Sandra Arntsen, plasstillitsvalgt for FO, hadde fått varierte signaler fra medlemmer som i tiår hadde sittet i bås med papirbunkene sine. De var spent på den fleksible framtiden.

Søsken som er pårørende har lett for å bli glemt av hjelpeapparatet

Arbeidsplass: Familiesenter – Her får foreldre en siste sjanse

Eirik Dahl Viggen

Frittgående kontorfolk

Nybygget er plassert rett over brua til Kråkerøy ved siden av Høgskolen i Østfold og Fredrikstad stadion.

Døra inn til mottaket er smal og kontrollert av en vaktmann. Men i etasjene over folder det seg ut en arbeidsplass som knapt er til å kjenne igjen.

Lokalene virker overraskende luftige, med svære teppebelagte flater. Mønster og farge på teppene markerer om vi befinner oss i sosial sone, stillesone eller arbeidslandskap. Bare 46 prosent av staben er her, i gjennomsnitt. Ellers er de ute og møter bedrifter, brukere og samarbeidende etater. Midt i grunnflata åpner et atrium seg med en trapp som forbinder 2. og 3. etasje.

Eirik Dahl Viggen

– Den første uka kom folk tidlig på jobb for å sikre seg en plass. Ikke nå lenger, sier Arntsen.

Det viste seg at det er ganske god plass. Ledelsen har beregnet 2,1 plasser per ansatt. Det betyr at det som regel er plass til å velge mellom avstengt kontor, kontorlandskap, firerbås eller stillesone. Sistnevnte ser nesten ikke ut til å være i bruk denne fredagen. Det stikk motsatte av hva Arntsen forventet.

Nav-ansatte finner hverandre på chat

På Fontenes inspeksjon ser det ut til at de fleste saksbehandlerne og veilederne holder tradisjonen i hevd med å søke inn i de tradisjonelle landskapene med grå filtskjermer. Her spiser de frokosten sin og prater livlig. Du trenger ikke gå til sosial sone for å være sosial!

– Folk snakker mer på tvers av avdelinger og team nå enn før. Dette er kompetansedeling i praksis, sier Sandra Arntsen.

Eirik Dahl Viggen

De 190 årsverkene er fordelt på 12 team. Hvert team har 9-15 medlemmer. Det er, motsatt denne skribentens gammelmodige antakelse, ikke slik at hvert team klumper seg sammen på hver sin kant av vegg til vegg-teppet. De beveger seg rundt som frie partikler. Det alle nå spør seg er: «Hvor er du nå?». Det er ikke lett å vite når ingen har fast plass. Svaret er på chatten.

– Det er fantastisk å sitte hvor jeg vil. Jeg bare holder kontakt med teamet mitt via Skype, forteller veileder Nathalie Siduropula.

Samhandling

Ut av små pastellfargede plastkurver stikker ledningstumper og ladere, papirark og thermokopper. Dette og laptopen er det lille kontoret ansatte får ha med seg på reisen sin gjennom arbeidsdagen.

Seniorene murret, etter det Fontene kjenner til, over utsiktene til en slik tilværelse. Flere skal ha meldt inn at de kom til å gå av med AFP før flyttinga. Men de ble med. Selv de er fornøyde med det nye.

Foreslår fast likelønnsdag a la 8. mars

Sosionomstudent mistet sommerjobben på grunn av sykdom. Nå har hun fått penger og unnskyldning fra Sykehuset Innlandet

– Vi har blitt mer kjent med kollegene våre her. Folk vi ikke snakket med før. Det er bra, spesielt når vi jobber med komplekse saker som gjerne involverer flere fagområder, sier tillitsvalgt Arntsen.

De lett forstyrrede har mange muligheter til isolat på de små enekontorene. Kun midlertidig, så klart.

Eirik Dahl Viggen

Mistenkelig nok står det igjen en pc og en kaffekopp på mange av cellekontorene. Konseptet free seating sprekker opp i møte med det menneskelige behovet for å holde av plass til seg selv.

Men sjefene må holde seg ideologisk rene. Uten eget kontor forflytter de seg sporløst rundt. Alt arbeid er gjemt i den digitale verden.

Activity based working

Det er nesten så en blir litt misunnelig på alle Vitra-stolene og de lyddempende ullsofaene. Bare én modul koster flerfoldige tusenlapper. Men å bringe slikt på banen er bare smålig. Vi får heller snakke litt om konseptutvikling.

