JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Elin Valle Mørk jobber som miljøterapeut hjemmefra. I disse dager er hun ekstra bekymret for de barna som ikke har det godt hjemme. Bilde er tatt i en annen sammenheng.

Elin Valle Mørk jobber som miljøterapeut hjemmefra. I disse dager er hun ekstra bekymret for de barna som ikke har det godt hjemme. Bilde er tatt i en annen sammenheng.

Anne Myklebust Odland

Koronakrisen

Miljøterapeut Elin vurderer Tik Tok for å komme i kontakt med elevene nå som hun ikke ser dem

– De barna som ikke har det godt hjemme fra før, vil få det ekstra vondt nå, sier Elin Valle Mørk. Hun er ikke alene om å finne måter å nå fram til elevene på.
16.03.2020
13:16
16.03.2020 17:10

hanna.skotheim@lomedia.no

Over hele landet underviser lærere hjemmefra via et digitalt undervisningsopplegg. Men hva gjør alle miljøterapeutene? De som helst skal være fysisk til stede for de barna som har spesielle behov eller trenger ekstra støtte i skolehverdagen?

Vil nå barna på sosiale medier

I Skien kommune har flere miljøterapeuter tatt med seg jobben hjem, mens enkelte fortsetter med kontorjobb på skolen. Miljøterapeut Elin Valle Mørk er blant dem som jobber hjemmefra. Når Fontene ringer, prøver hun å finne ut hvordan hun skal formidle at elevene kan kontakte henne.

– Jeg har lurt på om jeg skal nå fram til dem gjennom sosiale medier, men det er snakk om en barneskole så det er begrenset hvilken tilgang de har på sosiale medier, sier Mørk som har vurdert det sosiale nettverket Tik Tok, hvor hun vet at flere av barna er aktive.

Mørk har bedt lærerne på barneskolen om å synliggjøre at hun er tilgjengelig. Hun skal også kontakte foreldrene til de barna hun jobber med og be dem gi telefonnummeret sitt. Det tenker hun er helt greit når det er unntakstilstand.

Stenger ingen barnevernsinstitusjoner ennå

– Vi få det ekstra vondt

En ting er å kontakte de foresatte hun er i dialog med angående elevene. En annen ting er de elevene med en alvorlig hjemmesituasjon.

– De barna som ikke har det godt hjemme fra før av, vil få det ekstra vondt nå. I hvert fall hvis jeg ikke har mulighet til å nå dem og de ikke kan si ifra, sier hun.

Det er komplisert å finne en løsning på hvordan disse barna skal få vite at de kan kontakte Mørk på den ene eller andre måten når foreldre ikke skal vite om det. Derfor er Mørk tydelig på at barna må opplyses om alarmtelefonen.

Jubler for at miljøterapeutene i Skien er reddet

Prøver seg fram

I Skien kommune har miljøterapeutene et nettverk hvor de hele tiden oppdaterer hverandre på retningslinjer og hvordan de forholder seg til dem.

– Noen tenker å ta med seg noen elever ut denne uka, men disse planene kan endres. Vi må bare prøve oss litt fram framover, sier hun.

Miljøterapeuter over hele landet har funnet ulike løsninger på hvordan de kan kommunisere med elevene på nå framover. Ved en skole har for eksempel de ansatte opprettet en egen«omsorgstelefon» som er tilgjengelig fra mandag til fredag. Telefonen er bemannet av skolemiljø-teamet som består av sosiallærere, sosialarbeidere og miljøterapeuter.

Ellers er det flere miljøterapeuter som tar i bruk Snapchat for å komme i kontakt med elevene. De ansatte har da en egen Snapchat-konto som kun skal brukes i arbeidstiden og til en-til-en-samtaler.

Små grupper

Selv om Trudvang skole i Sogndal er stengt, møter miljøterapeutene fortsatt sine elever, men i små grupper. Barnevernspedagog og miljøterapeut Eirin Kormeset møter for eksempel en av sine elever sammen med en pedagog og en elev til. Elevene de møtes med, er barn som har rett til det i henhold til Helsedirektorates retningslinjer som søndag gjorde unntak for barn og unge med særskilte omsorgsbehov.

– Det er en spesiell situasjon å være i, men vi må gjøre det beste ut av det. Det viktigste er at elevene føler seg trygge og at de føler at vi er der for å gjøre dagens deres god, sier Kormeset.

Barnevernspedagog og miljøterapeut ved Trudvang skole i Sogndal Eirin Kormeset møter fortsatt de elevene med spesielle omsorgsbehov, men tar strenge forhåndsregler.

Barnevernspedagog og miljøterapeut ved Trudvang skole i Sogndal Eirin Kormeset møter fortsatt de elevene med spesielle omsorgsbehov, men tar strenge forhåndsregler.

Helge Skodvin

For å forebygge smitte, tar de flere forholdsregler når det møter barna. De holder gruppene små, tar i bruk et avgrenset område inne og ute på skolen, begrenser antall elever ute, er nøye på håndhygienen og begrenser det pedagogiske materielle og de sosiale aktivitetene til en person eller en gruppe.

– Materiellet skal brukes av dem som har vært borti det før slik at elevene ikke deler på det, sier Kormeset.

Denne skolen har tolv miljøterapeuter

Må informerer hverandre

På Trudvang skole er det fortsatt miljøterapeuter og pedagoger som ikke er i karantene. De som er igjen, må være flinke til å dele på arbeidet, informerer Kormeset.

– Det er ikke alle miljøterapeutene som jobber med de samme barna til vanlig. Vi må derfor være flinke til å informere om disse barna både på faglig og sosialt plan slik at vi sikrer kvaliteten, sier hun.

16.03.2020
13:16
16.03.2020 17:10