Vil ikke overstyre rektor
FO krever en nasjonal plan for mer sosialfaglig kompetanse i skolen. Regjeringen sier nei.
Saken oppsummert
solfrid.rod@lomedia.no
I dag er det opp til den enkelte rektor og den enkelte kommune om de velger å ansette folk med sosialfaglig bakgrunn. Slik kan det ikke være, mener FO, og krever et nasjonalt løft. Slik må det være, mener regjeringen.
- Jeg er sikker på at dere har viktig kompetanse å bidra med, men dersom staten skulle overstyre kommunene på dette, måtte vi enten erstatte noen lærere med sosialarbeidere eller finne nye midler. Ingen av delene er aktuelt akkurat nå, forklarte statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Lisbet Rugtvedt, da hun deltok på FOs konferanse for FO-ere ansatt i skole, barnehage og SFO.
Utenfor pedagogikken
Problemet med uro, konsentrasjons- og motivasjonsvansker er økende, elevene lærer ikke det de skal lære, det er stort frafall på videregående, og norsk skole reproduserer fortsatt sosiale forskjeller.
Helga Hjetland fra Utdanningsforbundet, Stein Grøtting fra Skolenes Landsforbund og Mikael Kvamsdal fra Elevorganisasjonen tegnet alle lignende bilder av skolehverdagen. De minnet om at det ofte er veldig lite som skal til for å snu uheldig utvikling.
- Dette bitte lille handler ofte om at det skulle være noen flere voksne til stede for disse barna, sa Hjetland.
- Vi må slutte å tro at barna går inn skoleporten nullstilte. De har med seg problemer hjemmefra og fra kameratflokken. De problemene som vi snakker om skolen i dag ligger langt utenfor pedagogikken å løse, mente Grøtting.
Kan bli lavterskeltilbud
- Skolen trenger ikke nye, store reformer. Skolen trenger nye perspektiver og mer tverrfaglig kompetanse, sa FO-leder Randi Reese.
Dersom barnevernpedagogen, vernepleiere og sosionomen brukes mer aktivt og systematisk, vil skolen kunne bli et lavterskeltilbud der barn og unge kan få hjelp til å håndtere konflikter, mobbing, rus, spiseforstyrrelser og relasjonsproblemer, mener FO.
- Jeg mener ikke at skolen skal være et terapeutisk samfunn, men vi kan med vår kompetanse legge til rette for læring, slik at vi faktisk får en skole for alle, sa Reese, og oppfordret politikerne til å tenke mer helhetlig.
- Vi vet at de som dropper ut av skolen, ofte også blir stående utenfor arbeidslivet. Hvis regjeringen vil få opp tempoet i kampen mot fattigdom, må de gjøre noe for å realisere målet om en skole for alle, forklarte Reese, og minnet om at de 70 000 barna lever i fattige familier sliter mer på skolen andre.
Dobbelt oppdrag
Helga Hjetland innrømmer at det er for lite tverrfaglighet i skolen, men holder fast på at en del oppgaver skal forbeholdes lærere.
- Skolens samfunnsoppdrag er dobbelt. Det handler både om kunnskap og om dannelse. Så det kan ikke være sånn at dere skal hjelpe oss til å konsentrere oss om bare den ene delen. Lærere skal også se hele mennesket, understreket Hjetland.
Reese mener vernepleieren står i en særstilling, fordi grunnutdanningen består av både helse- og sosialfag, og inneholder både psykologi og pedagogikk. Dette er en utdanning som gjør det faglig forsvarlig å gi vernepleiere det overordnede ansvaret for skole- og læresituasjonen til enkelte elever med utviklingshemming, mener Reese.
Helga Hjetland er derimot helt klar på at bare lærere skal ha slikt ansvar.
Flere saker
Signe Færch er utdannet sosialrådgiver og har jobbet med utsatte barn i ti år. Nå er hun leder for Dansk Socialrådgiverforening.
Hanna Skotheim
Danmark har egen sosialminister: – Alltid en risiko for at arbeid og ytelse får dominere
17-åringene Mia og Dawoud er to av ungdommene som har fått jobb i tacotrucken til organisasjonen FRAM. Her kjøper Signe Hovde taco. – Det er et veldig godt tiltak, og tacoen er kjempegod, sier hun.
Simen Aker Grimsrud
Tacotrucken holder ungdom unna gata: – Når de er på jobb her, slipper foreldrene å bekymre seg
Stortinget vil endre reglene for yrkesskade. – Det er helt fantastisk, sier FO-tillitsvalgt Ann-Sofie Franck-Ring som selv opplevde å bli skadet på jobb.
Kasper Holgersen
Sosionom Ann-Sofie ødela kneet på jobb. Nå jubler hun over regelendring
Warsame Ali er daglig leder i den ideelle stiftelsen Flexid.
Hanna Skotheim
– Vi har undervurdert hva integrering krever av kunnskap
Gudrun Lidal er barnevernspedagog og 1. kandidat for SV i Nord-Trøndelag.
Privat
Gudrun mistet stortingsplassen på overtid
Marianne Solberg vil ha mye sosialpolitikk fra den nye regjeringa.
Hanna Skotheim