DEBATT:
En bekymringsmelding om fellesskolen
Vi i FO og Utdanningsforbundet får meldinger fra bekymrede medlemmer om at laget rundt eleven svekkes. Vår oppfordring er krystallklar: Vi trenger flere trygge voksne i skolen, ikke færre.
Flere kommuner gjennomfører budsjettkutt som rammer skolene, skriver Marianne Solberg og Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet
FO / Utdanningsforbundet
Saken oppsummert
Dette er en meningsytring. Den gir uttrykk for skribentens meninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Fontene her.
I august gikk tusenvis av barn forventningsfullt inn skoleporten for første gang. En god skolehverdag krever selvsagt nok lærerutdannede lærere. Samtidig trenger skolen også miljøterapeuter med sosialfaglig kompetanse, som sammen med lærerne sørger for at alle får en god og trygg skolehverdag.
Forventningene til hva vi som jobber i skolen skal løse er mange. Vi skal bekjempe mobbing, bidra til sosial utjevning og ivareta et mangfold av store og små behov hos elevene. Sammen skal vi legge til rette for utvikling, trivsel og læring. I valgkamp og festtaler er de fleste enige om å styrke laget rundt eleven. Men i praksis ser vi nå det motsatte over hele landet.
Vi i FO og Utdanningsforbundet får meldinger fra bekymrede medlemmer om at laget rundt eleven svekkes. Det kuttes i stillinger, det blir færre trygge voksne i klasserommet, og de som er igjen blir sittende med et stadig større ansvar alene.
Flere kommuner gjennomfører budsjettkutt som rammer skolene. Et eksempel er Grefsen skole i Oslo som måtte kutte i miljøteamet og kvittet seg med én sosiallærer, én skoleleder og fem assistenter. Det går ut over alle barna, men rammer hardest dem som trenger mer tilrettelegging og oppfølging for å utvikle seg faglig og sosialt.
Vi opplever at politikerne er svært ambisiøse på våre vegne, både i debatter og taler, og de har stor tiltro til at vi løser oppgavene. Men samtidig opplever vi at verken ambisjoner eller lovord følges godt nok opp når pengene skal fordeles.
Inkludering og et godt lag rundt eleven er grunnleggende for den norske fellesskolen. Elever som er trygge, opplever mestring og føler seg som en del av fellesskapet lærer bedre. Skolen er med på å definere hvilket liv du får som voksen.
Derfor må vi investere i skolen, ikke kutte i den.
Dagens utvikling understreker alvoret. Mobbingen øker og flere sliter med bekymringsfullt skolefravær. Mange barn og unge sliter med å finne seg til rette i skolen. Utenforskapet vokser og mange faller fra uten å fullføre. Samtidig pågår det en debatt om ungdomskriminalitet og forebygging. Ansvarlige politikere må kjenne sin besøkelsestid. Nå er ikke tiden for å svekke fellesskolen.
Oppfordringen fra oss som organiserer lærere og sosialarbeidere er krystallklar: Vi trenger flere trygge voksne i skolen, ikke færre. Vi trenger tid til å følge godt opp og mer enn krisetiltak når det kanskje er for sent. Vi trenger politiske prioriteringer, ikke flere festtaler.
Flere saker
Morten Haugland leder møtet der medarbeiderne planlegger jula.
Simen Aker Grimsrud
Her planlegger de jula i detalj: – Mange av barna har dårlige minner
Hanna Skotheim
FO-lederen om statsbudsjettet: – Vi forventer at de rødgrønne partiene blir enige
Medietilsynets undersøkelser viser at 86 prosent av barn og unge 9 til18 år spiller dataspill. Nesten halvparten spiller daglig.
Jonas Sandboe
Kriminelle er bare et tastetrykk unna
Emma Holten ble godt tatt imot på den europeiske sosialarbeiderkonferansen i Oslo tidligere i høst, men hun har ikke selv fått med seg hvor godt likt hun var.
Hanna Skotheim
Boka hennes får sosialarbeidere til å gråte
Ida Haukaas Alkholt gir ut en diktsamling basert på historier og mennesker fra sitt arbeid som kontaktperson i barneverntjenesten. Hun er fra Stavern.
Morten Bergene
Ida skriver dikt om barnevernet: – Det er mange meninger om oss
Filippa Othilie Eberlin fyller på servietter i kantina til alle lunsjgjestene.
Hanna Skotheim

