Universiteter starter forskerskole i sosialt arbeid: – Hvis vi sammenligner oss med helsefagene, er vi ganske svake på forskning
Nå kan doktorgradsstudenter som skriver avhandling om temaer relatert til sosialt arbeid eller barnevern søke seg til Norges forskerskole i sosialt arbeid og barnevern (NORWEL).
UiT Norges arktiske universitet/Privat
Saken oppsummert
simen@lomedia.no
Skolen skal ta inn mellom 20 og 30 kandidater og starter til høsten.
– Vi håper at forskerskolen kan gi forskningskapasiteten på feltet et solid puff i riktig retning framover, sier Walter Schönfelder, leder for forskerskolen.
– Svake på forskning
NORWEL er et samarbeid mellom UIT Norges arktiske universitet, som skal være vertskap de første fire årene, og NTNU, som skal være vertskap fra 2026 til 2030.
Skolen skal samarbeide tett med internasjonale og nasjonale forskningsgrupper, nasjonale og internasjonale myndigheter innen sosialt arbeid og barnevern og brukerorganisasjoner. Et viktig mål for skolen er at doktorgradsstudentene skal utvikle forskning som er relevant for politiske beslutningstakere og de som jobber med sosialt arbeid og barnevern.
– Som akademisk disiplin er sosialt arbeid ganske i starten. Egne forskningstradisjoner har først kommet på banen de siste 20–30 årene, sier Schönfelder.
– Er det for lite forskning på feltet?
– Ja, vi er ganske svake på forskning. Hvis vi for eksempel sammenligner oss med helsefagene, er vi et godt stykke bak.
Kan undervise masterstudenter
Forskerskolen blir opprettet samtidig som kravene til å jobbe i barnevernstjenestene strammes til. Innen 2030 må 80 prosent av alle som jobber med saksbehandling i barnevernet ha mastergrad.
– Det betyr at det er et ønske om kompetanseheving generelt, og folk med doktorgrad må kunne utdanne de som begynner på de nye masterstudiene. Mitt inntrykk er at det på landsbasis er for få av de som underviser som har sosialfaglig bakgrunn, sier Schönfelder.
Walter Schönfelder er leder av den nye forskerskolen. Foto: Privat
Privat
Han understreker at en doktorgrad ikke nødvendigvis ender opp i en forskerkarriere. Han håper det også kommer tjenestene på feltet til gode.
– En med doktorgrad kan jobbe deltid i feltet og deltid som forsker og underviser. Det er en stor fordel, for da får de også lettere tilgang til relevante problemstillinger de kan forske på, sier professoren.
Blikk på utlandet
Ved UIT og NTNU skal forskerskolen tilby fem PHD-kurs innen sosialt arbeid og barnevern, og doktorgradsstudentene må velge minst to. I tillegg blir det arrangert symposier, workshops og nettbaserte kollokviegrupper. Idéutveksling og diskusjon av temaer innen sosialt arbeid og barnevern blir sentralt i forskerskolen, og fagmiljøer i både Norge og utlandet vil bidra til at studentene får nye perspektiver, ifølge Schönfelder.
Studentene anbefales også å tilbringe tid ved et av universitetene i utlandet NORWEL samarbeid med.
– Det er viktig for å utvikle sosialt arbeid som profesjon. Noen land har kommet lenger enn oss, og andre kortere. Det er interessant for studentene å se hvordan det gjøres i andre land. Norge er for eksempel et av få land der vi har en yrkesgruppe som heter barnevern, sier Schönfelder.
Flere saker
FOs Katrine Haugland Martinsen forteller at hun har et sterkt engasjement for fagbevegelsen og de samfunnspolitiske områdene.
Jan-Erik Østlie
Kathrine kan bli første sosionom i LO-ledelsen
Colourbox
Jobbe på røde dager? Her er fem ting du må vite
Denne gjengen svingte med fanene på arbeidernes dag i Trondheim i fjor.
Martin Guttormsen Slørdal
Hva skjer på 1. mai? Her er en oversikt
Lisbeth Norshus er leder for FO Oslo og er med i lønnsforhandlingene med Norges største kommune.
Hanna Skotheim
Lønnsoppgjøret i gang: – Det oppleves litt som lotto
– Barn og unge blir værende i uheldige omsorgssituasjoner. Det er kritikkverdig, mener Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Mathias Fossum, Riksrevisjonen
Mye er gjort for å løse problemer i barnevernet, men det hjelper ikke
Hein Karlsvik og Charlotte Breidvik jobber i miljøtjenesten i Kinn kommune. Hun har maks ansiennitet, han er på vei inn i yrket.
Anne M. Odland