Stillesonen er lite brukt.

Stillesonen er lite brukt.

Eirik Dahl Viggen

Ideen om å la kontorarbeidere flytte seg rundt etter aktivitet ble utviklet av en arkitekt i USA fra slutten av 1970-tallet. Konseptet ABW – activity based working – ble rendyrket i Nederland på 1990-tallet. Det fysiske arbeidsmiljøet utformes for å passe til de ulike aktivitets-modi som kan finne sted i løpet av en typisk dag på kontoret: Fra alenearbeid som krever langvarig konsentrasjon og ro, via formelle møter til en oppdatering i forbifarten. Når du kommer til jobb om morgenen, velger du arbeidsstasjon etter hva du har tenkt å gjøre akkurat den dagen. Eventuelt hvem du har lyst til å henge med, uavhengig av hvilke saker dere jobber med.

Personlige eiendeler må oppbevares i denne skaprekka.

Personlige eiendeler må oppbevares i denne skaprekka.

Eirik Dahl Viggen

Tanken var å øke produktiviteten og ansattes fornøydhet, men her mangler det forskning, ifølge Wikipedia.

Produktiviteten har i hvert fall ikke sunket etter de flyttet inn i de nye lokalene, forteller leder Lise Mette Paulsen. Hun savner ikke det gamle Nav-bygget i det hele tatt. Der satt de avdelingsvis fordelt på fire etasjer, med begrenset menneskelig kontakt seg imellom. Bygget var for trangt, de manglet 60 kontorplasser. Nå har de dobbelt så mange plasser som antall hoder.

Brukerne sluses over på nett

Nav Fredrikstad-bygget er utformet også med tanke på Navs kanalstrategi. Inngangen er såpass trang for å gjenspeile ønsket om at færrest mulig brukere skal oppsøke mottaket. Isteden skal flest mulig benytte nettløsningen. Det målet er allerede i ferd med å nås. Hele 96 prosent av brukerne er digitale, resten kan telles på en hånd ifølge nestleder Hedda Bothne.

Med ABW fulgte også en løsning om at brukeren melder inn personnummeret sitt ved ankomst. Saksbehandleren får beskjed og kan komme ned og møte personen. De ansatte slipper å stå på post og vente på folk i mottaket, noe som spiser mye tid ved øvrige Nav-kontor.

Eirik Dahl Viggen

Nav Norge: – De ansatte må selv ønske seg ABW

De har brukt to år på en kort geografisk reise over elva, og en noe lengre kulturreise over til ABW. Initiativet kom fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. De ville ha et av landets største Nav til å begi seg ut i et gedigent eksperiment for bedre arbeidsmiljø. Ledelsen ble sendt på studiereise til bedrifter i Sverige og Norge som hadde ABW. Som Astra Zeneca og Eidsiva Bredbånd.

Massasjestolen er ett av få møbler som fikk lov til å bli med på flyttelasset fra gamle Nav Fredrikstad.

Massasjestolen er ett av få møbler som fikk lov til å bli med på flyttelasset fra gamle Nav Fredrikstad.

Eirik Dahl Viggen

Ifølge leder ved Nav Fredrikstad Lise Mette Paulsen har de oppnådd mer effektiv oppgaveløsning og mer selvstendige medarbeidere, mer utadrettet virksomhet, økt frihet og økt samhandling.

Misnøyen en så radikal omlegging av arbeidsmiljøet kunne eller burde ha utløst, er frustrerende nok for denne skribenten ikke til stede. Ingen av de som sitter spredt i båser og lenestoler denne dagen har noe å klage på. De skryter av mulighetene til å variere sittestilling og til å bli bedre kjent med kollegene sine, mer fleksible løsninger og til å øke antall skritt per døgn.

– Folk kommer på jobben og sier de er lykkelige her. Det har jeg aldri hørt før hverken på Nav eller da jeg ledet sosialkontor, forteller Paulsen.

Eirik Dahl Viggen

Nesten papirløst

Bærbare PC-er virker limt fast til de ansatte på vei til kaffekroker og sittegrupper.

– Det var en frihet å bli kvitt papirene jeg tok vare på og aldri fikk lest. Jeg kan ikke huske sist jeg printa ut noe, sier leder Lise Mette Paulsen.

Alt skal flyte elektronisk. Mellom ledere og ansatte, og ikke minst ut til brukerne. 96 prosent av brukerne er digitale, ifølge etatens egen undersøkelse. Plastposene med dokumentasjon mange har med seg er det bare å skanne innholdet av.

