Gledelig støtte fra sosionomer
Det ligger utenfor SRBs mandat å utvikle sosionom- og vernepleierutdanning, men vi vil støtte fullt ut de tiltak sosionomene og vernepleierne ønsker for sine utdanninger, skriver seksjonsrådet for barnevernpedagoger.
Som seksjonsråd for barnevernpedagoger (SRB) har vi bedt om innspill på vår utredning av utdanning av barnevernpedagoger. SRB har de siste årene fått anerkjennende tilbakemeldinger og nyttige innspill fra blant annet barnevernpedagoger, vernepleiere, høgskolemiljøer, forskere, studenter og brukerorganisasjoner. For første gang gir nå en gruppe sosionomer sin støtte til SRBs arbeid. Det er sosionomene Fjærli, Vindegg, Nysæther, Nyhus, Hole, og Conradi, som gir sin støtte til kjenne (se forrige innlegg). Det gir varme og næring til FO-fellesskapet.
I sosionomenes innlegg fremmes som en påstand at SRB ønsker profesjonshegemonier i barnevernet. Påstanden er prioritert som overskrift og utgjør en stor del av innlegget. Heldigvis ber de om å bli korrigert. FOs prinsipprogram slår fast at sammensatte problemer krever flerfaglige tilnærminger. Prinsippet er like selvfølgelig som det er viktig. Derfor valgte SRB i den utdanningspolitiske utredning, som sosionomene gir sin kommentar til, å starte innledningen med å understøtte flerfagligheten. Der står det at «barnevernpedagogenes arbeidsfelt er, og skal være tverrfaglige». Vindegg har tidligere i år fremmet samme påstand og fått skriftlig svar fra SRB i Fontene nett. Da ble det presisert at «det må være mange profesjoner som står side om side om å avdekke, og gi tjenestemottagerne kvalifisert hjelp». Det gir derfor ikke menig å kommentere den øvrige polemikken som bygger videre på denne påstanden, og vi håper påstanden var en glipp.
Sosionomene trekker derimot ikke frem at barnevernets oppgaver umulig kan løses av profesjonene i FO alene. I ulike stillinger i barnevernet og i tilstøtende tjenester, er det behov for gode psykologer, psykiatere, jurister, sosiologer, førskolelærere, helsesøstre, fosterforeldre og barne- og ungdomsarbeidere, for å nevne noen.
Offentlige utredninger og forskning har gjennom en årrekke sett på kvaliteten i utdanningen av barnevernpedagoger. Samtlige instanser konkluderer med at utdanningen må styrkes. Flere foreslår nye fagemner og lengre utdanningsløp. FOs barnevernpedagoger erkjente dette allerede i 1998. I forbindelse med den offentlige utredningen om kompetanse i barnevernet (NOU 2009:8) har SRB børstet støv av vurderingene fra 90-tallet. SRB har lagt til grunn at barnevernpedagoger jobber med svært sårbare og utsatte grupper. Arbeidet er komplekst og mangfoldig. Derfor må studentene gis kunnskaper og ferdigheter om barn, unge og familiers rettsikkerhet og medvirkning. Tiden er overmoden for at dagens fagemner utvikles og styrkes. Nivåheving av vitenskapsteorisk kunnskap kan for eksempel øke analytisk kompetanse hos studentene. Finansieringen må styrkes og utdanningens lengde utvides. Samtlige erkjennelser og forslag, får nå støtte av sosionomer med bred erfaring fra praksisfeltet, forskning og organisasjonslivet.
Innspillet etterlyser at FO skal gå for at også sosionom- og vernepleierutdanning utvikles i tråd med tiltakene nevnt over. Sosionomene vet at dette er utenfor SRBs mandat å vurdere. Men SRB vil selvfølgelig støtte fullt ut de tiltak sosionomene og vernepleierne ønsker for sine utdanninger. Det er den samme støtten barnevernpedagogene forventer i FO-fellesskapet. Innlegget fra sosionomene er et godt eksempel i så måte. SRB vil takke for innspillet og håper på flere.
Seksjonsrådet for barnevernpedagoger (SRB)
Siste nytt
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
– Det er veldig viktig at studentene opplever dette som relevant for dem. Vi har gått grundig gjennom pensum på de ulike utdanningene for å lage oppgaver der alle har noe å bidra med, sier prosjektleder Torhild Skotheim.
Hanna Skotheim
OsloMet tar grep: Slik skal studentene bli flinkere til å jobbe med barn
Mye lest
– Som pårørende er man allerede i dag maktesløs. Hvis rusreformen vedtas, blir vi enda mer aleine, mener Merete Almås. Hun er svært bekymret for konsekvensene av rusreformen helse- og omsorgsminister Bent Høie la fram forrige uke.
Leif Martin Kirknes og Kristin Heier/Studio Design
– Som pårørende får jeg vondt i magen av å lese forslaget til rusreform
Magnus Alu Andersen (t.v.) er leder for Netcompanys norske barnevernssatsing og Lars Andreas Eidsheim er prosjektleder i DigiBarnevern sitt fagsystem. Fontene møtte dem i Netcompany sine lokaler.
Hanna Skotheim