Åpent brev til Kjell Ingolf Ropstad: Bygg et tverrfaglig kompetanseprogram for barnevernet!
DEBATT: Utfordringene i barnevernet kan ikke møtes av en profesjon aleine, skriver Njål Petter Svensson og Randi Reese i dette innlegget.
Randi Reese og Njål Petter Svensson er veteraner i sosialt arbeid, og har tidligere ledet henholdsvis FO og Norsk sosionomforbund.
Adrian Nielsen
Vi anbefaler barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstadet bredt, tverrfaglig kompetansebyggingsprogram i førstelinjen (alle kommuner/bydeler) og i alle fylker.
Førstelinjen i kommunene (bydeler i de største kommunene) for sårbare familier og barn er først og fremst barnevernstjenesten og sosialtjenesten.
Mange av familiene som møter førstelinjen har sammensatte problemer som for eksempel foreldre som sliter med vedvarende fattigdom, arbeidsløshet, alt for liten og dårlig bolig, helseproblemer og rus. Familienes utfordringer er komplekse og krever en tverrfaglig kompetanse hos de som skal møte disse familiene, både i barnevernet og sosialtjenesten. Det krever også en tett samhandling mellom barnevernet og sosialtjenesten i disse tilfellene.
Fagdirektoratet for barnevernet, Bufdir, har kommet med en utredning om kompetansehevingstiltak i barnevernet. Der signaliserer de tydelig at de ønsker å prioritere en profesjon innen barnevernet; barnevernspedagogen. Vi mener en profesjon aleine ikke kan møte de utfordringene barnevernet møter.
80 prosent av de ansatte i barnevernet bør ha mastergrad, anbefaler Bufdir
Sosionomer og barnevernspedagoger har en relevant grunnkompetanse til å arbeide i det kommunale barnevernet (bydelsnivå), men det må opprettes stillinger som etterspør sosialarbeidere med relevant mastergradskompetanse, relevant videreutdanning eller lang erfaring der avlønningen tilsvarer utdanningsnivå for begge profesjoner.
Allerede i dag er det mange med masterkompetanse. I større kommuner må det også opprettes stillinger med annen relevant fagbakgrunn enn sosialarbeider. De mindre kommunene må ha et fylkesnivå de kan henvende seg til i komplekse saker.
Grunnbemanningen i kommunene må være så stor at det er tid til å bygge gode relasjoner og utvikle et mangfold av tiltak tilpasset det enkelte barnet og familien.
Veiledning av nyutdannede sosialarbeidere være obligatorisk og en del av kompetanseprogrammet i alle kommuner. Som et ledd i kompetanseprogrammet opprettes det faglige fora i alle kommuner (bydeler), der ansatte i barnevernet, sosialtjenesten, helsesøstre, barnehager, utekontakter og andre møtes for å utveksle erfaringer og reflektere over problemstillinger og etiske utfordringer knyttet til barneverns- og familiearbeidet. Videre at gode eksempler blir presentert. Denne faste samhandlingen mellom barnevernet og andre tjenester i kommunen som møter familier og barn, skal også ha som målsetting å utvikle til god arbeidsdeling mellom tjenestene.
Problemet er ikke manglende mastergrader
Kompetansesentra må etableres i alle fylker med en tverrfaglig bemanning, for eksempel sosionom/barnevernspedagog, psykiater/psykolog, helsesøster/psykiatrisk sykepleier, pedagog/barnehageansatt og jurist. Kompetansesenteret er til disposisjon for alle kommunene i fylket for veiledning og rådgivning i vanskelige og sammensatte saker. Senteret skal stimulere til faglig utvikling i førstelinjen og være behjelpelig med utformingen av førstelinjens del av kompetanseprogrammet.
Kompetansesenteret skal etablere opplæringsprogrammer, dels intensive, dels langvarige for alle i barnevernstjenestene og sosialtjenestene i fylket. Temaer for disse kan være: barnevern og familie, marginalisert ungdom, juss, forvaltningsoppgaver, samarbeid og samhandling, brukerperspektiv, rus, psykiatri, kulturforståelse, relasjonskompetanse, etikk og verdier.
Kompetansesentrene skal styrke kommunikasjon og samarbeid vertikalt og horisontalt og er en viktig del av kompetanseprogrammet.
Flere saker
Arild Knutsen var blant dem som møtte opp for å demonstrere mot nedleggelser av rusinstitusjoner tidligere i år.
Hanna Skotheim
Konkurransen om rusbehandling: – Hele prosessen har vært en katastrofe
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Håkon Daniel Hansen-Sumstad (t.v.), Daniel Jan Swiderski, Jenny Mårnes Sandven og Madelen Søderberg Knudsen er snart ferdig utdannet barnevernspedagoger. De har fordypet seg i sosialt arbeid i skolen.
Solfrid Rød
Her skal studentene få øynene opp for å jobbe i skolen
Hanna Skotheim
Camille sprer juleglede til kolleger og klienter: – Vi jobber bedre hvis vi har det bra sammen
– FO-medlemmer i Virke-oppgjøret får mye etterbetalt til neste år, sier Ole Henrik Kråkenes i FO.
Skjalg Bøhmer Vold
Enige om lønna for høyskoler og ideelle barnevernsinstitusjoner
Hovedregelen er at du må ta ut hele ferien i løpet av kalenderåret.
Mats Løvstad