Remzy (39) får hjelp av jobbkonsulent Silje Thomassen til å sjekke ut mulighetene for å ta truckførerkurs.

Remzy (39) får hjelp av jobbkonsulent Silje Thomassen til å sjekke ut mulighetene for å ta truckførerkurs.

Hanna Skotheim

Her får Remzy hjelp til å komme ut i jobb: – Dette er sosialt arbeid på sitt beste, sier sosionom

Jobbkonsulenter i Nav Asker kan følge opp dem som får sosialhjelp på jobbfronten uten å også måtte ha ansvar for økonomien deres.
17.11.2021
10:06
18.11.2021 11:54

hanna@lomedia.no

Remzy kom fra Syria til Norge i 2015, men han flyttet til Asker for bare tre måneder siden. Denne torsdagen har han kommet til et herskapelig, hvitt hus i Asker. Her arrangeres det jobbkaffe med jobbkonsulenter fra Nav hver torsdag, og hvem som helst er velkommen. Det eneste kravet er at du selv vil få hjelp til å komme ut i jobb. Remzy er én av dem. Han setter seg umiddelbart ned med Silje Thomassen, en av jobbkonsulentene.

– Har du truckførerkurs? spør Thomassen.

Remzy svarer nei, og de to begynner å sjekke ut hvordan han kan få seg det. Får han seg det kurset, kan det øke mulighetene i bransjene han søker jobber i. Jobbsøk kan også jobbkonsulentene hjelpe han med.

Gjør noe med relasjonen

Det var i 2017 at Yousuf Gilani, den daværende lederen til Anette Wagle, ba henne og en kollega om å utvikle en rolle som kan følge opp dem som får sosialhjelp på jobbfronten uten å også måtte ha ansvar for økonomien deres. Wagle, som er utdannet sosionom, hadde selv erfaring fra å måtte hjelpe klienter med begge deler og synes dette hørtes ut som en god idé.

– Det er en selvfølge at folk først og fremst er opptatt av økonomien sin. Dermed tar det mye av tiden i møtene. I tillegg gjør det noe med relasjonen hvis du den ene dagen skal avslå en søknad om stønad og så skal dere neste dag snakke om jobb. Det er klart relasjonen kan bli preget av den makten du har til å ta slike beslutninger overfor en person, sier Wagle som er fagrådgiver ved Nav Asker og en av jobbkonsulentene.

Allerede før Anette Wagle begynte å jobbe i Nav, hadde hun fått et inntrykk gjennom media at etaten var et tungrodd system. Men hun skjønte ganske fort at hun ikke trengte å være en streng veileder og at det viktigste hun gjorde var å møte menneskene der de var. Det er nettopp det hun gjør i rollen som jobbkonsulent og på de offentlige jobbkaffe-møtene.

Allerede før Anette Wagle begynte å jobbe i Nav, hadde hun fått et inntrykk gjennom media at etaten var et tungrodd system. Men hun skjønte ganske fort at hun ikke trengte å være en streng veileder og at det viktigste hun gjorde var å møte menneskene der de var. Det er nettopp det hun gjør i rollen som jobbkonsulent og på de offentlige jobbkaffe-møtene.

Hanna Skotheim

Med slike erfaringer i lomma, utviklet Wagle og kollegaen rollen som jobbkonsulent. I dag er de tre jobbkonsulenter ansatt ved NAV Asker, hvorav en av dem er i Røyken.

– Med jobbkonsulenter har vi kunnet følge opp klienter mye tettere. Vi har kunnet være mer tilgjengelig, være med på jobbintervjuer, i søknadsprosesser og med ut til aktuelle arbeidsgivere. Noen av de første tilbakemeldingene vi fikk var: «Hvorfor har dere ikke gjort dette tidligere?»

– Hvordan har dere ressursene til det?

– Det er et spørsmål om hvordan Nav velger å bruke de folkene de har til rådighet. Ledelsen her har troa på at vi med jobbkonsulenter vil få flere ut i jobb ved hjelp av denne metoden. Men det er jo selvfølgelig en risiko å satse på denne rollen uten å vite at vi klarer å få flere ut i jobb.

Slipper økonomisk ansvar

Selv om det alltid er en risiko, har etableringen av jobbkonsulenter gitt gode resultater hittil. Fra januar til nå har 35 personer på sosialhjelp kommet seg ut i jobb. I tillegg har 49 personer enten gått ut i utdanning eller over til andre ytelser i nav, som for eksempel kvalifiseringsprogrammet eller arbeidsavklaring.

– Hvis de ikke hadde hatt denne tette oppfølgingen fra jobbkonsulentene, ville jeg tenkt at mange av disse fortsatt ville fått sosialhjelp, sier Wagle.

Grunnen til at jobbkonsulentene har den gode tiden til å følge opp tett er fordi de slipper å ha det økonomiske ansvaret. Siden Kathrine Førde startet i jobben som jobbkonsulent i desember i fjor har hun merket hvor viktig tiden er.

