Lærere søker vernepleiere
Utdanningsforbundet ønsker seg flere vernepleiere i ungdomsskolen. – Vi vil være inkluderingsagenter, fastslår FOs Cato Brunvand Ellingsen fornøyd.
Saken oppsummert
solfrid.rod@lomedia.no
I et brev til kunnskapsminister Kristin Halvorsen skriver Utdanningsforbundet at utfordringene i læreryrket er mye mer omfattende og komplekse enn tidligere.
De mener behovet for spesialpedagogisk kompetanse er større enn lærerutdanningen kan dekke.
Uforsvarlig assistentbruk
Den utstrakte bruken av ufaglærte assistenter er faglig uforsvarlig, mener Utdanningsforbundet, og vil heller ha vernepleiere og helsepersonell.
Cato Brunvand Ellingsen, vernepleieren i FOs politiske ledelse, er glad for signalet fra lærerne.
– Vi har jo opplevd dette i praksisfeltet. At forbundet nå også uttrykker det så tydelig overfor regjeringen, er flott, sier Ellingsen.
FO vil nå invitere Utdanningsforbundet til et møte for å diskutere hvordan de to forbundene kan samarbeide for å nå målet om mer tverrfaglighet i skolen.
Inkluderingseksperter
Erfaringene og kompetansen de har tilegnet seg gjennom ansvarsreformen har gjort vernepleierne til eksperter på inkludering, mener Ellingsen. Selv liker han ordet inkluderingsagenter.
– Barnevernpedagoger og sosionomer har også en tydelig agenda på inkludering. Alle våre profesjoner har kompetanse som kan bidra til å motvirke den segregeringen vi ser i skolen i dag, mener Ellingsen.
Særskilt oppfølging
Vernepleiere vil i tillegg kunne spille en viktig rolle overfor elever med medisinske problemer og elever med utviklingshemning. Enhetsskolens fokus på likhet har utspilt sin rolle, mener Ellingsen.
– Det må ulike tilbud til for å skape likhet. Elever med særskilte behov skal ikke ha samme oppfølging som alle andre, de skal ha en særskilt oppfølging, mener Ellingsen.
Og understreker at også elever uten slike behov vil dra nytte av sosialfaglig kompetanse i skolen.
– Hvilken rolle kan sosialarbeidere spille i anti-mobbe-arbeid?
– Vi er opplært til å se ulike faktorer i miljøbetingelsene, og vi jobber mye med sosiale ferdigheter og sosial kompetanse. Vi har absolutt kompetanse som kan supplere lærernes i innsatsen mot mobbing, avslutter Ellingsen.
Flere saker
Gatekunstner Roy Håvard Løseth har foreviget Tamima på en vegg på Kampen i Oslo.
Frode Rønning
Vedtatt pålegg mot arbeidsgiveren etter Kampen-drapet
Elin Dingstad, Pia Frog Mandt og Joakim Næss diskuterer hvordan litteratur gjør dem til bedre fagpersoner.
Hanna Skotheim
Familieterapeutene: – Vi blir bedre fagpersoner av å lese romaner
Kristin Berg er klinisk sosionom og familieterapeut.
Sanden Media
Blinde Kristin om lovendring: – Jeg vil bidra i arbeidslivet uten å slite meg ut
Julefesten for tidligere barnevernsbarn bringer fram gode og såre følelser og er noe av det fineste familieveileder Maja Mugaas (t.h) er med på hvert år.
Hanna Skotheim
Julefest med tidligere barnevernsbarn: – Det fineste jeg gjør i året
Senterpartiets Kjersti Toppe (Sp) mener Nav er i krise.
Skjalg Bøhmer Vold
Senterpartiet vil dele Nav i to: – Arbeidet må starte straks
Hanne Glemmestad er utdannet sosionom og har tidligere vært Nav-leder.
Hanna Skotheim

