Johannes Menzel Knudsen er glad han kan jobbe når praksisen ble avlyst.

Johannes Menzel Knudsen er glad han kan jobbe når praksisen ble avlyst.

Privat

Koronakrisen:

Vernepleierstudent Johannes skal jobbe under koronakrisen: – Må være mentalt innstilt på at det kan bli en utfordring

Da Johannes Menzel Knudsen fikk beskjed om at han ikke får ha praksis i år, ringte han sin gamle arbeidsgiver og tilbød seg å bidra.
07.04.2020
09:59
07.04.2020 19:53

simen@lomedia.no

Han er tilbake på gutterommet i Bergen. Egentlig skulle Johannes Menzel Knudsen vært i Sogndal og gått løs på elleve ukers praksis i bu- og miljøtjenesta. Han hadde gledet seg til å sette teori ut i praksis, men for to uker siden kom beskjeden: det blir ikke noe av.

– Jeg syns det er veldig dumt, men samtidig har jeg full forståelse for det, sier Knudsen på telefon til Fontene. Han gå andreåret på vernepleiestudiet i Sogndal.

Mange går glipp av ordinær praksis

Han er ikke alene. De siste ukene har mange studenter mistet praksisen sin, enten fordi praksisstedet ikke ønsker å ha ansvaret for en student når alt står på hodet, eller fordi institusjonen er stengt for å hindre smittespredning.

– Det er en god del av våre studenter som får et redusert eller litt annerledes praksistilbud, bekrefter Svanaug Fjær, leder for institutt for velferd og deltaking ved Høgskulen på Vestlandet (HVL).

Studenter som skaffer seg en relevant jobb, kan få godkjent 150 timers arbeid som praksis. I tillegg vil de få veiledning og oppgaver de skal løse av høyskolen. Resten av studentene som har mistet praksis, må følge et alternativt, digitalt «opplegg» som HVL har laget.

Vernepleier Kristine føler seg ikke verdsatt: – Jeg blir rett og slett lei meg

– Gjør meg bedre rustet

Johannes Menzel Knudsen kontaktet sin tidligere arbeidsgiver i Bergen, et bofellesskap for mennesker med utviklingshemming, og spurte om han kunne bidra i en vanskelig tid. Fredag i forrige uke hadde han sin første vakt.

– Jeg er veldig glad for at vi kan jobbe og få godkjent det som praksis, sier Knudsen.

– Å jobbe er mer likt praksis enn å ha forelesninger, og jeg tror det vil gjøre meg bedre rustet til å gjøre en god jobb senere, sier han.

Vernepleiestudenten vet foreløpig ikke hvor mye han får jobbe, men tror han skal klare 150 timer.

– Vi har blitt oppfordret av skolen til å melde oss til beredskap i kommunen vi kommer fra, så det har jeg også gjort.

– Du går bare andre året på vernepleieutdanningen. Føler du deg klar for å jobbe for fullt?

– Ja, jeg tror jeg skal klare å gjøre god samfunnsnytte i denne situasjonen. Det er naturlig for meg å bidra, sier han.

Knudsen sier han er en person som liker å jobbe. At han har jobbet i bofellesskapet tidligere, er ingen ulempe.

– Den ene avdelingen kjenner jeg veldig godt. Jeg trenger bare en oppdatering på ting, så kan jeg gå i gang å jobbe.

Vernepleier: – Alle som jobber i boli bør bruke uniform

Innstilt på at det blir utfordrende

– Hva tror du vil møte deg på jobb de neste månedene?

– Det er nok en endret hverdag for beboerne. Jeg tror mange av dem føler en uro når ting er annerledes, mens andre ikke merker det. Det kommer an på hvordan vi som ansatte reagerer på situasjonen, sier Knudsen.

– Hvordan forbereder du deg til å bli kastet ut i en sånn situasjon?

– Jeg må sette meg inn i rutiner og være mentalt innstilt på at det kan bli en utfordring. Jeg må selvsagt følge råd og faglige vurderinger som kommer. Dette klarer man ikke helt alene.

– Hvor lenge regner du med å jobbe?

– Jeg tror jeg kommer til å jobbe fram til høyskolen starter med forelesninger til høsten igjen. Planen er å jobbe så mye som mulig.

– Praksis er uerstattelig

Iris Jansdottir Nordberg, leder av FO-Studentene, mener det er trist at fremtidige vernepleiere, barnevernspedagoger og sosionomer mister muligheten til å ha praksis. Lederen for studentmedlemmene i Fellesorganisasjonen (FO) har forståelse for at koronakrisen skaper trøbbel for utdanningene, men oppfordrer høyskolene og universitetene til å finne gode løsninger for praksisen studentene mister.

– Praksis er uerstattelig. Ferdighetstrening på skolen blir ikke det samme. Studentene mister en viktig mulighet til å knytte kunnskapen de har lært på studiet med erfaring i praksis, sa Nordberg til Fontene i forrige uke.

07.04.2020
09:59
07.04.2020 19:53

Mest lest