Fellesorganisasjonen i Nav-høring:
Navs målstyring påvirker det faglige arbeidet negativt, sier Fellesorganisasjonen
De Nav-ansatte har kommet med sine tilbakemeldinger. Marit Isaksen og Hanne Glemmestad representerte Fellesorganisasjonen i Nav-høringen på Stortinget.
Hanne Glemmestad (t.v.) og Marit S. Isaksen fra politisk ledelse i Fellesorganisasjonen deltok i Nav-høringen på Stortinget.
Ole Palmstrøm
Saken oppsummert
helge@lomedia.no
Fellesorganisasjonen er sterkt kritisk til hvordan styringsform, organisering og kompetanse må stå helt sentralt i arbeidet med å finne årsakene til feiltolkningen av lovverket, og hvem som har ansvaret for at dette kunne skje.
– Nav-skandalen påvirker organisasjonen og ansatte på ulike måter, avhengig av hvor i organisasjonen du befinner deg. I arbeidet med å finne forklaring på hvordan denne situasjonen kunne oppstå, er det viktig å anerkjenne organisasjonens kompleksitet, mener de to.
LO-forbundet har rundt 2.000 medlemmer innenfor kommunale sosialtjenester og i den statlige styringslinjen. Det var to alvorstyngede tillitsvalgte som møtte Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.
– Vi har stor respekt for sakens kompleksitet, for brukerne som er berørt og for dem som er ute i tjenesten, sier de til FriFagbevegelse.
Høring om Nav-skandalen: Knusende for arbeidsministeren, mener opposisjonen
Intern konkurranse
I sin kontakt med FO-medlemmene har de fått mange tilbakemeldinger på hva som kan ha ført til skandalen.
– Resultatenhetene sammenlignes og det blir en form for konkurranse dem imellom. Etatens sterke fokus på mål- og resultatstyring påvirker det faglige arbeidet negativt. Målekort blir styrende for ansattes innsats. Resultat på målkortene synes viktigere enn forsvarlig juridisk sakshandling med utgangspunkt i lovens formål. Profesjons- og erfaringskunnskapen hos de ansatte blir i mindre grad verdsatt eller tatt i bruk, hevdet de i sitt møte med kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget.
De mener det har utviklet seg en organisasjonskultur i deler av Nav som er preget av mistenksomhet og kontroll i møte med brukerne.
– Ansattes mulighet til å drøfte aktuelle faglige og organisatoriske problemstillinger er begrenset. Opplysningene i denne saken tilsier at flere deler av virksomheten meldte fra om det de oppfattet som feil tolkning av regelverket. Ingen tok det i tilstrekkelig grad på alvor. Direktoratet og departementet var sene til å følge opp meldingene. Forholdene kunne vært avdekket og rettet opp på et tidligere tidspunkt hvis organisasjonen i større grad hadde lyttet til sine ansatte, hevdet de.
Isaksen og Glemmestad mener det er behov for en kritisk gjennomgang av Navs organisering og rammebetingelser. Det må inkludere tilbakemeldinger og innspill fra ansatte på alle nivå i organisasjonen.
Det er blant annet behov for å se på samhandlingen og kommunikasjonen mellom de ulike enhetene og nivåene i Nav.
Kompetanse viktig
Isaksen og Glemmestad mener denne saken også handler om kompetanse.
– Det er en nøkkelfaktor for å forstå hvordan svikt i tjenestene kan oppstå og hvordan svikt kan forebygges.
– Sammensetningen av kompetansen i Nav er uklar og lite hensiktsmessig. FO har gjentatte ganger påpekt behovet for å stille krav om sosialfaglig kompetanse for å løse komplekse og sammensatte sosiale problemer, på samme måte som det bør kreves juridisk kompetanse for å utøve juridisk skjønn, hevder de.
– Vi kan ikke være sikre på at denne skandalen kunne vært avdekket tidligere, eller unngått hvis kompetansesammensetningen i Nav hadde vært annerledes. FO vil likevel hevde at Navs organisering, beslutningslinjer, medbestemmelsesapparat og kompetanse er kritiske faktorer. Noen vil til og med si at EØS-saken er toppen av et isfjell, mener de to.
De frykter det er flere områder av Nav sine forvaltningsområder hvor rettsanvendelse og skjønn utøves feil. FO anbefaler derfor en bred gjennomgang av Nav sin lovfortolkning på flere kritiske områder. Alt fra økonomisk sosialhjelp til uføretrygd bør gjennomgås. Er det noe denne saken bør ha lært oss, er det at vi må sikre oss at faglig praksis er i samsvar med god lovforståelse.
Flere saker
Signe Færch er utdannet sosialrådgiver og har jobbet med utsatte barn i ti år. Nå er hun leder for Dansk Socialrådgiverforening.
Hanna Skotheim
Danmark har egen sosialminister: – Alltid en risiko for at arbeid og ytelse får dominere
17-åringene Mia og Dawoud er to av ungdommene som har fått jobb i tacotrucken til organisasjonen FRAM. Her kjøper Signe Hovde taco. – Det er et veldig godt tiltak, og tacoen er kjempegod, sier hun.
Simen Aker Grimsrud
Tacotrucken holder ungdom unna gata: – Når de er på jobb her, slipper foreldrene å bekymre seg
Stortinget vil endre reglene for yrkesskade. – Det er helt fantastisk, sier FO-tillitsvalgt Ann-Sofie Franck-Ring som selv opplevde å bli skadet på jobb.
Kasper Holgersen
Sosionom Ann-Sofie ødela kneet på jobb. Nå jubler hun over regelendring
Warsame Ali er daglig leder i den ideelle stiftelsen Flexid.
Hanna Skotheim
– Vi har undervurdert hva integrering krever av kunnskap
Gudrun Lidal er barnevernspedagog og 1. kandidat for SV i Nord-Trøndelag.
Privat
Gudrun mistet stortingsplassen på overtid
Marianne Solberg vil ha mye sosialpolitikk fra den nye regjeringa.
Hanna Skotheim