Appen Omhu skal bidra til informasjonsflyt. Er det en rød ring ved fjeset til en ansatt betyr det at personen ikke har oppdatert seg på ny informasjon om en av beboerne.

Appen Omhu skal bidra til informasjonsflyt. Er det en rød ring ved fjeset til en ansatt betyr det at personen ikke har oppdatert seg på ny informasjon om en av beboerne.

Er du lei av kaos på jobb? Nå skal ny app rydde opp

I en kommune kan du risikere å møte 14 systemer, 14 innlogginger og like mange passord. Appen «Omhu» skal gjøre arbeidshverdagen enklere.
20.01.2020
10:29
20.01.2020 10:29

hanna.skotheim@lomedia.no

Korktavler dekket av post-it lapper, permer fulle av dokumenter, opptil flere beskjedbøker og journaler på nett. I dag må ansatte i helse- og omsorgstjenesten forholde seg til informasjon på mange ulike plattformer. Hva hvis all denne informasjonen samles på et sted og du bare er et tastetrykk unna den informasjonen du trenger? Det var dette gründeren bak «Omhu», Philip Aspholt-Weisser, ønsket seg: En app som sikrer forsvarlige tjenester ved å systematisere informasjonen om personer med utviklingshemming.

– I en kommune kan du risikere å møte 14 systemer, 14 innlogginger og 14 passord. Det er et salig kaos, sier Martin Enger, vernepleier og fagrådgiver i selskapet Weiss Tech AS hvor appen er utviklet.

Ideen kom etter at Aspholt-Weisser i flere år var frustrert over at tilbudet til mennesker med utviklingshemming ikke var godt nok organisert. Han er i dag operativ leder i Weiss Tech AS. Tidligere har han jobbet som assistent i ulike tjenester til mennesker med utviklingshemming.

I høst fikk fem studenter en innføring i appen Omhu. De var en del av prosjektet «UngJobb», som er en del av HELT MED, en modell for å få flere med utviklingshemming ut i ordinært arbeid. Fra venstre sitter Jørgen Walker Dommerby (24), Camilla Kobbeltvedt (22) og Vilde Rossland Jørgensen (21).

I høst fikk fem studenter en innføring i appen Omhu. De var en del av prosjektet «UngJobb», som er en del av HELT MED, en modell for å få flere med utviklingshemming ut i ordinært arbeid. Fra venstre sitter Jørgen Walker Dommerby (24), Camilla Kobbeltvedt (22) og Vilde Rossland Jørgensen (21).

En felles plattform

Gründeren bak Omhu vil at appen skal ivareta menneskene som mottar helse- og omsorgstjenester, men også dem som skal yte tjenestene. Hensikten med appen er å bedre samarbeidet og kommunikasjonen mellom de ulike aktørene og sektorene. En rapport fra 2016 viser nemlig at det er en utfordring for helsesektoren, opplæringssektoren og kommunale hjemmetjenester å samhandle med for eksempel Nav.

Omhu skal sikre at sensitive personopplysninger ikke kommer på avveie. Det kan skje når for eksempel beskjeder sendes mellom fastlegen din og instansene du henvises til.

Teknologien kan gi personer med utviklingshemming mer selvstendighet

Kan registrere tvang

Omhu-appen åpner også for at kollegaer enklere kan veilede hverandre. Alle de ansatte oppført med et bilde. Er det en rød ring ved et bilde, betyr det at en av de ansatte ikke har lest seg opp på ny informasjon om en beboer. De andre ansatte kan se dette og gi beskjed til den det gjelder. Det finnes også en egen side hvor ansatte kan fylle ut informasjon om beboeren, pårørende og en eventuell diagnose.

Appen åpner også for at du kan registrere hvor hyppig tvang tas i bruk.

– Automatiske grafer som viser frekvens og varighet gir en oversikt over om bruken av tvang har økt eller avtatt, noe som gir grunnlag for evaluering. Denne informasjonen kan fylkesmannen få tilgang til, sier Enger.

Disse fem studentene har valgt praksis på tvers av utdanninger. Slik skal de lette overgangen fra skole til arbeidsliv for personer med utviklingshemming

Mye dobbeltarbeid

Omhu-appen er utviklet i samarbeid med tre kommuner og en privat helseaktør som leverer bo- og omsorgstilbud. Noen av de første som har tatt Omhu-appen i bruk er Lillehammer og Lom kommuner, HAVA-instituttet, Sørlands-parken legesenter, Garnhøi alderspensjonat og bydel Nordstrand. I Nordstrand ønsket de at medarbeiderne og brukerne skulle få mer presise og raskere tjenester enn de fikk via permbaserte systemer.

– I dag er mange av våre systemer avhengig av at vi må telle og lage grafer manuelt. Det gjør oss mindre presise når vi skal utvikle tjenestene våre. En enklere og bedre tilgang til systemet vil føre til en enklere hverdag for dem som jobber med beboerne, sier Marion Kilde, nestleder og utvikler i tilrettelagte tjenester i bydel Nordstrand.

Det var Kilde som tok initiativ til å samarbeide med Weisstech. Som fagansvarlig og leder, opplever hun ofte at ansatte kompenserer fordi de mangler informasjon. Det vil si at ansatte gjør dobbeltarbeid fordi de organiserer med penn og papir. Kanskje bestiller du en legetime til en beboer. Etterpå finner du ut at den legetimen allerede var bestilt, men at registreringen hadde blitt borte i alle papirene.

Nordstrand bydel har også fått være med på å utvikle appen slik at den er tilpasset deres behov. Nå anbefaler Kilde at flere tar i bruk verktøyet.

20.01.2020
10:29
20.01.2020 10:29

Mest lest