JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Lærerstreiken og debatten rundt den har vist at lærerne trenger flere kollegaer med tverrfaglig kompetanse, mener FO-leder Mimmi Kvisvik.

Lærerstreiken og debatten rundt den har vist at lærerne trenger flere kollegaer med tverrfaglig kompetanse, mener FO-leder Mimmi Kvisvik.

FO/Sara Angelica Spilling

Streiken har vist at det haster å få flere miljøterapeuter i skolen

Mange snakker varmt om laget rundt eleven, men streiken har avdekket store strekk i laget. Vi trenger mer sosialfaglig personell i skolen, slik at lærerne får mer tid til å være lærere.
28.09.2022
15:01
28.09.2022 15:01

Lærerstreiken ble avsluttet på grunn av elevenes psykiske helse, men lærerne har hele tiden sagt at de verken er sosialarbeidere, psykologer eller helsepersonell. Så hvorfor blir det så stor fare for elevenes psykiske helse når lærerne er borte?

Som fagforeningen for sosialarbeidere organiserer FO mange av miljøterapeutene i skolen. Vi mener at lærerstreiken og debatten rundt den, viser at lærerne trenger flere kollegaer med tverrfaglig kompetanse.

Samfunnet har lagt altfor mange oppgaver på lærerne alene. Mange snakker varmt om laget rundt eleven, men streiken har avdekket store strekk i laget. Vi trenger mer sosialfaglig personell i skolen, slik at lærerne får mer tid til å være lærere.

Flere kollegaer kan styrke lærernes streikerett. Alle arbeidstakere skal ha rett til å streike for kravene sine. Miljøterapeutene i skolen skal fungere som en støtte til lærerne og jobber dedikert med enkeltelever og det psykososiale skolemiljøet. Med flere støttespillere, kan lærerne i større grad kjempe for sine saker. Da er det flere som følger opp elevenes sosiale behov og mindre fare for liv og helse.

Etter to år med pandemi og historiens lengste lærerstreik må politikerne nå prioritere elevene gjennom forebyggende arbeid og tidlig innsats. Ansatte i skolehelsetjenesten forteller at elevene ikke oppsøkte dem under streiken. Når ikke elevene oppsøker hjelp, må hjelpen oppsøke elevene. Miljøterapeuter har de siste ukene oppsøkt elever de er bekymret for. Flere skoler må ha ansatte med sosialfaglig utdanning for å ivareta elevenes psykososiale behov.

Sosialarbeidere er spesielt utdannet for å se de helhetlige behovene som folk har og jobber for å løse disse. I skolen jobber de både med enkeltelever som sliter og miljøet på og rundt skolen.

Det er bekymringsfullt at det ikke stilles krav til sosialfaglig kompetanse i dag. Skolen er en av de få tjenestene i velferdsstaten hvor det ikke stilles større krav til tverrfaglighet. I fjor ble det samlet inn over 10.000 underskrifter for å lovfeste miljøterapeuter i skolen. Det er helt tydelig at både regjeringen og kommunene har et ansvar nå.

Vi leser stadig om elever med skolevegring, at unge utvikler psykiske lidelser og at mange ikke får den oppfølgingen de trenger. Å «styrke laget rundt eleven» kan ikke bare være et slagord i valgkamp. Det krever handling, og det haster nå.

28.09.2022
15:01
28.09.2022 15:01