Oda har sommerjobb i barnevernet: – Har fått flere aha-opplevelser
Barnevernstudent Oda Gravdal Ulriksen har fått større forståelse for barnevernstjenesten etter å ha sett den fra innsida.
Oda Gravdal Ulriksen er godt i gang med sommerjobben i Midt-Agder barnevernstjeneste.
Rebekka Johannessen Litland
Saken oppsummert
hanna@lomedia.no
Oda Gravdal Ulriksen (27) jobbet i barnevernet allerede før hun begynte på en integrert femårig master i barnevern ved Universitetet i Agder (UiA).
Det var jobben på en barnevernsinstitusjon som gjorde at hun valgte utdanningen. I løpet av studietiden, har hun prøvd seg i en jobb på Stavanger akuttsenter og en omsorgsinstitusjon på Sørlandet.
Denne våren har hun hatt praksis i Midt-Agder barnevernstjeneste. Nå har hun også fått sommerjobb der.
– Det er lurt å ha relevant sommerjobb. Det kommer deg til gode på studiene fordi det du leser om får du testet ut i praksis, sier Ulriksen.
Hun oppfordrer alle studenter til å være åpne for mulighetene de får, være uredde og takke ja.
– Vær på i praksisperioden, vis at du er villig til å lære og still spørsmål. Det vil åpne flere dører, sier Ulriksen som er leder for FO-studentene.
Rebekka Johannessen Litland
Viktig med livserfaring
Hun var 25 år da hun begynte på studiene. Hun er positiv til at andre går direkte fra videregående til høyere utdanning, men for henne var det viktig med ulike erfaringer før hun ble student.
Før Ulriksen fikk jobb på institusjon, jobbet hun flere år på restaurant.
– Der jobber du også med mennesker og du må stå i at gjester ikke er fornøyde. Du kan få en del kritikk og stå i en del ubehag.
Ulriksen tenker at all jobberfaring, uavhengig av hva det er, er viktig fordi det gir livserfaring.
– Det er mye snakk om at vårt fagfelt er krevende. Jeg tror jeg hadde kjent annerledes på det hvis jeg nå var 22 år og ikke 27.
Forstår barnevernstjenesten bedre
Ulriksen har fått seg flere aha-opplevelser i barnevernstjenesten etter at hun kom fra institusjonsjobben.
– Når du får den innsikten fra innsiden, får du en større forståelse for jobben de gjør i barnevernstjenesten.
Da Ulriksen jobbet på institusjon kunne hun oppleve at hun ikke fikk tak i saksbehandlere når en ungdom hadde et behov de måtte ta seg av.
– Nå forstår jeg det bedre at saksbehandlere ikke alltid kan svare fordi det er andre ting som haster mer for dem og fordi de hele tiden står i et tidspress, sier 27-åringen.
Opplæring og veiledning
Selv om Ulriksen holder alle mulighetene åpne for hvor hun skal jobbe etter studiene, er hun ikke fremmed for at det kan bli barnevernstjenesten.
Hun lar seg ikke skremme av at for eksempel 20 prosent av ansatte i barnevernstjenestene og ved institusjonene sier at de vil lete etter en ny jobb i løpet av året.
Det går fram av Barnevernsbarometeret, som er en årlig spørreundersøkelse til ansatte og ledere i det kommunale barnevernet og barnevernsinstitusjonene på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).
Ulriksen tror flere ser etter nye jobber fordi de føler seg utilstrekkelige. Derfor mener hun det er viktig at unge og nyutdannede får god opplæring og veiledning fra start. Det er også viktig at det er rom for å stille spørsmål og at det er hjelp å få, mener hun.
– Det tærer på hvis man hele tiden føler seg bakpå og ikke får gjennomført det man skal.
I barnevernstjenesten står man ofte alene i saker sammenlignet på en institusjon hvor de ansatte er mye sammen. Ulriksen tenker derfor det er viktig å ha kolleger man kan sparre med. Det opplever Ulriksen at hun har der hun er nå.
– Jeg har også kolleger som møter meg med et smil. Vi står i krevende situasjoner, men jeg opplever at alle er opptatt av å hjelpe hverandre.
Lærer begge veier
Uansett om barnevernstjenesten Ulriksen jobber i nå blir hennes framtidige arbeidsplass eller ikke, så vil 27-åringen gi et godt inntrykk.
Hun råder for eksempel andre til å hive seg med i diskusjonen når de drøfter saker på jobb.
– Jeg har ikke blitt arrestert på noe, men heller erfart at de andre synes det er fint at saker belyses fra flere sider. Jeg har også kjent på at det ikke bare er jeg som kan lære ting, men at de også kan lære noe av meg.
Flere saker
Det var i Pilestredet i Oslo at en granat eksploderte tirsdag i forrige uke. Etter eksplosjonen, detonerte politiet en håndgranat som ble funnet i et fotgjengerfelt.
Fredrik Varfjell / NTB
Kan barnevernet forhindre at ungdom havner i kriminelle miljøer?
Det er flere måter teknologi kan brukes til å skade kvinner, sier en av forskerne bak den ferske studien. (Illustrasjonsfoto)
Hanna Skotheim
Teknologi kan redde kvinner i voldelige parforhold, men det kan også skade dem
Signe Færch er utdannet sosialrådgiver og har jobbet med utsatte barn i ti år. Nå er hun leder for Dansk Socialrådgiverforening.
Hanna Skotheim
Danmark har egen sosialminister: – Alltid en risiko for at arbeid og ytelse får dominere
17-åringene Mia og Dawoud er to av ungdommene som har fått jobb i tacotrucken til organisasjonen FRAM. Her kjøper Signe Hovde taco. – Det er et veldig godt tiltak, og tacoen er kjempegod, sier hun.
Simen Aker Grimsrud
Tacotrucken holder ungdom unna gata: – Når de er på jobb her, slipper foreldrene å bekymre seg
Stortinget vil endre reglene for yrkesskade. – Det er helt fantastisk, sier FO-tillitsvalgt Ann-Sofie Franck-Ring som selv opplevde å bli skadet på jobb.
Kasper Holgersen
Sosionom Ann-Sofie ødela kneet på jobb. Nå jubler hun over regelendring
Warsame Ali er daglig leder i den ideelle stiftelsen Flexid.
Hanna Skotheim