Leder i FO-studentene Kristin Aldridge vil stramme opp innholdet på utdanningene til helse- og sosialfag.

Leder i FO-studentene Kristin Aldridge vil stramme opp innholdet på utdanningene til helse- og sosialfag.

Eirik Dahl Viggen

Kristin Aldridge (23) ny leder i FO-studentene

Hun drømmer om å jobbe i Nav. Men først skal hun lære mer om ledelse og digitalisering. Det bør utdanningene til helse- og sosialfag også gjøre, mener Kristin Aldridge.
02.01.2019
11:00
02.01.2019 11:00

solfrid.rod@lomedia.no

23-åringen fra Nittedal var ferdig utdannet sosionom på Høgskolen Innlandet våren 2018. Hun kastet seg rett ut i en ny bachelor, denne gang i ledelse og digitalisering. Siden denne kan regnes som videreutdanning, gikk det greit å stille til valg som leder av FO-studentene i november. Et verv hun tiltrer første januar.

Business og sosialt arbeid

Da Kristin Aldridge kom inn på sosialt arbeid, bestemte hun seg for å gå grundig til verks. Hun var med på å starte lokallag av FO-studentene på Lillehammer, påtok seg diverse verv i studentdemokratiet og sitter i styret på høgskolen.

– Da fant jeg ut at jeg liker å jobbe med prosesser, utvikling, strategi, planarbeid og kvalitetsutvikling. Men jeg følte at jeg manglet noen verktøy. Derfor valgte jeg å gå rett på en ny bachelor, forteller Aldridge.

– Jeg synes det er fascinerende å se at jeg nå lærer om mye av det samme som på sosialt arbeid, men vi bruker andre ord. Å motivere ansatte eller å motivere brukere, det er mye det samme. Sosialt arbeid og business er ikke to adskilte verdener. Jeg tror det er nyttig å lære seg de begrepene, også for å kunne møte påstander om sosionomisering og generell nedsnakking av faget vårt.

– Omfavn det digitale

Aldridge er oppgitt over at mange studenter ikke engasjerer seg i studentpolitikk. Selv opplevde hun å finne seg selv i organisasjonslivet. Og hun gleder seg til å ta fatt på ledervervet i FO-studentene. Utdanningspolitikk blir den klart viktigste saken. Utdanningene til helse- og sosialfag må bli bedre, mener Aldridge. I dag er det, ifølge studentlederen, for svakt definert hva studentene faktisk skal lære når de er i praksis.

– Det mangler en systematisk bestilling på hva praksis skal gi og hvordan den skal gjennomføres og følges opp.

Mangelfull beskrivelse av læringsutbytte kombinert med store studentkull gjør at det blir for tilfeldig hva studentene faktisk lærer, mener Aldridge. Hun tar til orde for at høgskolene må tenke nytt, og mye mer digitalt.

– I disse digitale tider; hva med virtuelle klasserom og automatisk tilbakemelding? Utdanningen for bioingeniører fikk nylig en pris for e-praksis. Jeg mener ikke digitale løsninger i stedet for fysiske møter, men i tillegg til, for å forberede undervisning og praksis. Vi må omfavne digitaliseringen for å frigjøre tid til gode relasjonsmøter, sier Aldridge.

FO-studentene: – Studenter utnyttes som arbeidskraft

Fyller opp verktøykassen

Du drømmer om å jobbe med arbeidsinkludering i Nav. Hva sier det om sosionomutdanningen at du synes du trenger en bachelor til først?

– Jeg tror mange kan være rusta til en sånn jobb med bachelor i sosialt arbeid. Men personlig ønsket jeg flere oppskrifter; hvordan gå fram for å lage strategier og endre organisasjoner? Og så er det mye læring i arbeidslivet. Man er ikke ferdig etter bacheloren.

– Er du klar for Nav etter bachelor nummer to?

– Jeg drømmer om det. Men klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg vurderer et par mastere, både innen sosialfag og offentlig administrasjon og ledelse.

• 10-på-topp 2018: Flest ville lese om miljøterapeuter i skolen

• Les også: 6600 kravkort skal deles ut til interessante personer

Kristin Aldridge

Leder FO-studentene fra 1. januar 2019

23 år fra Nittedal

Bachelor i sosialt arbeid, Lillehammer 2018

Tar bachelor i ledelse og digitalisering, studiested Rena

02.01.2019
11:00
02.01.2019 11:00

Kristin Aldridge

Leder FO-studentene fra 1. januar 2019

23 år fra Nittedal

Bachelor i sosialt arbeid, Lillehammer 2018

Tar bachelor i ledelse og digitalisering, studiested Rena