Akutt digital kompetanse
Lærere viser at de kan være digitale når de må. Nå må sosialarbeidere gjøre det samme
KRONIKK: Nå har hjelpere over hele landet en mer eller mindre påtvunget anledning til å ta kontakt barn og unge nye måter.
Vi som til vanlig jobber med digital oppfølging av ungdommer, står nå og heier på de voksne som prøver seg ut på det digitale dypvannet for første gang, skriver barnevernspedagogene Jasan Singh, Julie Øvrebø og Marius Ruud.
Privat
Skolene legger om til nettbasert undervisning, fritidsklubber går over til heldigitale tilbud, og generelt er det høyere aktivitet på hjelpelinjene på sosiale medier for å vise at man er tilgjengelig for dem som trenger det under koronakrisen. Mange lærere har vært usikre på den digitale arenaen, men viser at de kan når de må. Sosialarbeidere må gjøre det samme. Barnevernstjenester, institusjoner og andre som jobber med oppfølging av ungdom må følge disse gode eksemplene. Vi skal ikke slutte å gi god omsorg til de barna som trenger oss mest, men være åpne for å jobbe på nye måter.
Vi som til vanlig jobber med digital oppfølging av ungdommer, står nå og heier på de voksne som prøver seg ut på det digitale dypvannet for første gang. Vi håper samtidig at de som fremdeles står på strandlinjen nå våger å ta sine første svømmetak.
I Gamingkontakten jobber vi i det daglige med digital oppfølging av unge gamere som helt eller delvis isolerer seg gjennom gaming. På oppdrag fra offentlige tjenester bruker vi gaming som arbeidsverktøy og som miljøterapeutisk arena for å nå inn til barn og unge som mange voksne strever med å komme i kontakt med.
Gjennom nær kontakt med ulike deler av hjelpeapparatet har vi møtt mange hjelpere som gir uttrykk for at de synes den digitale arenaen er vanskelig å forstå seg på og ta i bruk. For disse kom nok framtida tidligere enn planlagt, men nå er vi her, og det skal gå bra.
Meld deg på nyhetsbrev fra Fontene
I halvannet år har vi arbeidet med å sette gaming og gamerungdom på agendaen i sosialt arbeid. En stor del av dette har handlet om å skape forståelse for gaming som utviklings- og mestringsarena. Mange av de positive mulighetene for sosial støtte og utvikling gjennom digitale arenaer gjelder imidlertid ikke bare for gaming. I den perioden vi er i nå og den kommende tiden, vil det være helt nødvendig at de som ønsker å fortsatt gjøre en forskjell i sårbare barn og unges liv bruker digitale hjelpemidler. Vi jobber primært med digital oppfølging av ungdommer og kan skrive under på at samspillet og den sosialiseringen som nå foregår på diverse digitale plattformer mellom ungdom og voksen er nyttig og verdifull.
Med utgangspunkt i at digitale arenaer er en måte å være sammen på, har vi gjennom digital oppfølging sett sårbare unge gamere profittere på denne måten for samspill. Vi har sett ungdommer som har stått utenfor skole og nettverk i lang tid, ta tilbake skolehverdagen og øke sin sosiale deltakelse. Vi har sett ungdommer som er dyktige, som får til, som er tålmodige og rause, og som er kule, morsomme og hyggelige å være sammen med. Dette er ungdommer som kan synes at det er vanskelig å vise disse sidene av seg på andre arenaer enn den digitale. Denne kunnskapen hadde vi ikke hatt tilgang til om vi ikke hadde utforsket nye metoder for samhandling med disse ungdommene.
For de fleste av oss er dagliglivet nå snudd på hodet. For noen barn og unge utgjør ikke isolasjon eller karantene stor forskjell fra deres vanlige hverdag. Nå har hjelpere i hele Norges land en mer eller mindre påtvunget anledning til å ta kontakt med disse barna og ungdommene på nye måter.
Når denne stormen har lagt seg håper vi at du har kjent på at det er mulig å jobbe på nye måter og at du husker ekstra godt på dette når skolene åpner og noen ungdommer forblir sittende igjen hjemme foran skjermen.
Flere saker
Korsangen er en ny metode for at innvandrere kan øve norsk. Søstrene Svitlana og Olena Badorna fra Ukraina er med.
Eivind Senneset
Nav bruker korsang for å gjøre innvandrere klare for arbeidslivet
Håkon Daniel Hansen-Sumstad (t.v.), Daniel Jan Swiderski, Jenny Mårnes Sandven og Madelen Søderberg Knudsen er snart ferdig utdannet barnevernspedagoger. De har fordypet seg i sosialt arbeid i skolen.
Solfrid Rød
Her skal studentene få øynene opp for å jobbe i skolen
Hanna Skotheim
Camille sprer juleglede til kolleger og klienter: – Vi jobber bedre hvis vi har det bra sammen
– FO-medlemmer i Virke-oppgjøret får mye etterbetalt til neste år, sier Ole Henrik Kråkenes i FO.
Skjalg Bøhmer Vold
Enige om lønna for høyskoler og ideelle barnevernsinstitusjoner
Hovedregelen er at du må ta ut hele ferien i løpet av kalenderåret.
Mats Løvstad
Hva kan du gjøre med feriedagene du har til overs ved nyttår?
Jeg er veldig ydmyk overfor våre sosialarbeiderkolleger etter å ha sett forholdene de jobber under og hvor mye de jobber, sier Karin Bergström (nr. 3 f.v.). Her er hun og Berit Musum fra FO Trøndelag sammen med kolleger på sykehuset i Antsirabe.
Privat