Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Noen hvisket sangene eller holdt hånden foran munnen da de startet i koret. Nå står innvandrerkvinnene stødig og synger norsk med åpen munn.
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
anne@lomedia.no
Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med i koret sammen med andre innvandrere i Norge som trenger å lære bedre norsk før de skal ut i arbeidslivet.
Kvinnene står på rekker i kvalifiseringssenteret Ny sjanse, Nav i Bergen.
Nå synger de Når himmelen faller ned tostemt i alt og sopran: «Det snør …»
Oleksandra Murashko er operapedagog fra Kyiv og engasjerer seg som frivillig med å dirigere koret.
Eivind Senneset
Men noen synger «snår», og norsklæreren overdøver pianoet og roper at hun verken vil høre «snår» eller «snjør», men SNØR.
– Og ikke snørr! Hahaha, gauler hun som dirigerer.
Latteren brer seg i rommet. Kvinnene starter forfra en gang til.
– Husk! roper dirigenten mens hun slår taktene:
– Dere må smile! Det er Norge! Dere er glade for at det snør!
Deltar i Jobbsjansen
Koret ble startet opp i Nav i Bergen for et halvt år siden, som del av Jobbsjansen. Dette skal gjøre at innvandrerkvinner bedrer sjansene sine i arbeidslivet.
I år har kvalifiseringssenteret fått tilskuddsmidler fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDI) til å prøve ut korsang som metode for språklæring.
Linn Skulberg de Souza (bak) leder norskundervisningen som nå også omfatter sang hver uke. Maryana Slakva fra Ukraina konsentrerer seg om teksten.
Eivind Senneset
Sosionom og prosjektleder Cathrine Seglem viser til forskning om at språk og musikk-utøvelse aktiverer mange av de samme områdene i hjernen.
– Blir de bedre i norsk av å synge i kor?
– Ja, virkelig! De lærer uttale, hva ordene betyr, og vi ser at koret gir samhold og selvtillit! De synger høyt, bruker stemmen og får større trygghet i samtaler med andre, sier Seglem.
Norsklærer Linn Skulberg de Souza får hjelp til det musikalske med Kristian Skår ved pianoet og Oleksandra Murashko som dirigent.
Eivind Senneset
Mandager får deltakerne klasseromsundervisning med grammatikk og gloser. Da går de også gjennom sangtekstene og hva de betyr. Korøvelsen senere på formiddagen varer 2,5 timer.
– Korsangen er en morsommere måte å lære på enn å pugge, sier hun.
Melodien gjør det lettere
Nå synger de: «Alt går litt langsommere her på jorden når himmelen faller ned».
– Unisont! roper dirigenten. – Det betyr at vi må synge de samme tonene!
Kvinnene som er med i koret er enten deltakere i Jobbsjansen eller med i kvalifiseringsprogrammet ved senteret i Nav. Noen har høyere utdannelse fra hjemlandet, mens andre knapt kan lese.
– Når vi synger må de lytte og herme, og melodien gjør det lettere å huske og lære utenat, sier Linn Skulberg de Souza, som leder korarbeidet og norskundervisningen.
Norsklærer Linn Skulberg de Souza har lang erfaring med å lære innvandrere norsk. Selv har hun bodd i flere land og har lært språk ved å lytte til musikk.
Eivind Senneset
Hun har fått med seg operapedagog Oleksandra Murashko fra Kyiv som dirigent, og en student fra Griegakademiet på piano, begge som frivillige.
Glemmer at de lærer
Norsklæreren tror ikke kvinnene tenker på at de egentlig lærer norsk i løpet av timene de øver. Det er som om de glemmer det når de synger.
– Mange har sittet fortvilet i klasserommet og følt at de stagnerer. Dette er virkelig genialt. Vi får vekk stresset over å skulle prestere. Og så er det noe nydelig med å synge med andre!
Hun går gjennom sangtekstene ord for ord med dem, og hun bruker bilder og illustrasjoner for å forklare begreper. De tolker metaforer og snakker om hva som menes med «iskyss på min munn».
