Ungdomsstraff som ettervern er ingen god løsning
DEBATT: Å bli berøvet friheten er det mest inngripende vi kan bli utsatt for. Det er ille for voksne, men langt verre for mindreårige.
La det være ansatte i barnevern og øvrig hjemkommune som tar ansvar og planlegger løslatelsen. Ikke straffesystemet, skriver Renate Holden.
Colourbox.com
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens meninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Fontene her.
Regjeringen har nylig hatt på høring et straffeforslag overfor unge mellom 15 og 18 år, hvor fengsel foreslås mer brukt i de alvorligste straffesakene. Ikke fengsel alene, men i kombinasjon med ungdomsstraff.
Sistnevnte er i dag en straff som sones utenfor fengsel, og idømmes i stedet for fengsel. Den benyttes ved alvorlig og gjentatt kriminalitet, er krevende, og medvirkning er avgjørende for å lykkes.
Hvem fengsles. Terskelen for å fengsle mindreårige er høy. Når det er nødvendig, er det alvorlig, og det er ikke tilfeldig hvem som fengsles.
Det er som regel gutter, med store atferds- og rusproblemer, mangler i omsorg, i tiltak i barnevernet, og med begrenset tillit til deg og meg. Storparten har en straffehistorikk, hvor fengsel blir siste steg i straffestigen. Straffereaksjoner utenfor fengsel er sannsynlig forsøkt før.
Det er disse ungdommene lovforslaget er myntet på, og som regjeringen mener har det som skal til for å klare ungdomsstraff etter fengsel. Jeg er kritisk. Å bli berøvet friheten er det mest inngripende og krevende vi kan bli utsatt for. Det er ille for voksne, men langt verre for mindreårige. Spesielt ille er det for førstegangs sonere.
Vanskelige overganger. Straffeforpliktelsene i ungdomsstraffen krever medvirkning og struktur fra første dag. Nylig løslatte har ikke en slik struktur, den tar tid å få på plass, selv med god planlegging. Dette på toppen av masse annet livstrøbbel gjør det hele skjørt, og jeg er tvilende til at de vil evne å innfri det som kreves. Mindreårige det til slutt er nødvendig å fengsle, vil ha evig nok med å håndtere frihetsberøvelsen alene. Å toppe det hele med mer straff etterpå er ikke hva disse trenger. Selv om forlaget kan forstås, er ungdomsstraff som ettervern ingen god løsning.
Hva blir resultatet om ungdommene ikke klarer å overholde straffeforpliktelsene etter fengsel? Jo, det kan bli alvorlig, fordi ungdomsstraffens legitimitet hviler på at brudd på avtaler skal ha konsekvenser. Selv om de nylig er løslatt.
Brudd på avtaler trenger ikke være nye lovbrudd. Det kan like gjerne være mangel på medvirkning, som å gjøre seg utilgjengelig, unnlate å møte til rustesting, til avtaler med politi, kriminalomsorg, og lignende.
Ungdommer som nettopp er sluppet ut, risikerer en ny runde i rettsapparatet, og i verste fall en ny runde i fengsel.
La det være ansatte i barnevern og øvrig hjemkommune som tar ansvar og planlegger løslatelsen. Ikke straffesystemet.
Innlegget ble først publisert i Dagsavisen
Flere saker
Arild Knutsen var blant dem som møtte opp for å demonstrere mot nedleggelser av rusinstitusjoner tidligere i år.
Hanna Skotheim
Konkurransen om rusbehandling: – Hele prosessen har vært en katastrofe
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Håkon Daniel Hansen-Sumstad (t.v.), Daniel Jan Swiderski, Jenny Mårnes Sandven og Madelen Søderberg Knudsen er snart ferdig utdannet barnevernspedagoger. De har fordypet seg i sosialt arbeid i skolen.
Solfrid Rød
Her skal studentene få øynene opp for å jobbe i skolen
Hanna Skotheim
Camille sprer juleglede til kolleger og klienter: – Vi jobber bedre hvis vi har det bra sammen
– FO-medlemmer i Virke-oppgjøret får mye etterbetalt til neste år, sier Ole Henrik Kråkenes i FO.
Skjalg Bøhmer Vold
Enige om lønna for høyskoler og ideelle barnevernsinstitusjoner
Hovedregelen er at du må ta ut hele ferien i løpet av kalenderåret.
Mats Løvstad