Kristin Aldridge (23) ny leder i FO-studentene
Hun drømmer om å jobbe i Nav. Men først skal hun lære mer om ledelse og digitalisering. Det bør utdanningene til helse- og sosialfag også gjøre, mener Kristin Aldridge.
Leder i FO-studentene Kristin Aldridge vil stramme opp innholdet på utdanningene til helse- og sosialfag.
Eirik Dahl Viggen
Saken oppsummert
solfrid.rod@lomedia.no
23-åringen fra Nittedal var ferdig utdannet sosionom på Høgskolen Innlandet våren 2018. Hun kastet seg rett ut i en ny bachelor, denne gang i ledelse og digitalisering. Siden denne kan regnes som videreutdanning, gikk det greit å stille til valg som leder av FO-studentene i november. Et verv hun tiltrer første januar.
Business og sosialt arbeid
Da Kristin Aldridge kom inn på sosialt arbeid, bestemte hun seg for å gå grundig til verks. Hun var med på å starte lokallag av FO-studentene på Lillehammer, påtok seg diverse verv i studentdemokratiet og sitter i styret på høgskolen.
– Da fant jeg ut at jeg liker å jobbe med prosesser, utvikling, strategi, planarbeid og kvalitetsutvikling. Men jeg følte at jeg manglet noen verktøy. Derfor valgte jeg å gå rett på en ny bachelor, forteller Aldridge.
– Jeg synes det er fascinerende å se at jeg nå lærer om mye av det samme som på sosialt arbeid, men vi bruker andre ord. Å motivere ansatte eller å motivere brukere, det er mye det samme. Sosialt arbeid og business er ikke to adskilte verdener. Jeg tror det er nyttig å lære seg de begrepene, også for å kunne møte påstander om sosionomisering og generell nedsnakking av faget vårt.
– Omfavn det digitale
Aldridge er oppgitt over at mange studenter ikke engasjerer seg i studentpolitikk. Selv opplevde hun å finne seg selv i organisasjonslivet. Og hun gleder seg til å ta fatt på ledervervet i FO-studentene. Utdanningspolitikk blir den klart viktigste saken. Utdanningene til helse- og sosialfag må bli bedre, mener Aldridge. I dag er det, ifølge studentlederen, for svakt definert hva studentene faktisk skal lære når de er i praksis.
– Det mangler en systematisk bestilling på hva praksis skal gi og hvordan den skal gjennomføres og følges opp.
Mangelfull beskrivelse av læringsutbytte kombinert med store studentkull gjør at det blir for tilfeldig hva studentene faktisk lærer, mener Aldridge. Hun tar til orde for at høgskolene må tenke nytt, og mye mer digitalt.
– I disse digitale tider; hva med virtuelle klasserom og automatisk tilbakemelding? Utdanningen for bioingeniører fikk nylig en pris for e-praksis. Jeg mener ikke digitale løsninger i stedet for fysiske møter, men i tillegg til, for å forberede undervisning og praksis. Vi må omfavne digitaliseringen for å frigjøre tid til gode relasjonsmøter, sier Aldridge.
• FO-studentene: – Studenter utnyttes som arbeidskraft
Fyller opp verktøykassen
– Du drømmer om å jobbe med arbeidsinkludering i Nav. Hva sier det om sosionomutdanningen at du synes du trenger en bachelor til først?
– Jeg tror mange kan være rusta til en sånn jobb med bachelor i sosialt arbeid. Men personlig ønsket jeg flere oppskrifter; hvordan gå fram for å lage strategier og endre organisasjoner? Og så er det mye læring i arbeidslivet. Man er ikke ferdig etter bacheloren.
– Er du klar for Nav etter bachelor nummer to?
– Jeg drømmer om det. Men klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg vurderer et par mastere, både innen sosialfag og offentlig administrasjon og ledelse.
• 10-på-topp 2018: Flest ville lese om miljøterapeuter i skolen
• Les også: 6600 kravkort skal deles ut til interessante personer
Kristin Aldridge
Leder FO-studentene fra 1. januar 2019
23 år fra Nittedal
Bachelor i sosialt arbeid, Lillehammer 2018
Tar bachelor i ledelse og digitalisering, studiested Rena
Flere saker
Huthayfa Abusseriya dro til Egypt sammen med mange andre palestinaaktivister. Bildet er tatt i forbindelse med en demonstrasjon foran Stortinget i fjor høst.
Hanna Skotheim
Norsk-palestinsk sosialarbeider arrestert i Egypt: – Alt jeg vil er at barna i Gaza skal få mat
Ole Henrik Kråkenes er fornøyd med at FO-medlemmene mest sannsynlig får reallønnsvekst i år.
Jan-Erik Østlie
Jobber du i en ideell organisasjon? Her er den nye lønna di
Jannicke Larsen, nestleder i FO, har ansvaret for å følge opp rapporten om organiseringen i forbundet.
Hanna Skotheim
Etterlyser bedre kontakt med FO sentralt: – Det må vi ta på alvor
Younas Mohammad-Roe er leder ved Barnevernvakten i Oslo. Han mener det må finnes en nasjonal døgnåpen tolketjeneste man kan henvende seg til.
Hanna Skotheim
Barnevernvakten må ringe tolker midt på natta, uten å vite hvem som er ledig for oppdrag
Sebastian Mortensen landet drømme-lærlingplassen på verkstedet til Lamborghini i København.
Hanna Skotheim
Da fagforeningen sikret ham bolig, fikk 17-åringen drømmejobben
Lene Vågslid ble barne- og familieminister 4. februar i år. Nå har hun fått Stortinget med på å fjerne kravet om master for ansatte i barnevernet.
Brian Cliff Olguin
– Et rigid masterkrav sikrer ikke kvalitet i barnevernet
Kristin Aldridge
Leder FO-studentene fra 1. januar 2019
23 år fra Nittedal
Bachelor i sosialt arbeid, Lillehammer 2018
Tar bachelor i ledelse og digitalisering, studiested Rena