Nadia Frantsen
simen@lomedia.no
– Flere kommer til å benytte seg av hjemmekontor oftere enn i dag og en del møter kommer til å erstattes av digitale møter. Det åpner for en mer fleksibel hverdag for flere. I undersøkelser vi har gjort ser vi at både arbeidsgivere og arbeidstakere i stor grad opplever det som positivt.
Det sier Kristine Nergaard om hverdagen etter koronakrisen. Hun er forskningskoordinator på Fafo og har forsket på arbeidsliv i mange år.
En stor undersøkelse blant FO-medlemmene viser at 7 av 10 har funnet nye måter å jobbe på som de ønsker å fortsette med etter koronatiden.
– Vil krisen nå framskynde endringer i arbeidslivet vi har sett komme?
– Jeg tror vi har blitt sjokkdigitalisert. Dette er ikke nye løsninger vi har kommet opp med, men mange har fått øynene opp for mulighetene som ligger i teknologien. Vi lærer nå hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
– Men vi kommer ikke til å slutte å møtes ansikt til ansikt?
– Nei, det tror jeg ikke. Det ligger et sosialt element i det å møtes jevnlig. En del arbeidsgivere kan nok tenke at de vil spare penger på å kutte kontorplasser, men da taper man en del sosiale relasjoner. Jeg tror arbeidsplassen fortsatt kommer til å være en viktig arena, men at endringene som kommer, vil være en vinn-vinn-situasjon. Det er lite som tyder på at hjemmekontor brukes for å snike seg unna arbeidet. Men hjemmekontor kan være en løsning når arbeidstaker har behov for å jobbe uforstyrret for å få oppgaver unna.
– Er det ikke fare for at en del ikke jobber effektivt nok på hjemmekontor?
– I en undersøkelse vi har gjort nylig svarer omtrent halvparten at de jobber mindre effektivt enn på kontoret. Samtidig har det vært en veldig spesiell periode, og mange har hatt barna hjemme. Dette må vi se på i en normalperiode. Undersøkelser fra utlandet viser at folk i hvert fall ikke jobber mindre når de har hjemmekontor eller benytter andre fleksible løsninger.
– Er det noen andre farer ved å jobbe mer hjemme?
– Utfordringen er å skille mellom jobb og fritid. Noen er usikre på hvor mye de faktisk har jobbet og jobber litt på kvelden hvis de har dårlig samvittighet for å ha jobbet lite på dagen eller fordi det er oppgaver de vil ha unnagjort. Hvis hjemmekontor blir mer normalt, vil det nok etter hvert være behov for noen regler, som for eksempel kjernetid eller registrering av arbeidstiden på hjemmekontoret.
{"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"53","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":true,"mpage":"fontene.no/article-6.339.710724.1.87edb7e6a3"}}