Tillitsvalgte sammen med personal- og lønningskontoret avdekket store mankoer på lønnsavregningen for ansatte med høyere utdanning.

Tillitsvalgte sammen med personal- og lønningskontoret avdekket store mankoer på lønnsavregningen for ansatte med høyere utdanning.

Eirik Dahl Viggen

Ryddesjau i Lillehammer:

Manglet opptil 70.000 kroner i lønn

• 70.000 kroner • 25.000 kroner • 65.000 kroner
Så mye lønn manglet tre sosialarbeidere i Lillehammer.
Ansatte i kommunene bør sjekke lønna innen 1. mai.
08.02.2018
10:06
08.02.2018 14:12

edv@lomedia.no

Lønningene var feil for rundt 10 prosent av FO-medlemmene i Lillehammer kommune.

– Vi har rydda hele høsten, og enkelte saker er ikke ferdige. Men jeg håper vi har funnet alle nå, sier hovedtillitsvalgt Øystein Bryde til Fontene.

De fikk tips om å sjekke lønningene under fjorårets forhandlingskurs med FO: Feilene kan ha oppstått da kommunene innførte nytt lønnssystem fra mai 2015.

Øystein Bryde, hovedtillitsvalgt for FO i Lillehammer kommune, fant store avvik i medlemmenes lønninger.

Øystein Bryde, hovedtillitsvalgt for FO i Lillehammer kommune, fant store avvik i medlemmenes lønninger.

Torbjørn Olsen

Bryde hadde fått noen henvendelser om feil lønn. Han tok flere stikkprøver, og fant. Her var det medlemmer som manglet fra noen hundrelapper til mange tusen kroner i lønn.

Regnefeilen utgjorde for ett medlem hele 70.000 kroner i manglende lønn. To andre manglet 65.000 og 25.000 kroner. Summene gjelder ikke per år, men har samlet seg opp over tid.

Budskapet er å sjekke lønna nå.

Sjekk at du får riktig betalt for ansiennitet og utdanning

Fristen er 1. mai i år, dersom feilen oppsto med nytt lønnssystem som ble innført i kommunene våren 2015

Tre år er foreldelsesfristen for å kreve lønn etterbetalt

Feil siden 2015

Øystein Bryde og resten av FOs lokale forhandlingsutvalg satte seg ned sammen med kommunens lønningskontor og HR-avdelingen. De regnet. Sammen fant de feil lønnsberegning for 15 FO-ere, og rettet opp. Feilene har siden 2015 samlet seg opp fra noen hundrelapper for enkelte, til titusener for enkelte.

Musikk som gjør deg til en bedre sosialarbeider

– Ingen forsto alvoret da jeg fortalte om pappas drikking

Også andre fagforeninger gransker nå lønningene for medlemmer med høgskole- eller universitetsutdanning. Hvordan kunne det bli så feil?

Feilkildene er mange

1. mai 2015 ble lønnssystemet i KS-området, altså kommunesektoren, lagt om. Alle tillegg skulle nå legges oppå den ansattes årslønn, uten at tidligere tillegg ble spist opp.

Her oppstår den ene årsaken til feil: Det skjer når den ansatte har ansiennitetsopprykk samme dato som de sentrale tilleggene kommer. Vanligvis kommer sentrale tillegg 1. mai, eller som i fjor 1. juli. Da er det fort gjort at det ene tillegget glipper.

– Det virker som lønnssystemet ikke alltid fanger opp at ansatte kan ha flere typer tillegg. Kanskje fordi tilleggene legges inn manuelt. Vi oppdaget det særlig der to justeringer skal skje samme dag, sier Bryde.

Kompetanse i blindsonen

Den andre feilkilden er når formell tilleggskompetanse havner i blindsonen.

Lillehammer kommune har en egen lønnsstige for FO-gruppene og andre høgskoleutdannede innen helse og sosialfag. Tillegget ligger rundt 29.000 kroner over tarifflønna. Det er ment å lokke høyt utdannede yrkesutøvere til kommunen.

Helsesista når 40.000 unge gjennom Snapchat

Regjeringen ønsker kommersielt barnevern velkommen

Men noen har enda mer relevant utdanning. Videreutdanning som gir 60 ekstra studiepoeng skal i Lillehammer utløse 24.000 kroner, som et eget kompetansetillegg per år. Det skal legge seg oppå øvrige tillegg. Altså oppå de 29.000. Her kan det glippe.

Feilskjær fra jobbstart

Glippen kan skje når du starter i jobben. Når du søker jobb i Lillehammer kommune, skjer det via en digital løsning på nett. Men dokumentasjon for videreutdanning skal ikke nødvendigvis legges inn digitalt. Dermed er det ingen garanti for at det du leverer av papirer til leder eller til personalkontoret når helt fram til lønningskontoret, forteller Bryde.

– Dette glipper i flere kommuner jeg har vært i kontakt med.

En tredje feilkilde kan være når lokale forhandlingsresultater ikke er meldt inn riktig til lønningskontoret.

Frikjøp gir overskudd

Hovedtillitsvalgt Bryde har på grunn av store omstillinger i kommunen vært 100 prosent frikjøpt de siste tre årene. Uten frikjøp hadde han neppe hatt tid til å etterforske lønn sammen med HR og lønningskontoret.

– Vi er helt avhengig av godt og tett samarbeid med arbeidsgiver for å få rydda opp i disse sakene. Det er ingen automatikk i at enkeltmedlemmer får lønn som tilsvarer kompetansen og ansienniteten deres.

Bryde melder om lykkelige tilbakemeldinger fra flere medlemmer siden lønna ble rydda opp før jul. Ikke bare fikk de etterbetalt manglende penger. De kan i 2018 se fram til lønnsslipper som er litt fetere.

Aleris-direktør: – Velferdsstaten er alles eiendom

– Vi vokste opp med gærene fedre

08.02.2018
10:06
08.02.2018 14:12