Suksess for seks-timers dag

Seks timers arbeidsdag har blitt en stor suksess for Tine Heimdal. Produktiviteten har steget med 30 prosent, og både ansatte og ledelse opplever et bedre arbeidsmiljø.
18.08.2009
13:25
16.12.2013 10:47

30 prosent av de ansatte beskriver nå sin helse sin helse som meget god. Det er en økning fra 20 prosent i fjor.

«Det er blitt en strålende arbeidsplass, med mange forbedringer i arbeidsmiljøet,» skriver en av de ansatte i forbindelse med evalueringen. Forsøket med seks timer arbeidsdag startet i 2007, og siste evaluering er gjort av tre forskere ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI.

Last ned AFIs evalueringsrpport.

Arbeidstidsendringen er knyttet til flere andre endringer i bedriften, blant annet et tettere samarbeid med tillitsvalgtapparatet og større satsing på skolering av ansatte.

Faglig utvikling

Etter endringene opplever de ansatte at de har flere muligheter til å utføre arbeidet slik de mener er riktig, og de har bedre muligheter til faglig utvikling.

De ansatte fikk mulighet til å ta fagbrev med støtte fra bedriften, noe som fikk dem til å føle seg verdsatt av arbeidsgiver. Økt kompetanse førte til større ansvar: Tidligere måtte arbeidslaget tilkalle hjelp når maskinene stoppet på grunn av tekniske problemer. Nå ordner de ansatte opp selv.

Måtte finne ut av det selv

De ansatte har fått større innflytelse på arbeidsoppgaver og større ansvar. Dette skjedde også i selve prosessen, hvor de ansatte fikk beskjed om at de selv måtte finne ut av hvordan det ville være mulig å redusere arbeidstida til seks timer samtidig som produksjonen ble opprettholdt. Den ordningen de kom fram til, førte til at kveldsskiftet sluttet mange timer tidligere. «Som å komme fra helvete til himmelen,» sa en av de ansatte.

Det er blitt mindre slakk og småpauser i bedriften. Men opplevelsen av sosial støtte har blitt bedre, og færre blir slitne fysisk og psykisk daglig eller ukentlig. Og selv om produktiviteten har økt, er det færre som rapporterer om økt tidspress.

Tillitsvalgte til ledelsen

En del av forsøket gikk ut på at hovedtillitsvalgte ble en del av ledergruppen. Dette førte til en sterk økning i tilliten mellom ansatte og ledelse.

For ledelsen betydde samarbeidet med tillitsvalgapparatet at det skjedde en demping i interessebaserte konflikter. Også de ansatte sier at prosessen har økt tilliten mellom dem og de tillitsvalgte.

I tillegg skjedde det andre endringer i ledelsesfilosofien. Fra å være en bedrift med «store samarbeidsutfordringer» ble det utviklet lagfølelse og fleksibilitet. Ifølge evalueringen fra AFI var det spesielt viktig for lederne at de gjennom lederopplæring fikk trening i å reflektere over praksis i fellesskap. Dette førte til bedre dialoger i bedriften.

18.08.2009
13:25
16.12.2013 10:47