I norskundersvingen går de gjennom sangtekstene og lærer hva ord og uttrykk betyr.
Eivind Senneset
Nå tar de fram Bjelleklang, og hun spør om de husker Blakken? At det er navnet til hesten. Og stallen? Huset til hesten.
Sangen fyller rommet: «Følg oss ut, over mo og myr, der hvor veien slynger seg, i skogens eventyr».
– Følg oss ut! Lang u, ikke ot, terper læreren.
Hvisket sangene
Det skjer noe med hele kroppsholdningen når de tør å bruke stemmen.
– Korsangen gir dem en trygghet de kan dra nytte av når de skal ut i arbeidslivet, sier hun.
– Mange har sagt at de føler at de får mer selvtillit ved å synge. Her klemmer tre ukrainske kvinner hverandre.
Eivind Senneset
Søstrene Badorna har musikkbakgrunn, men få av koristene har sunget før.
En deltaker har fortalt at i hennes kultur skal kvinnens stemme være myk og stille. Hun hadde derfor ikke trening i å bruke stemmen kraftig og usjenert. Nå sier hun at hun får bruke stemmen høyt og tydelig, «ikke bare når hun kjefter på barna».
– For kvinner fra noen land kan det være en bøyg å synge fordi det er uvant. Men deltakelse gjør at komfortsonen gradvis utvides, sier de Souza.
Noen nesten hvisket sangene i begynnelsen eller holdt hånden foran munnen.
– Nå står de stødig og synger norsk med åpen munn, sier hun.
Ingen eksamen
Korsangen skal ikke erstatte annen språkopplæring for innvandrere, men er et supplement.
– Kvinnene trenger ikke bevise at de er blitt bedre i norsk. Dette er en metode vi prøver ut, understreker de Souza.
Hun velger sanger på både nynorsk og bokmål. Tekstene skal være noe å bryne seg på. De har sunget blant annet Optimist og Vi skal ikkje sova burt sumarnatta.
– Mange innvandrere synes jo det er forvirrende med alle dialektene i Norge og at folk flest ikke snakker slik de lærer på språkkurs. Med sangene kan vi vise fram variasjonen, sier hun.
- Melodiene gjør at ordene og lydene forblir i minnet på en annen måte enn ved konvensjonelle undervisningsformer, mener norsklærer Linn Skulberg de Souza.
Eivind Senneset
Den eneste utfordringen med korarbeidet er at det er stor utskifting av sangere, påpeker de Souza. Meningen med å være deltaker i Jobbsjansen er at kvinnene skal ut i arbeidspraksis.
– Vi mister sangere når de går ut i jobb, sier hun.
Fredag før jul blir det konsert i lokalet hos Ny sjanse i Bergen.
– Da står vi faktisk uten solist, for hun som skulle synge solo har fått jobb!
Flere saker
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Håkon Daniel Hansen-Sumstad (t.v.), Daniel Jan Swiderski, Jenny Mårnes Sandven og Madelen Søderberg Knudsen er snart ferdig utdannet barnevernspedagoger. De har fordypet seg i sosialt arbeid i skolen.
Solfrid Rød
Her skal studentene få øynene opp for å jobbe i skolen
Hanna Skotheim
Camille sprer juleglede til kolleger og klienter: – Vi jobber bedre hvis vi har det bra sammen
– FO-medlemmer i Virke-oppgjøret får mye etterbetalt til neste år, sier Ole Henrik Kråkenes i FO.
Skjalg Bøhmer Vold
Enige om lønna for høyskoler og ideelle barnevernsinstitusjoner
Hovedregelen er at du må ta ut hele ferien i løpet av kalenderåret.
Mats Løvstad
Hva kan du gjøre med feriedagene du har til overs ved nyttår?
Jeg er veldig ydmyk overfor våre sosialarbeiderkolleger etter å ha sett forholdene de jobber under og hvor mye de jobber, sier Karin Bergström (nr. 3 f.v.). Her er hun og Berit Musum fra FO Trøndelag sammen med kolleger på sykehuset i Antsirabe.
Privat