DEBATT:
Barn i barne- og avlastningsboliger får ikke habiliteringen de trenger
I 76 prosent av tilsynene konkluderer statsforvalterne med brudd på loven. Konsekvensene for barna kan være alvorlige.
Habilitering bør skje på alle barnas arenaer, også mens barna er i barne- og avlastningsbolig, skriver forfatterne.
Unsplash/La-Rel Easter
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens meninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Fontene her.
Helsetilsynet har oppsummert tilsyn med habiliteringstilbudet til barn i barne- og avlastningsboliger. I 76 prosent av tilsynene konkluderer statsforvalterne med brudd på loven. Dette er et nedslående resultat. Og konsekvensene for barna kan være alvorlige.
Barna får ikke den habiliteringen de har behov for når de er i boligene. Helsetilsynet mener at dette skyldes både at kommunene mangler kunnskap og bevissthet om habilitering, ikke legger godt nok til rette for at foreldre og barn får medvirke, og at samarbeidet mellom tjenestene svikter. Kommunene har ikke tilstrekkelig oversikt, styring og ledelse til å sikre at barna får et godt og samordnet habiliteringsopplegg.
Hvem er barn i barne- og avlastningsboliger?
Det finnes ingen samlet oversikt over hvor mange barn i Norge som har funksjonshindringer, heller ikke hvor mange som er i barne- og avlastningsboliger enten i perioder eller fast. Det vi vet, er at barn som har store fysiske eller psykiske funksjonshindringer trenger mye oppfølging og omsorg, og at foreldrene deres ofte har behov for avlastning. Kommunen har plikt til å gi foreldrene tilbud om barne- og avlastningsbolig, der barnet kan være fra noen timer i uka til at det bor der fast.
Barn med store fysiske eller psykiske funksjonshindringer trenger habilitering for å øve opp nye funksjoner og ferdigheter som de i utgangspunktet ikke har, og for å opprettholde funksjonene de allerede ha. Det kan dreie seg om hjelp til å øve på å gå, lære seg å ivareta egen hygiene, opparbeide seg språk eller trene på sosial omgang med andre. Habilitering bør skje på alle barnas arenaer, også mens barna er i barne- og avlastningsbolig.
Barna som oppholder seg i barne- og avlastningsboliger er i en risikoutsatt situasjon. Lovbruddene som er påpekt i tilsynet, betyr i praksis at det er en fare for at de ikke opprettholder eller utvikler viktige funksjoner, både fysisk og psykisk. Det kan påvirke helsen, språkutviklingen og evnen til å klare seg selv og til å delta i sosiale fellesskap.
Liten oppmerksomhet på habilitering
Tilsynet viser at det i boligene generelt var lav oppmerksomhet på habilitering for barna. I en god del av boligene var holdningen at avlastning var barnas fritid, og at det ikke var nødvendig å forholde seg aktivt til habilitering. Det viktigste var at barna var trygge, at de gjorde hyggelige ting og hadde det bra. Slike holdninger gjenspeiler, slik Helsetilsynet vurderer det, manglende kjennskap til forpliktelsen kommunene har til å ivareta barnas lovfestede rett til habilitering, også i boligene.
Liten mulighet for å medvirke
Det ble ikke lagt godt nok til rette for medvirkning fra foreldre, og ikke minst fra barna selv i boligenes arbeid med habilitering. En god del av foreldrene opplevde riktignok at de fikk medvirke i utformingen av tjenestene til sine barn. Samtidig så vi at flere av de samme foreldrene først i forbindelse med tilsynet fikk vite at barna hadde tiltaksplaner. Disse planene skal foreldre og barn ha mulighet til å påvirke når de blir laget.
Ikke god nok styring
En god del av boligene hadde verken system for innhenting av informasjon om barna, tverrfaglig samarbeid ved utarbeiding av tiltaksplaner, gjennomføring av habiliteringstiltak eller evaluering og korrigering av tiltakene. Manglende eller mangelfull habilitering fikk pågå over tid uten at dette ble fanget opp eller ble korrigert. Praksis var dermed ikke styrt, men basert på enkeltansattes kompetanse, erfaring og kunnskap om det enkelte barn. Dette er alvorlig.
Utfordringer med samarbeid
Samarbeid mellom tjenester er også en utfordring knyttet til barna i barne- og avlastningsboliger. Selv om det ble holdt møter og informasjon ble delt på tvers, ble ikke nye behov hos barna fanget opp og brukt til å justere habiliteringstiltakene som barna hadde.
Hva må til?
Først og fremst må kommunene øke kunnskapen sin om barns rett til habilitering, og hva som skal til for å få til gode habiliteringsprosesser i barne- og avlastningsboliger. De må samtidig følge med på habiliteringarbeidet i boligene for å sikre at praksisen er god.
Kommunene må også sette inn tiltak slik at barna i barne- og avlastningsboligene og foreldrene får medvirke i utforming av mål og tiltak for habilitering, og i evaluering og korrigering av disse.
Helsedirektoratet bør vurdere revisjon av veilederne som handler om habilitering og ta med eksempler på god praksis i barne- og avlastningsboliger i veiledningsmaterialet. De bør også bidra til at deltjenestene er kjent med og tar i bruk veilederne for god praksis.
Helse- og omsorgsdepartementet bør vurdere om tilbudet i barne- og avlastningsboliger i større grad bør reguleres for å bedre barnas rettssikkerhet.
Flere saker
– Det er krise at barnevernstjenesten ikke har kapasitet til å møte fast i U16 som skal stoppe kriminalitet, mener Jonny Røsbak Hanssen.
Marius Fiskum
Ungdomskriminalitet: – Det er absurd at barnevernet ikke er med
Hovedkravet for lønn er økt kjøpekraft for LOs medlemmer, ifølge leder Peggy Hessen Følsvik.
Brian Cliff Olguin
Snart får du en lønnsøkning. Her er LOs krav til lønnsoppgjøret 2025
Her ved Romerike Krisesenter har de testet ut felles botilbud for menn og kvinner siden 2022.
Hanna Skotheim
På dette krisesenteret har kvinner og menn bodd sammen i tre år. Se hvordan det gikk
Isak Arvola Kvammen, Marte Rowene Utby og Benjamin Salomonsen er klubbledere og mentorer i Tromsø.
Marius Fiskum
De blir betalt for å være kule storebrødre og søstre
Sosialarbeidere er kjent med at ungdom tar kontroll på hverandre med Snap.
Anne M. Odland
Kjærestevold: Unge krever at man skrur av snapkartet
Brian Cliff Olguin