FJETRET: Dataspill har fenget barn og ungdom i 40 år. Kanskje på tide å ta dem inn i varmen?

FJETRET: Dataspill har fenget barn og ungdom i 40 år. Kanskje på tide å ta dem inn i varmen?

Eirik Dahl Viggen

Gamerne kommer opp av kjelleren

Dataspill er folkehelse, ifølge Utekontakten i Bærum. De laget Spillhuset sammen med kommunens ivrigste gamere.
31.05.2016
10:16
31.05.2016 10:22

edv@lomedia.no

– Gamere sitter mye alene. Så det er lettere for, hva heter det, introverts, å få seg noen venner om de kommer hit.

Mina Nicoline Solum (17) åpner en Nintendo DS. Spillfiguren på det bærbare lommespillet freser rundt på en racerbane og samler poeng. Bak henne avvikles en basketkamp på høyt nivå, og orientalske krigere banker livsgnisten ut av hverandre.

SELVORGANISERING: Mina og Kolbjørn håper spillhuset blir et permanent tilbud. De jobber for å få det registrert som en ideell organisasjon og uavhengig av kommunen.

SELVORGANISERING: Mina og Kolbjørn håper spillhuset blir et permanent tilbud. De jobber for å få det registrert som en ideell organisasjon og uavhengig av kommunen.

Eirik Dahl Viggen

Kvelende friskiskultur

– Vi har merket det i alle utvalgene vi sitter i, med pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), skole, skolehelsetjenste, det er en unison sukking over dataspillende ungdom, sier sosionom og initiativtaker fra Utekontakten i Bærum, Lars Amundsen.

Spillungdommen har lenge blitt sett på som ei gruppe det er tungt å nå inn til. Men hold an, hvorfor går en sosionom i Utekontakten på barrikadene for dataspilling?

– Gaming er sunt i et folkehelseperspektiv, sier Amundsen.

– Det skaper tilhørighet, sier sosialarbeideren som selv spilte mye data mens han var aktiv i basketball.

TOK ANSVAR: Sosionom Lars Amundsen ved Utekontakten i Bærum spurte gamerne om de ble med og lagde noe. Nå begynner Spillhuset å leve sitt eget liv.

TOK ANSVAR: Sosionom Lars Amundsen ved Utekontakten i Bærum spurte gamerne om de ble med og lagde noe. Nå begynner Spillhuset å leve sitt eget liv.

Eirik Dahl Viggen

Gamere over alt

Gamere [utt. geimere] er personer med entusiasme for interaktive dataspill. Wikipedia deler dem inn i casual gamers, som spiller iblant, core gamers, som kjøper en del spill uten å ha tid til å fullføre alle og hardcore gamers, som bruker betydelig tid på komplekse spill, ofte på konkurransenivå.

Spillerne er tradisjonelt oppfattet som tenåringsgutter, men andelen kvinner antas i USA å ligge rundt 40 prosent. Snittalderen regnes rundt 30 år. En tredjedel av menn i alder 18-29 år regner seg som gamere. Personer med etnisk minoritetsbakgrunn identifiserer seg oftere som gamere enn den hvite majoritetsbefolkningen.

MØTEPLASS: Spillhuset holder til i samme lokaler som skatehallen ved Nadderud Stadion.

MØTEPLASS: Spillhuset holder til i samme lokaler som skatehallen ved Nadderud Stadion.

Eirik Dahl Viggen

ARENA: NBA-basketligaen samler ungdommen i Bærum hver fredag fra klokka 17.

ARENA: NBA-basketligaen samler ungdommen i Bærum hver fredag fra klokka 17.

Eirik Dahl Viggen

Sportslig

Hvis Magnus Carlsen er toppidrettsutøver, så hva med de beste gamerne?

Utenfor vinduet er Stabæks fotballjenter i gang med treninga. Skaterne ruller i hallen under. Det er lett å tenke at de som sitter her inne på Spillhuset i skatehallens andre etasje, er de som aldri fant sin plass i idrettens flink og sunn-hierarki. Det stemmer ikke. Mina bruker mye tid foran spillkonsollen, men hun deltar på et av Norges topplag i cheerleading. Asker ACE gikk nylig videre i det europeiske VM-uttaket. Favorittspillene er League of Legends – men ikke competitive – Mario, Pokemon og Zelda.

Opp av kjelleren

– Det bra her er at vi kommer ut av kjelleren, sier Kolbjørn Flø (19), i prosjektgruppa for Spillhuset siden oppstarten i 2014, mens han dribler en tennisball mellom fingrene.

– Jeg er ganske introvert. Så for meg er det ideelle å bare sitte alene og spille. Men det er morsommere sammen.

FJETRET: Dataspill har fenget barn og ungdom i 40 år. Kanskje på tide å ta dem inn i varmen?

FJETRET: Dataspill har fenget barn og ungdom i 40 år. Kanskje på tide å ta dem inn i varmen?

