JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MÅ HOLDE SEG TIL VEDTAK: Kommunen kan ikke uten videre kutte i tilbudet de selv har vedtatt, sier statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnakspadepartementet.

MÅ HOLDE SEG TIL VEDTAK: Kommunen kan ikke uten videre kutte i tilbudet de selv har vedtatt, sier statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnakspadepartementet.

Mia Paulsen

- Tilbudet kan ikke reduseres når vedtak er fattet

Statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet svarer på spørsmål om kutt i spesialundervisning.
22.08.2014
10:46
21.08.2023 17:14

mia.paulsen@lomedia.no

Kvaløya videregående skole reduserer spesialundervisningen og legger opp til at elever med autisme og alvorlig utviklingshemning får 4-5 timer hver uke med pedagog, resten blir med assistent. Er dette en lovlig praksis?

Personale som ikke er ansatt i undervisningsstilling (assistenter) skal ikke skal ha ansvaret for opplæringen, verken ordinær opplæring eller spesialundervisning. I alle enkeltvedtak om spesialundervisning skal det presiseres om tilbudet skal omfatte assistent.

Hva betyr det at elever i videregående skole skal ha kvalifiserte lærere?

Den som skal ansettes i undervisningsstilling i grunnskolen og i den videregående skolen, skal ha relevant faglig og pedagogisk kompetanse. Det er nærmere utdypet i forskrift til opplæringsloven § 14-1 og 14-4.

Er det lov å redusere et tilbud uten å informere foreldrene og elevene først?

Når en elev har fått et enkeltvedtak om spesialundervisning, kan dette tilbudet ikke reduseres. Eleven/foreldrene kan klage til Fylkesmannen dersom spesialundervisningen ikke gjennomføres slik det er fastsatt i enkeltvedtaket. Tilbudet skal, så langt det er mulig, utformes i samarbeid med eleven og foreldrene, og det skal legges stor vekt på deres syn.

Bakgrunnen for kuttene i Troms er pålegg om å spare i de videregående skolene. Er det for dyrt å gi skikkelige tilbud om spesialundervisning?

Dersom eleven oppfyller vilkåret for å få spesialundervisning, har hun krav på slik undervisning. Fylkeskommunen/rektor kan ikke avvise elevens individuelle rett til spesialundervisning eller begrense spesialundervisningen med begrunnelse i for eksempel ressurser eller økonomi.

Bør det settes noen grenser for hvor få lærertimer det skal være mulig å tilby elever som trenger spesialundervisning?

Jeg mener denne grensen allerede er tydelig. Spesialundervisning skal som hovedregel gis av dem som er ansatt i undervisningsstilling. Personale som ikke er ansatt i undervisningsstilling, kan hjelpe til i opplæringen dersom de får nødvendig veiledning. Denne hjelpen må bare gis på en slik måte og i et slikt omfang at eleven får forsvarlig utbytte av opplæringen. Personale som er ansatt for å hjelpe til i opplæringen, kan ikke ha selvstendig ansvar verken for ordinær opplæring eller for spesialundervisning.

Hva kan du gjøre for å sørge for at de som trenger spesialpedagogiske tiltak får et lovlig tilbud?

Regelverket kan ofte være utfordrende å navigere i, og vi har nylig revidert veilederen om spesialundervisning, som ligger på Utdanningsdirektoratets hjemmesider. Vi har dessuten laget brosjyrer som kan være til hjelp for blant annet foreldre. V gir ogsåi tilbud om rektorutdanning og andre statlige tilbud for skoleutvikling.

Vi gjennomfører et nasjonalt tilsyn for perioden 2014-2017 som omfatter alle elevenes utbytte av opplæringen, i særdeleshet elever med særskilte behov. Det gjelder også saksbehandlingsreglene knyttet til spesialundervisning. Vi legger opp til veiledning både i forkant og i etterkant av tilsynet.

Her kan du lese om kuttene i Tromsø.

22.08.2014
10:46
21.08.2023 17:14