Nav-ansatte bruker tid på klager istedenfor brukeroppfølging
Sosionomenes tid går til rapportering istedenfor tett endringsarbeid med brukerne. Det gir mange klager, omgjorte vedtak og lav effekt, mener FO.
LURT Å KLAGE: Nesten halvparten av de som klager på avslåtte søknader får medhold hos Nav Forvaltning, som er de første til å behandle klagene. Resten går videre til Nav Klageinstans. Mengden omgjorte vedtak kan tyde på for rask saksbehandling, advarer forskere ved Sintef.
Eirik Dahl Viggen
Saken oppsummert
edv@lomedia.no
Nav mottok i fjor 54.000 klager fra brukere som hadde fått avvist søknader om ytelser. Hele 42 prosent av disse klagene førte til at vedtaket ble omgjort i første klageinstans, Nav Forvaltning. Andelen er så stor at en rapport fra Sintef antyder at det går for fort i svingene. Forskerne advarer overfor Aftenposten om at mange ikke orker å ta kampen det er å klage. Dermed kan det true rettssikkerheten til de svakeste.
Les Sintef-rapporten Omgjøring av vedtak i Nav og Trygderetten - omfang og årsaker (pdf)
– For rask saksbehandling kan føre til at mennesker blir avhengig at Navs tjenester lengre enn nødvendig, sier Kathrine Haugland Martinsen, som sitter i Fellesorganisasjonens ledelse og leder Profesjonsrådet for sosionomer.
– Du skal også ha forholdsvis mye ressurser for å orke å klage på manglende oppfølging eller avslag på søknader. Det kan føles helt uoverkommelig.
Nav ga selv Sintef i oppdrag å finne ut hvorfor så mange vedtak ble omgjort i første klageinstans. Nå må de svare på påstander om forsert saksbehandling og brudd på forvaltningsloven.
– Avslagsprosenten vår er lav, men jeg vil ikke si at det er for lett å avslå. Den vurderingen synes jeg er søkt. Vi har fire millioner vedtak i året, så er det 54.000 som klager. Det er ikke unormalt høyt, sier ytelsesdirektør i Nav, Kjersti Monland, til Aftenposten.
FO: – Måltallene kan bli i sentrum i stedet for brukerens faktiske behov
TENK SJØL: - Vi sosialarbeidere må ikke la oss presse til å la måltall styre hva som er fokuset vårt. Reflekter kritisk over egen praksis, sier Kathrine Haugland Martinsen
Ylva Seiff Berge
Kathrine Haugland Martinsen kjenner godt igjen hovedfunnene slik de oppsummeres i torsdagens Aftenposten.
– Den formen for målstyring, telling og rapportering som vi ser i Nav fremmer ikke godt sosialfaglig arbeid, sier Martinsen.
Sintef påpeker hvordan velbegrunnede klager stjeler verdifull tid, både for ansatte og brukere.
– Medlemmene våre forteller om hvordan tiden blir spist opp til å rapportere i stedet for å faktisk kunne jobbe tett sammen med den enkelte bruker i hans eller hennes endringsarbeid, sier Martinsen.
– Målstyringa bommer
Måleverktøyene Nav har brukt i sin tiårige historie klarer ikke å fange opp hva som er godt og vellykka oppfølgingsarbeid, advarer Martinsen.
– Som fagperson blir man hele tiden presset til å prioritere oppgaver som man nødvendigvis ikke vurderer vil hjelpe den en er satt til å hjelpe. De ansattes tid spises opp av at man føler seg tvunget til å gjøre mer av det en blir målt på, istedenfor det som fører til kvalitativt bedre tjenester. Vedtak i seg selv blir målet, ikke hva vedtaket kan gjøre for brukeren.
Tresifret antall brukere per saksbehandler
Ikke sjelden har Nav-ansatte, ifølge sosionomlederen, et tresifret antall brukere de skal følge opp. Altfor mange, mener Martinsen. FOs resept er, som for barnevernet, å innføre bemannings- og kompetansenorm i Nav.
Muligheten til å drive godt sosialfaglig arbeid på Nav, avhenger av kontorets størrelse, om det har en eller to ledere, og ledelsens kompetanse. Det antyder en rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet som kom i april.
Les mer: Nav-kontorene: Trivsel og fagutøvelse varierer sterkt (fontene.no 28.4.2016)
Kathrine Haugland Martinsen slutter seg til konklusjonene fra Vågeng-utvalget og den nye Stortingsmeldingen om Nav. De framhever at hvert Nav-kontor bør få økt myndighet, med større frihet til å utøve faglig skjønn, fleksibilitet og færre tellekanter.
Les mer: Nav og arbeid har skilt lag, mener ekspertutvalg (fontene.no 9.4.2015)
Martinsen oppfordrer sosionomene og de andre ansatte i Nav om å gi innspill til FO med konkrete eksempler på hva alle de politiske føringene og påleggene gir av praktiske konsekvenser i arbeidshverdagen.
Flere saker
– Blir det sånn at lønna i Oslo blir stående stille til vi blir tatt igjen av KS, vil det nok skape mange sterke reaksjoner blant ansatte, sier FO Oslos leder Lisbeth Norshus.
Hanna Skotheim
Ansatte frykter lavere lønn: – Det vil i så fall være ekstremt uheldig
Lene Strand-Langbakk, Håkon Alnes, Anne Louise Wennersberg og Wenche Mora skal være med å foreslå kutt i psykiatrien.
Anne M. Odland
Kutt i psykisk helsehjelp for barn og unge: –Hjertene våre blør
Det nye utdanningsprogrammet for barnefaglig sakkyndige er åpent for barnevernspedagoger. Annika Melinder er studieleder.
Erik Engblad
Ny utdanning åpnes for barnevernspedagoger
Marie Løkken Jacobsen mener miljøterapeuter har en helt annen tid med elevene og kan se hva de trenger. Derfor synes hun det er synd at miljøterapeuter kuttes.
Privat
Marie fikk ikke fortsette som miljøterapeut på skolen. Nå frykter FO at flere vil forsvinne
På SOR-konferansen ble boka presentert av alle forfatterne.
Olav Helland
De har skrevet bok sammen med utviklingshemmede. Nå kan de få pris
Marit Nybø fra Kirkens Bymisjon frykter for tilbudet med akuttovernatting når regjeringen foreslår kutt i statsbudsjettet.
Hanna Skotheim