– Hvis jeg får jobbe tett med en person i to måneder, kan det hende at de i løpet av den tredje måneden har kommet seg ut i jobb. Det er ingen som kan jobbe på den måten vi kan, og da mener jeg ha så få brukere som vi har, sier Førde.

Kathrine Førde har vært jobbkonsulent i et år og forstått verdien av å ha god tid med menneskene hun skal hjelpe.

Kathrine Førde har vært jobbkonsulent i et år og forstått verdien av å ha god tid med menneskene hun skal hjelpe.

Hanna Skotheim

Selv om Wagle mener taket på antall brukere til enhver tid bør være på 30, skal du alltid få en jobbkonsulent hvis du trenger det. 30 er uansett færre enn 50 som Wagle kunne ha da hun jobbet i Nav som yngre.

– Jeg skulle sørge for at de hadde vedtak hver måned. I tillegg kom det ekstra ting som at barna trengte klær, familien måtte skifte bolig eller så trengte de nødhjelp. I tillegg skal du få gjort det vi gjør nå, hjelpe dem med jobb. Det ble jo mye, sier Wagle og legger til:

– Dette er sosialt arbeid på sitt beste. Det å være så tett på. Nav trenger det.

Ufarlig

Da jobbkaffe startet, ble jobbkonsulentene enige om at de skulle ha på seg t-skjorter med Nav logo. Det var jo tross alt Nav de representerte. Da det var tid for andre runde med jobbkaffe, var damene tilbake i sivil.

– Vi bestemte oss for å ta dem av igjen. Vi ville heller være likeverdige med de som kom innom. Sitte på samme nivå som dem, rundt et bord med en kaffe i hånda. Prate om løst og fast, men også om muligheter, ønsker og mål for framtid. Det ble en ufarlig arena, sier Silje Thomassen.

Jobbkonsulent Silje Thomassen synes det er fint at også de som deltar på jobbkaffe kan hjelpe hverandre. Det hender nemlig at flere sitter rundt bordet og drikker kaffe og snakker løst og fast. Kanskje er det en som lurer på hvordan det er å jobbe som snekker. Det vet Thomassen lite om, men en annen rundt bordet kan kanskje fortelle om sine erfaringer. På den måten kan de bruke hverandre.

Jobbkonsulent Silje Thomassen synes det er fint at også de som deltar på jobbkaffe kan hjelpe hverandre. Det hender nemlig at flere sitter rundt bordet og drikker kaffe og snakker løst og fast. Kanskje er det en som lurer på hvordan det er å jobbe som snekker. Det vet Thomassen lite om, men en annen rundt bordet kan kanskje fortelle om sine erfaringer. På den måten kan de bruke hverandre.

Hanna Skotheim

– Jobbkaffe kan være et fint sted å være på i stedet for å måtte dra til Nav-kontoret. Det at de som er innom her slipper den formelle samtalen med en veileder, gjør noe med de som er innom her, legger Anette Wagle til.

– Etter drapet på en Nav-ansatt i Bergen rullet det inn negative kommentarer om etaten. Kan jobbkaffe være med å endre holdningene til Nav?

– Jeg vil tro holdningene kan bli bedre når man kan møtes her, sier den fjerde jobbkonsulenten, Irmelin Heggertveit.

Irmelin Heggertveit ble ansatt som jobbkonsulent med koronamidler, men nå skal stillingen bli fast. Nav Asker har med andre ord merket behovet for dem.

Irmelin Heggertveit ble ansatt som jobbkonsulent med koronamidler, men nå skal stillingen bli fast. Nav Asker har med andre ord merket behovet for dem.

Hanna Skotheim

– De kan i hvert fall få gode opplevelser med Nav. Det var en her som sa: Jeg har aldri fått så god hjelp før i løpet av den tiden jeg har vært i Norge, legger Anette Wagle til.

Kan unngå at noen går lenge uten jobb

Selv om du ikke må være tilknyttet Nav for å komme på jobbkaffe, er det flere som får øynene opp for etaten ved å møte opp. Kanskje spør jobbkonsulentene om de er arbeidssøkere på Nav. Er de ikke det, forteller de dem hva det innebærer og så er det noen da som tenker at de ønsker å registrere seg.

– Da hjelper vi dem med det første leddet inn. På den måten unngår vi kanskje at noen går lenge uten jobb, sier Wagle.

Hvis en person er registrert som arbeidssøker, kan jobbkonsulentene si til veilederne ved Nav Asker at personen har vært innom jobbkaffe og fått hjelp til det ene eller andre.

– De sitter gjerne med store porteføljer så den hjelpen vi gir, avløser dem. Ofte er utfordringen at man ikke har nok tid. Sånn sett kan vi se på hverandre som et stort team som kan bruke hverandre på en god måte, sier Silje Thomassen og sikter til jobbkonsulentene og veilederne ved de ulike Nav-kontorene.

17.11.2021
10:06
18.11.2021 11:54