Eirik Dahl Viggen

Spillhuset oppsto etter at PPT og Utekontakten inviterte åtte gamere til å sitte i en ressursgruppe. Gruppa satte sammen et seminar for 25 helsesøstre, sosialarbeidere og psykologer, også fra Nav og BUP. De fikk spille det utskjelte World of Warcraft og andre toneangivende spill. Mange likte det svært godt. Gamer-ungdommene ønsket seg et møtested. Sammen med Utekontakten har de bokstavelig talt skrudd sammen Spillhuset, komplett med kabling, konsoller og møbler fra Ikea.

Åpnet en dataverden for hjelperne

Huset gir ungdom gratis tilgang til siste generasjons konsollspill og pc-spill. Prosjektet har likevel ikke kostet kommunen mye. Noen skjermer og spillkonsoller. Noen spill, et nedtrekkbart lerret med projektor. Ungdommene kan ta med seg spill som de deler.

SUNN UNGDOM: En velutstyrt snackbar ligger vegg i vegg.

SUNN UNGDOM: En velutstyrt snackbar ligger vegg i vegg.

Eirik Dahl Viggen

Spillhuset oppsto etter et møte mellom spillere og kommunens gode hjelpere. PPT og Utekontakten inviterte åtte gamere til å sitte i en ressursgruppe. Gruppa satte sammen et seminar for 25 helsesøstre, sosialarbeidere og psykologer, inkludert fra Nav og BUP. De fikk spille det utskjelte World of Warcraft og andre toneangivende spill. Mange likte det svært godt. Gamer-ungdommene sa hva de skulle ønske de hadde hatt da de var mindre: et møtested. Sammen med Utekontakten har de bokstavelig talt skrudd sammen Spillhuset, komplett med kabling, konsoller og møbler fra Ikea.

Dataspill er ingen diagnose

– Vi hjelpere har fått hetta av dataspill. Det er en ukjent arena. Så vi har bomma på disse ungdommene, sier Lars Amundsen.

Internet gaming disorder – dataspillavhengighet – er under vurdering, men er ennå ingen diagnose i DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Unge som spiller mye har gjerne helt andre grunner til å falle ut sosialt enn selve spillet. For hjelperne er Spillhuset et sted å komme i kontakt med ungdom de ellers ikke ser, noen av dem i en situasjon hvor de har nytte av litt støtte.

Hevder seg i toppen

Hangarskipet i kryssfinér dekker hele Erling Dongs venstre bakside. Drakta er cosplay – kostymelek inspirert av et japansk dataspill. Erling pleide å få mye tyn fra foreldrene sine for at han spilte for mye. For noen år siden bodde han fem år i Kina. Utenom skolen tilbrakte han all tid hjemme i huset, uten annet å ta seg til enn dataspill.

– Spillene var min eneste sosiale arena. Da jeg kom tilbake til Norge som 13-åring, hadde jeg falt mye ut av det sosiale.

TOPPNIVÅ: Flydekket på et japansk hangarskip anno 1944 dekker Erlings venstre flanke. Utrettelig innsats har ført Erling til toppnivå i et japansk spill hvor karakterene representerer krigsskip.

TOPPNIVÅ: Flydekket på et japansk hangarskip anno 1944 dekker Erlings venstre flanke. Utrettelig innsats har ført Erling til toppnivå i et japansk spill hvor karakterene representerer krigsskip.

Eirik Dahl Viggen

Hjemme blir det mange spillnetter på Erling. Kommersielle krefter fungerer slik at de fleste online-spill følger nord-amerikansk døgnrytme.

– Jeg bruker altfor mye tid på dette. Men her kan vi spille uten å være antisosiale.

I pc-rommet sitter et titall ungdommer fra 12 år med ansiktet i skjermen. Fingrene rykker. Det lukter svette. Sverdsvingere og blinkende ormer krasjer rundt på skjermene. Kolbjørn og de andre i prosjektgruppa passer på at de yngste ikke får tilgang til de voksenspillene.

MØTEPLASS: Huset samler ungdom som gjør det bra på skolen og sosialt, og ungdom som kan trenge litt sosial(faglig) støtte.

MØTEPLASS: Huset samler ungdom som gjør det bra på skolen og sosialt, og ungdom som kan trenge litt sosial(faglig) støtte.

Eirik Dahl Viggen

Selvorganisering

Prosjektet har ikke kostet kommunen mye, ifølge Amundsen. Noen skjermer og spillkonsoller. Noen spill, et nedtrekkbart lerret med projektor. Ungdommene kan ta med seg spill som de deler.

I løpet av året vil prosjektgruppa fylle en hall med pc-er og avvikle en større turnering. Mina, Erling, Kolbjørn og de andre jobber for å få Spillhuset registrert som en ideell organisasjon, uavhengig av kommunen. De vil ha selvstyre.

Endel foreldre fortviler ennå over spillingen. Spillhuset og Utekontakten arrangerer derfor infokvelder for bekymrede voksne.

31.05.2016
10:16
31.05.2016 10:22