Styrker Nav med 40 millioner
Arbeids- og inkluderingsdepartementet styrker Nav med 40 millioner kroner for å få fortgang i saksbehandlingen. Etaten har restanse på 14 000 saker. Og mange misfornøyde brukere.
solfrid.rod@lomedia.no
– Det skal ikke være slik at 14 000 mennesker må vente for lenge på svar fra arbeids- og velferdsetaten. Vi har derfor funnet ekstra midler som vi nå stiller til disposisjon for Arbeids- og velferdsdirektoratet, sier arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen i en pressemelding.
De 40 millionene skal brukes til overtidsbetaling og nyansettelser. Arbeids- og velferdsdirektoratet må redegjøre for hvordan de vil bruke de tildelte ressursene, og hvilke effekter direktoratet forventer.
Verst i Oslo
Lang saksbehandlingstid og for liten kapasitet på telefonnettverkene forekommer flere steder i landet, og mange enkeltpersoner klager over å bli møtt nedlatende. Aller verst er forholdene Oslo, i følge Navs egne brukerundersøkelser.
I hovedstaden oppgir seks av ti brukere at de er misfornøyd med ventetiden på telefonen. Over halvparten opplever for lang ventetid for å få kontakt med rett person ved Nav-kontoret, og fire av ti er ikke trygge på at Nav ivaretar deres rettigheter. Like mange må stadig forholde seg til nye saksbehandlere. Enda flere svarer at de ikke får den informasjonen de har behov for. Tre av ti opplever å ikke bli møtt med respekt når de henvender seg til Nav.
Intern holdningskampanje
– Det gjør sterkt inntrykk når så mange av brukerne våre gir negative tilbakemeldinger. Noe av det viktigste vi tar tak i nå er at brukerne skal få utbetalingen sine i tide og at saksbehandlingen ikke skal ta for lang tid, sa Nav-direktør Tor Saglie til Aften i forrige uke, etter at 150 mennesker hadde skrevet om sine dårlige erfaringer med Nav på avisens debattsider på nettet.
Saglie sier at det nå skal gjennomføres en holdningskampanje internt, og at det vil bli vurdert å tilføre ekstra ressurser til hovedstadens Nav-kontorer, hvor bemanningen har vært lavere enn ellers i landet sett i forhold til saksmengden.
Flere saker
Han er b-menneske, liker utfordringene natta byr på og legger ikke skjul på at lønnstillegget er et pluss.
Hanna Skotheim
Adnan liker best å jobbe når andre sover: – Blir utfordra på en annen måte
Å jevnlig snu døgnet krever mye av en ansatt, men for noen går det lettere enn andre.
Hanna Skotheim
Noen elsker å jobbe natt, men er det så lurt? Dette svarer ekspertene
Therese Ekremsæter setter pris på at hun kan ha med hunden Thyra på jobb på nattevakt.
Simen Aker Grimsrud
Therese jobber kun natt. At det kan ødelegge helsa er hun ikke redd for
Mens noen kolleger tenker at nattevakt er noe de må ta, vil Daniel Pozo Helmersen ha flest mulig netter i turnusen. Han er nattevakt i psykososial akutt-tjeneste ved legevakten i Oslo.
Fartein Rudjord
Daniel jobber om natta: – Jeg ser de mørke sidene av Oslo når andre sover
Heroinassistert behandling (HAB) er et femårig prøveprosjekt i Bergen og Oslo. Prøveprosjektet må bli et fast tilbud, mener sosionomene Rune Naglestad og Cecilie Telnes.
Hanna Skotheim
Heroin fra staten gir rusavhengige bedre helse og økt livskvalitet
Jarle Eknes er daglig leder i HELT MED, som står bak karriereportalen.
Hanna Skotheim