Ny veileder for Nav-ansatte:
Dette har barneombudet etterlyst fra Nav siden hun begynte i jobben
Hvis pappa blir sykmeldt: Kan det påvirke barna hans negativt? Den nye veilederen skal hjelpe Nav-ansatte med å vurdere hvor langt barns rettigheter strekker seg.
TOK GREP: Inga Bejer Engh ba Nav om å lage en veileder som gjør det tydelig at de har en plikt til å vurdere barnets beste i alle saker som berører barn.
Monica Strømdahl
berit.baumberger@fagbladet.no
I dag lanseres noe barneombud Inga Bejer Engh har etterlyst siden hun tiltrådte som ombud for seks år siden: «Barnas beste», en veileder for Nav-ansatte.
– I 15 år har tilsyn og undersøkelser vist at barns behov ikke er godt nok ivaretatt og kartlagt av Nav, sier Bejer Engh.
Hun er svært glad for at veilederen er på plass.
– Selv om både Grunnloven og FNs barnekonvensjon slår fast at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle handlinger og avgjørelser som berører barn, så ser vi at de ulike Nav-kontorene ikke har vært gode nok, sier hun.
RESPONDERTE: Nav-direktør Hans Christian Holte svarte på oppfordringen.
Hanna Skotheim
Må alltid tenke på barn
Kort fortalt slår den nye veilederen fast at uansett hvor i Nav man jobber, skal man spørre seg: «Kan det hende at barn blir direkte eller indirekte berørt av det jeg gjør?»
– Hvis svaret er ja, må du sørge for at hensynet til barnets behov blir ivaretatt, slår Nav-direktør Hans Christian Holte fast.
– Er dette en ny tankegang for mange Nav-ansatte?
– Jeg tror mange Nav-ansatte tenker sånn allerede, men vi må sikre oss at alle gjør det. Vi får også stadig inn nye i organisasjonen vår, og nå får de et verktøy å bruke for å sikre barnas rettigheter, sier Holte.
DEL AV TEAM: Isabelle Remen er familiekoordinator ved Nav i Moss, der de har tatt flere grep.
PRIVAT
Saksbehandler med ekstra ansvar for barnas perspektiv
Nav i Moss er organisert slik at alle sju avdelinger har en saksbehandler med ekstra ansvar for at familie- og barneperspektivet løftes.
– Barneperspektivet skal med på alle områder, ikke bare når det gjelder sosialhjelp, sier familiekoordinator Isabelle Remen.
– Hvis noen får tildelt arbeidsavklaringspenger (AAP), blir det vår jobb å spørre: Vil dette påvirke barna? Det samme gjelder for eksempel når foreldre blir sykemeldte eller får dagpenger. Her ligger kanskje ikke barneperspektivet i det lovverket vi er vant med å forholde oss til, men det er i annet lovverk. Det er en omstilling av tankegang som tar tid, sier hun.
Remen mener en ny veileder kan være et godt verktøy for mange, men sier de i Moss allerede gjør mye av det som står der.
Colourbox
Nav gjorde en for dårlig jobb
Barneombudet viser til et nasjonalt tilsyn med hvordan Nav-kontorene ivaretar barns behov når foreldre søker om sosialhjelp. 36 av de 45 kommunene kartla ikke barnas behov godt nok.
– Konsekvensene kan være at barnefamiliene ikke får synliggjort kostnadene av å forsørge barna, og at oppfølgingen familiene får blir mindre treffsikker, sier Bejer Engh.
Nærmere 70.000 barn lever i familier som mottar økonomisk sosialhjelp fra Nav. Holte kjenner godt til tilsynet rundt sosialhjelp.
– Det siste tilsynet som ble gjort for rundt halvannet år siden, viste at Nav må jobbe mer systematisk for å få fram barns perspektiv. Selv om det også kom fram gode eksempler i dette tilsynet, er det på sin plass å slå fast: Det må gjøres enklere for Nav-ansatte å ivareta barnas beste. Det mener vi veilederen vil bidra til, sier Holte.
Han er glad for at Inga Bejer Engh utfordret Nav til å sette mer trykk på barneperspektivet.
– Vår innsats – eller mangel på innsats – kan få store konsekvenser for barn og unge som vokser opp under vanskelige levekår, skriver Holte selv i veilederen.
Jobber tverrfaglig
Familiekoordinator-rollen i Moss ble opprettet i kjølvannet av et større, avsluttet prosjekt ved 30 norske Nav-kontor, Helhetlig oppfølging av lavinntektsfamilier (HOLF-prosjektet). Mye av jobben er tverrfaglig:
– For eksempel deltar vi i møter med helsesykepleiere ved skoler, for å komme tettere på. For noen av barna som strever i skolen, henger det sammen med situasjonen i hjem og familie også. I barnehagene kan for eksempel utestående regninger peke i retning av at familien trenger vår hjelp, forklarer Remen.
Nav som døråpner
Barneombudet håper og tror veilederen kan utgjøre en forskjell framover:
– Nav kan spille en helt sentral rolle i å forebygge utenforskap. For at Nav sine tjenester skal være treffsikre, må ansatte som møter foreldre spørre dem om barnas behov og livssituasjon. Da kan Nav også bli en døråpner til andre hjelpetjenester som barna eller familien kan ha behov for, sier Bejer Engh.
Flere saker
Volden og overgrepene i nordnorske kystsamfunn er del av komplekse historiske og kulturelle mønstre og strekker seg over flere generasjoner, ifølge ny studie. Arkivbilde fra Båtsfjord.
Erlend Angelo
Studie: Høy grad av normalisering av vold og seksuelle overgrep i nordnorske kystsamfunn
– Mange par gir opp for lett, mener paret i 30-årene.
Anne M. Odland
Samlivskurs: – Unge er kjappe med å komme
Arnhild Skaanes forteller at hun samarbeider godt med andre tillitsvalgte i Trondheim for å sikre gode turnusordninger.
Colourbox/Privat
Arnhild taler turnusarbeidernes sak: – Arbeidsgiver kan si at nå er ikke matpausene lenger betalt
Da David Stranheim fikk et anfall på vei til jobb, valgte han å fortelle lederen om det.
Anne M. Odland
David fikk panikkanfall på vei til jobb. Da valgte han å være ærlig med sjefen
– Det er en sorg at jeg ikke skal jobbe med ungdom mer, sier Hege Tyssø Bergan.
Privat
De ble syke av jobben. Nå forteller kvinnene hvordan det kunne vært unngått
Camilla Melvoll Berntsen og Erik Johan Steenbuch vil at alle skal få den kunnskapen de trenger til å ta egne valg om rus. Maskoten URO er med når de holder foredrag og leder konferanser.
Solfrid Rød