Studenter åpner egen sosialtjeneste
Nav-systemet er komplisert materie. Flere klienter søker hjelp fra sosionom- studenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
MØTER VIRKELIGHETEN: Den uavhengige sosialrådgivningen (DUS) ved Høgskolen i Oslo og Akershus overtas i høst av studenter. Fra venstre studieveileder Lise Kleppe med sosionomer i lære: Inger Helene Rygg, Mathias Halvorsen og Vegard Fiskaa Isebakke
Eirik Dahl Viggen
Saken oppsummert
edv@lomedia.no
Studenter i sosialt arbeid ved Høgskolen i Oslo og Akershus starter i høst med uavhengig sosial rådgivning for folk flest.
– Vi kan fungere som et supplement til det øvrige hjelpeapparatet og bistå slik at folk får oppfylt sine rettigheter, sier Vegard Fiskaa Isebakke.
Han er en av fire tredjeårs studenter i sosialt arbeid som er med og bygger opp den nye tjenesten.
Læreplass med voksende klientliste
Den uavhengige sosialrådgivningen (DUS), se www.oslodus.net, er de fire studentenes praksisplass.
Allerede har de 15 klienter, mange henvist fra steder som JUSS-buss og Frelsesarmeen.
– Noen forteller om ikke å bli møtt slik de har rett til å bli møtt i det offentlige hjelpeapparatet, forteller Isebakke.
Inspirasjonen kommer fra BUS, drevet av studenter i Bergen. Målet er å være et bindeledd tilbake til Nav og andre tjenester og peke vei videre.
DUS holder til på to kontorrom og sofa i gata nedenfor høgskolens campus Pilestredet. Det er en videreføring av den gamle foreningen DUS, som de siste årene har blitt drevet av pensjonerte sosionomer og studenter i praksis.
Les intervju med DUS-grunnleggerne (Fontene nr. 3/2013)
Åpner kveldsvakt fra desember
DUS skal bli et permanent tilbud til Oslos befolkning, drevet av studentene på fritiden, i praksis og som prosjektarbeid. Ambisjonen er en fast kveld i uken hvor sosionomstudentene kan ta imot klienter. De har allerede etablert en vakttelefon som folk kan ringe til.
– De som kommer til oss, sier Isebakke, er mennesker som trenger å orientere seg i sin egen livssituasjon før de kan komme videre. Vi hjelper dem med å rydde i hodet.
Tilbyr Nav-assistanse
Studentene tilbyr seg å være med som støttepersoner når klientene oppsøker Nav. De har ingen penger å gi ut. Kun råd og veiledning.
– Mange trenger mest av alt noen å snakke med, sier Isebakke.
– Mener du det er for vanskelig for folk å oppsøke Nav?
– Jeg tror definitivt at det er vanskelig for mange, inkludert meg selv, å finne fram i de ulike tjenestene. Det er behov for flere steder der folk kan få denne helt enkle, grunnleggende veiledningen. Det offentlige er til tider ikke god nok til å ivareta sin veiledningsplikt overfor disse menneskene.
Det offentlige er til tider ikke god nok til å ivareta sin veiledningsplikt overfor disse menneskene
Vegard Fiskaa Isebakke, sosionomstudent
Flere saker
Rikke Simonsen sluttet i jobben på barnevernsinstitusjon i fjor. I år skal hun feire jul med familien.
Erling Slyngstad-Hægeland
Rikke feiret jul på institusjon som ungdom. Nå jobber hun «alltid» på julaften
Gatekunstner Roy Håvard Løseth har foreviget Tamima på en vegg på Kampen i Oslo.
Frode Rønning
Vedtatt pålegg mot arbeidsgiveren etter Kampen-drapet
Elin Dingstad, Pia Frog Mandt og Joakim Næss diskuterer hvordan litteratur gjør dem til bedre fagpersoner.
Hanna Skotheim
Familieterapeutene: – Vi blir bedre fagpersoner av å lese romaner
Kristin Berg er klinisk sosionom og familieterapeut.
Sanden Media
Blinde Kristin om lovendring: – Jeg vil bidra i arbeidslivet uten å slite meg ut
Julefesten for tidligere barnevernsbarn bringer fram gode og såre følelser og er noe av det fineste familieveileder Maja Mugaas (t.h) er med på hvert år.
Hanna Skotheim
Julefest med tidligere barnevernsbarn: – Det fineste jeg gjør i året
Senterpartiets Kjersti Toppe (Sp) mener Nav er i krise.
Skjalg Bøhmer Vold

