JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kari Killén på turné i Oslos bydeler:

– Barnevernet er i krise. Det gode med kriser er at de tvinger fram endring

– Aldri før har vi hatt så mye kunnskap om barns utvikling, omsorgssvikt, tilknytning og traumer. Det er tragisk at så lite av den har kommet inn i utdanningene for barnevernsarbeidere, sier Kari Killén.
– Det er på høy tid å slå sammen sosionom- og barnevernspedagogutdanningen, som i andre land. Det mener Kari Killén, forsker, fagbokforfatter og foreleser.

– Det er på høy tid å slå sammen sosionom- og barnevernspedagogutdanningen, som i andre land. Det mener Kari Killén, forsker, fagbokforfatter og foreleser.

Nadia Frantsen

solfrid.rod@lomedia.no

Nylig stod hun på scenen for 600 ansatte i Alna bydel. Nå venter de 14 andre bydelene i hovedstaden. På skolebenken sitter jordmødre, helsesøstre, tannleger, barnevernspedagoger, lærere, førskolelærere, fysioterapeuter, Nav-ansatte og sosionomer.

– Jeg gidder ikke lenger forelese for bare én yrkesgruppe. Det må være tverrfaglig, sier Killén.

Hva er det viktigste du vil lære dem?

– Alle yrkesgruppene må få en felles forståelse. De må forstå hvordan barn opplever overgrep og hvordan de forsøker å overleve. Jeg snakker om tilknytnings- og overgrepsforskning, hjerne- og traumeforskning. Jeg knytter dette sammen med relasjonskompetanse. Hvilken relasjon du klarer å bygge til barnet og familien er helt avgjørende for hva slags hjelp du klarer å gi. Jeg er overrasket over at mange barnevernsarbeidere ikke er oppdatert på den kunnskapen som finnes, og at mange ikke snakker med barn. De kan mye om barnevernloven. Jeg vil påstå at det hjelper lite hvis de ikke forstår det de ser. Men det nytter ikke å skyte på barnevernsarbeiderne. Det er Bufetat, Bufdir, høgskolene og universitetene som har mye av ansvaret for hva de lærer.

• Les også: Regjeringen ønsker kommersielt barnevern velkommen

Hvis du fikk bestemme over utdanningene til barnevern, hva ville du ha gjort?

– Jeg ville slått sammen sosionom og barnevernspedagog, som i andre land. Det er håpløst å skille mellom barnet og foreldrenes livssituasjon og nettverk. Jeg ville lagt vekt på studentenes helhetsforståelse, og motivert dem til å jobbe med egne holdninger.

Og så ville jeg vektlagt samarbeid med andre faggrupper. Barnevernet må ikke lukke seg inne.

Jeg ville også innført minst to års veiledet praksis. Barnevern er et mentalhygiensk farlig område.

Helsesøster Tale (38) når 40.000 unge gjennom Snapchat

Hva er drivkraften for å jobbe så mye i din alder?

– Det skjer noe nå. Barnevernet er i krise, det gode med kriser er at de tvinger fram endring.

De som kommer på mine forelesninger er topp motiverte. Tannleger er på banen. Jordmødre har lært seg å oppdage de kvinnene som har traumer, slik at de kan få hjelp. Det er det det handler om, å komme tidlig inn. Når jeg veileder en barselgruppe med fem fedre, ser vi med en gang at en av dem sliter. Så kan han få hjelp, så blir det aldri noen barnevernssak.

Hva er ditt beste råd til unge sosialarbeidere?

– Lær mer! Skaff dere veiledning! Det er bare to frynsegoder i denne bransjen; gratis kaffe og personlig utvikling.

– Vi vokste opp med gærne fedre

Nav skal ut av ordtåka

Marie (22) får 90.000 kroner mindre enn kollega Tone (70) i pensjon

Kari Killén (83)

Forsker emeritus, fagbokforfatter, foreleser.

Foreleser for tusenvis av ansatte i Oslo kommune som ledd i kommunens forebyggende barne- og ungdomsarbeid.

Kari Killén (83)

Forsker emeritus, fagbokforfatter, foreleser.

Foreleser for tusenvis av ansatte i Oslo kommune som ledd i kommunens forebyggende barne- og ungdomsarbeid.