Kristin Aldridge (23) ny leder i FO-studentene
Hun drømmer om å jobbe i Nav. Men først skal hun lære mer om ledelse og digitalisering. Det bør utdanningene til helse- og sosialfag også gjøre, mener Kristin Aldridge.
Leder i FO-studentene Kristin Aldridge vil stramme opp innholdet på utdanningene til helse- og sosialfag.
Eirik Dahl Viggen
solfrid.rod@lomedia.no
23-åringen fra Nittedal var ferdig utdannet sosionom på Høgskolen Innlandet våren 2018. Hun kastet seg rett ut i en ny bachelor, denne gang i ledelse og digitalisering. Siden denne kan regnes som videreutdanning, gikk det greit å stille til valg som leder av FO-studentene i november. Et verv hun tiltrer første januar.
Business og sosialt arbeid
Da Kristin Aldridge kom inn på sosialt arbeid, bestemte hun seg for å gå grundig til verks. Hun var med på å starte lokallag av FO-studentene på Lillehammer, påtok seg diverse verv i studentdemokratiet og sitter i styret på høgskolen.
– Da fant jeg ut at jeg liker å jobbe med prosesser, utvikling, strategi, planarbeid og kvalitetsutvikling. Men jeg følte at jeg manglet noen verktøy. Derfor valgte jeg å gå rett på en ny bachelor, forteller Aldridge.
– Jeg synes det er fascinerende å se at jeg nå lærer om mye av det samme som på sosialt arbeid, men vi bruker andre ord. Å motivere ansatte eller å motivere brukere, det er mye det samme. Sosialt arbeid og business er ikke to adskilte verdener. Jeg tror det er nyttig å lære seg de begrepene, også for å kunne møte påstander om sosionomisering og generell nedsnakking av faget vårt.
– Omfavn det digitale
Aldridge er oppgitt over at mange studenter ikke engasjerer seg i studentpolitikk. Selv opplevde hun å finne seg selv i organisasjonslivet. Og hun gleder seg til å ta fatt på ledervervet i FO-studentene. Utdanningspolitikk blir den klart viktigste saken. Utdanningene til helse- og sosialfag må bli bedre, mener Aldridge. I dag er det, ifølge studentlederen, for svakt definert hva studentene faktisk skal lære når de er i praksis.
– Det mangler en systematisk bestilling på hva praksis skal gi og hvordan den skal gjennomføres og følges opp.
Mangelfull beskrivelse av læringsutbytte kombinert med store studentkull gjør at det blir for tilfeldig hva studentene faktisk lærer, mener Aldridge. Hun tar til orde for at høgskolene må tenke nytt, og mye mer digitalt.
– I disse digitale tider; hva med virtuelle klasserom og automatisk tilbakemelding? Utdanningen for bioingeniører fikk nylig en pris for e-praksis. Jeg mener ikke digitale løsninger i stedet for fysiske møter, men i tillegg til, for å forberede undervisning og praksis. Vi må omfavne digitaliseringen for å frigjøre tid til gode relasjonsmøter, sier Aldridge.
• FO-studentene: – Studenter utnyttes som arbeidskraft
Fyller opp verktøykassen
– Du drømmer om å jobbe med arbeidsinkludering i Nav. Hva sier det om sosionomutdanningen at du synes du trenger en bachelor til først?
– Jeg tror mange kan være rusta til en sånn jobb med bachelor i sosialt arbeid. Men personlig ønsket jeg flere oppskrifter; hvordan gå fram for å lage strategier og endre organisasjoner? Og så er det mye læring i arbeidslivet. Man er ikke ferdig etter bacheloren.
– Er du klar for Nav etter bachelor nummer to?
– Jeg drømmer om det. Men klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg vurderer et par mastere, både innen sosialfag og offentlig administrasjon og ledelse.
• 10-på-topp 2018: Flest ville lese om miljøterapeuter i skolen
• Les også: 6600 kravkort skal deles ut til interessante personer
Kristin Aldridge
Leder FO-studentene fra 1. januar 2019
23 år fra Nittedal
Bachelor i sosialt arbeid, Lillehammer 2018
Tar bachelor i ledelse og digitalisering, studiested Rena
Flere saker
Arild Knutsen var blant dem som møtte opp for å demonstrere mot nedleggelser av rusinstitusjoner tidligere i år.
Hanna Skotheim
Konkurransen om rusbehandling: – Hele prosessen har vært en katastrofe
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Håkon Daniel Hansen-Sumstad (t.v.), Daniel Jan Swiderski, Jenny Mårnes Sandven og Madelen Søderberg Knudsen er snart ferdig utdannet barnevernspedagoger. De har fordypet seg i sosialt arbeid i skolen.
Solfrid Rød
Her skal studentene få øynene opp for å jobbe i skolen
Hanna Skotheim
Camille sprer juleglede til kolleger og klienter: – Vi jobber bedre hvis vi har det bra sammen
– FO-medlemmer i Virke-oppgjøret får mye etterbetalt til neste år, sier Ole Henrik Kråkenes i FO.
Skjalg Bøhmer Vold
Enige om lønna for høyskoler og ideelle barnevernsinstitusjoner
Hovedregelen er at du må ta ut hele ferien i løpet av kalenderåret.
Mats Løvstad
Hva kan du gjøre med feriedagene du har til overs ved nyttår?
Kristin Aldridge
Leder FO-studentene fra 1. januar 2019
23 år fra Nittedal
Bachelor i sosialt arbeid, Lillehammer 2018
Tar bachelor i ledelse og digitalisering, studiested Rena