FO-studentene:
– Studenter utnyttes som arbeidskraft
Hvis studentleder Helene Harby var kunnskapsminister for en dag, ville hun gitt sosialarbeiderutdanningene mer penger og stilt strengere krav til praksisperiodene.
På enkelte arbeidsplasser er det lite bevissthet om skillet mellom praksis og jobb, mener Helene Harby, leder i FO-studentene.
Eirik Dahl Viggen
Saken oppsummert
solfrid.rod@lomedia.no
Særlig sosionomutdanningen er for dårlig finansiert, mener Harby. Vernepleierutdanningen har lenge vært plassert i en høyere kategori enn de to andre, og studiet til barnevernspedagog ble for noen år siden hevet fra F til E i finansieringssystemet for høyere utdanning.
Sosionomutdanningen henger etter, noe som betyr for lite ferdighetstrening for studentene, mener Harby. Hun er sosionomstudent på tredje året.
• Les også: FO fanger ferske studenter. Møt noen av dem!
Utnyttes i praksis
Som leder for FO-studentene hører hun stadig historier om dårlige praksisperioder. Noen blir gående som assistenter, andre utnyttes som billig arbeidskraft fordi tjenestene er underbemannet, forteller Harby.
Hun mener det er behov for å lovfeste og stille tydelige krav til praksisperioden. Men først og fremst vil hun dyrke fram en kultur der sosialarbeidere ser verdien av å utdanne framtidige kolleger.
– Hvis du er sosionom, så bør du jo være interessert i å bidra til å utdanne dyktige sosionomer. Kanskje trengs det sterkere insentiver, som høyere lønn for veiledningskompetanse og tilrettelegging slik at praksisveiledning ikke blir en byrde. På enkelte arbeidsplasser er det lite bevissthet om skillet mellom praksis og jobb.
Uklar debatt
Debatten om sosialarbeiderutdanningene har en tendens til å sause sammen for mange spørsmål, mener Harby. For eksempel er det ofte uklart om man snakker om kvaliteten på selve utdanningen eller forhold i praksisfeltet.
– Hvis en barnevernstjeneste er så underbemannet at de ansatte ikke får gjort jobben skikkelig, er det jo ikke nødvendigvis utdanningen det er noe galt med, sier Harby.
Hun advarer mot å sette likhetstegn mellom kompetansebehov i en tjeneste og innholdet i en bachelor. Tjenestene må ansette folk med ulik kompetanse, noen med bachelor og noen med master, slik at personalgruppa samlet dekker kompetansebehovet, påpeker Harby.
– Gjennom hele den utdanningspolitiske debatten i FO har vi understreket at vi må være tydelige om hva vi snakker om. Å diskutere kvaliteten på utdanningene generelt er ikke mulig, fordi de forskjellige utdanningene er så ulike. Det er ikke slik at en barnevernspedagog er en barnevernspedagog, det kommer an på hvor man har studert.
• Høgskoleansatte: – Barnevern er altfor krevende til at det holder med treårig utdanning
Klar for FOs tenketank
FOs landsstyre i juni vedtok å opprette en utdanningspolitisk tenketank. Dette blir en ressursgruppe som skal konsentrere seg om utdanningspolitiske spørsmål. FO-studentene foreslo at vedtaket skulle slå fast at studentene skulle være representert, men fikk ikke landsstyret med på det. Dermed er det arbeidsutvalget som skal sette sammen gruppa.
– Jeg håper at både studentene og de høgskoleansatte blir representert i gruppa. Vi er i hvert fall klare hvis de vil ha oss med, avslutter Harby.
• Les også: Bodø får femårig utdanning for barnevernspedagoger i 2018
Flere saker
Ina Libak skriver om barnet i magen i boka hun og Sigbjørn Johnsen har skrevet sammen. Nå må den tre måneder gamle babyen bli med dit mamma skal.
Hanna Skotheim
Verden blir bedre hvis yngre og eldre snakker mer sammen, tror de
Hanna Skotheim
– Når jeg føler at det er litt dritt på jobb, kan jeg se bort på kortet og tenke at det er verdt det
Monica Skogvold er FO tillitsvalgt og barnekoordinator i Lillestrøm kommune.
Hanna Skotheim
Vernepleier gjør jobben andre tjenester skal gjøre: – Det er ikke i tråd med intensjonen
FERDIG: Sofie Melin er en av flere som mister jobben når boligprosjektet Bybo i Oslo legges ned.
Hennika Lillo-Stenberg
Oslos innsparingsjakt koster Sofie jobben, og 50 brukere mister hjemmene sine
Marte Dahl Toft i Utekontakten oppsøker unge gutter på gata, ved skoler, på idrettsarenaer.
Anne M. Odland
– Fotballen gjorde at jeg ikke ble oppfattet som «Marte fra kommunen»
Johanne Rogndal bærer fortsatt med seg sporene etter årene på ungdomsinstitusjon. I dag er hun psykolog og veileder for ansatte på barnevernsinstitusjoner.
Hanna Skotheim