FO-tillitsvalgt Sandra Arntsen er enig.

– Det har fordeler å kunne ta med seg PC-en med programvare for eksempel utenfor huset på timeavtale med en bruker. Så kan jeg vise henne akkurat hvordan statusen hennes ser ut i systemet mitt. Mange får en a-ha-opplevelse når de innser at det lønner seg å registrere det ordentlig hver gang de søker en jobb.

Til lesere ansatt i Nav: Ingen grunn til å glede dere eller frykte for tidlig. For det stemmer ikke at alle Nav-kontorene av en viss størrelse skal få aktivitetsbasert arbeidsplass (ABW). Bare de som ønsker det selv, og som ønsker det fulle og hele konseptet. Det forsikrer Human Resource-direktør i Nav Norge, Inger-Johanne Stokke. Inntil videre framstår Nav Fredrikstad som et lykkelandskap.

Selvhjelp når begjæret havner på avveie

FAGARTIKKEL: Brukermedvirkning er en måte å konkretisere sosialt arbeid på

Dette er saken:

Nav Fredrikstad flyttet i september 2018 inn i nye spesialbyggede lokaler

Activity based working, et nederlandsk arkitekt-konsept, utgjør nå ramma for arbeidshverdagen

Målet er økt trivsel, mer samhandling og bedre tilpasning til Navs kanalstrategi

{"419454":{"type":"s","url":"/image-3.419454.e68016fca2","cap":"Nav Fredrikstad flyttet inn i nybygde lokaler ved Fredrikstad stadion.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"419455":{"type":"sitat","url":"/image-3.419455.db7ff2c89f","cap":"","s":"– Det er fantastisk å sitte hvor jeg vil. Jeg holder kontakt med teamet mitt via Skype\n","sb":"Nathalie Siduropula, veileder","stype":"","sbg":"rgba(0, 0, 160, 0.03)","sco":""},"419457":{"type":"sitat","url":"/image-3.419457.453aa74b01","cap":"","s":"<small>«Valg av type arbeidsplassløsninger er en lokal prosess med lokal medvirkning. Det kan være at flere andre NAV-enheter velger en tilsvarende løsning, men dette er da knyttet opp mot fremtidige behov og fremtidig arbeidsmønster. Det er ingen føringer om at alle skal ha ABW»","sb":"HR-avdelingen, Nav Norge","stype":"","sbg":"rgba(0, 0, 0, 0.44)","sco":""},"419459":{"type":"sitat","url":"/image-3.419459.c7feb8ff2d","cap":"","s":"– Vi ble positivt overrasket over å få mer arbeidsro uten fast plass ","sb":"(f.v.) Merete Grimsøen Bendt (sosionom), Mona Hansen (pedagog), Anita Snoen (barnevernspedagog)","stype":"","sbg":"rgba(0, 0, 255, 0.09)","sco":""},"419461":{"type":"sitat","url":"/image-3.419461.6b7123b872","cap":"","s":"<big>– Dette er i hvertfall bra for oss ekstroverte\n","sb":"Gitte Godø, marked, rekruttering og bemanning","stype":"","sbg":"rgba(0, 0, 160, 0.03)","sco":""},"419463":{"type":"sitat","url":"/image-3.419463.565abdd0f6","cap":"","s":"\n– Den første uka kom folk tidlig på jobb for å sikre seg en plass. Ikke nå lenger","sb":"Sandra Arntsen, FO-tillitsvalgt","stype":"","sbg":"rgba(0, 0, 160, 0.05)","sco":""},"419465":{"type":"sitat","url":"/image-3.419465.39973cc917","cap":"","s":"<big>– Vi har fått det helt fantastisk her \n","sb":"Sara Desevik og Maria Hansen, Nav-veiledere","stype":"","sbg":"rgba(64, 0, 0, 0.15)","sco":""},"419467":{"type":"s","url":"/image-3.419467.c9821ed249","cap":"Massasjestolen er ett av få møbler som fikk lov til å bli med på flyttelasset fra gamle Nav Fredrikstad.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"419695":{"type":"s","url":"/image-3.419695.2357b06938","cap":"Stillesonen er lite brukt.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"419785":{"type":"s","url":"/image-3.419785.222dd47d1a","cap":"Personlige eiendeler må oppbevares i denne skaprekka.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"86","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f2","title":"Dette er saken:","closed":true,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}