JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Se om du kan legge opp arbeidsdagen med varierte oppgaver. Kan du variere konsentrasjonsarbeid med andre gjøremål, slik at du ikke blir sittende anspent for lenge?

Se om du kan legge opp arbeidsdagen med varierte oppgaver. Kan du variere konsentrasjonsarbeid med andre gjøremål, slik at du ikke blir sittende anspent for lenge?

Colourbox

Slik tar du vare på arbeidskroppen

Ta lette knebøy eller gå en runde. Her er fysioterapeutens tips til deg som sitter i jobben.
17.01.2022
12:29
17.01.2022 12:33

anne@lomedia.no

Sitter du mye i jobben? Christine Skartum er bedriftsfysioterapeut ved Saga bedriftshelsetjeneste og gir deg disse rådene:

Christine Skartum, bedriftsfysioterapeut.

Christine Skartum, bedriftsfysioterapeut.

Privat

1. Varier mer og sitt mindre. Menneskekroppen er laget for å være i variert bevegelse og ikke bare sitte foran skjermen. Lange perioder med stillesitting bør avbrytes regelmessig. Ta korte pauser med lett muskelaktivitet i noen minutter, minimum en gang hver time: Reis deg opp, hent kaffe, strekk på armer, bryst, bøy hofte, ta lette knebøy eller gå en runde. Ta gjerne et møte gående eller stående. Og prøv gjerne å stå og jobbe. Start med å stå fem minutter, og så kan du øke etter hvert.

 2. Vær bevisst på arbeidsstillingen. På en stol skal vi helst sitte med hoftene litt høyere enn knærne, samtidig som føttene er i gulvet. Pass på at du har god støtte i korsryggen og støtte for 2/3 av lårene. Bordet skal være så høyt at underarmene hviler på bordet med cirka 90 graders vinkel i albuene samtidig som føttene er i gulvet. Det er nok å ha underarmsstøtte på den nederste tredelen av underarmen mot håndleddet. Folk sitter ofte for langt unna bordet og lener seg innover. Dette kan gi økt risiko for plager i nakke og rygg. Man bør sette seg så nært bordet som mulig, og hvile underarmene på bordet uten å trekke tastaturet for langt fram. 

3. Planlegg og organiser arbeidsdagen. Se om du kan legge opp arbeidsdagen med varierte oppgaver. Kan du variere konsentrasjonsarbeid med andre gjøremål, slik at du ikke blir sittende anspent for lenge? Tidspress kan oppstå om planleggingen er dårlig, og hvis man har dårlig tid vil det å bruke hjelpemidler og jobbe best mulig ergonomisk komme i andre rekke.

4. Sett tydelige grenser for arbeid og fritid. Lag deg ritualer som markerer overgang fra jobb til fritid, spesielt om du jobber hjemme. Du kan skru av varsler for epost på telefonen, pakke vekk laptop. Digitalisering har gjort at grensene mellom arbeid og fritid kan oppleves flytende og hjemmekontor gjør at man mister faste rammer.

5. Invester fritiden i fysisk aktivitet. Det kan bidra til større trivsel og bedre arbeidsmiljø, som er viktige faktorer for sykefraværet. Man ser at ansatte som er i god form yter mer og er mer opplagte. Tips til å opprettholde aktivitet: Bli for eksempel med i en treningsgruppe på sosiale medier. Å trene sammen med andre kan gi inspirasjon, fellesskap og øke motivasjon. 

17.01.2022
12:29
17.01.2022 12:33