Skolene glemmer ansatte som ikke er lærere
Sosialfaglig kompetanse i skolen har positiv effekt, konkluderer rapport, men ressursene utnyttes dårlig og tilfeldig.
Hvilke andre faggrupper enn lærere skal lose barn og unge gjennom utdanningsløpet? Det vikitgste er at alle inngår i skolens planer og samspill, mener forskere.
colourbox.com
Saken oppsummert
solfrid.rod@lomedia.no
Hvilke faggrupper skolen ansetter er mindre viktig. Da teller det mer at skoleledelsen trekkes aktivt inn og at det finnes gode planer for hvor hvordan kompetansen skal utnyttes. Det framgår av Hva lærerne ikke kan!, en fersk rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Som ledd i prosjektet Et lag rundt eleven, har Kunnskapsdepartementet bedt AFI skissere modeller som kan prøves ut i skolen. Hensikten er å bedre læringsmiljøet og frigjøre tid for lærerne til å undervise.
Les også: Høyre åpner for flere sosialarbeidere i skolen
Opp til hver ansatt
Forskerne tar utgangspunkt i internasjonal forskning om flerfaglig arbeid i skolen. Flere studier tyder på at sosialfaglig personal, helsesøster og lærerassistenter har positiv effekt, «dog små til moderate», som det heter i AFI-rapporten.
I Norge og Norden finner forskerne store variasjoner i de ulike profesjonenes tilsettingsforhold og rolle i skolen. Hvordan sosialarbeidere jobber i skolen «synes i stor grad å være opp til medarbeidernes eget entrepenørskap, og gruppa synes å ha varierende oppmerksomhet hos skoleeiere og skoleledere», fastslår forskerne i rapporten.
– Ofte settes det inn ressurser for å løse et problem. Men det er nesten ikke et eneste problem i skolen som ikke er et samspillsproblem. Hvis skolen skal utnytte ressursene bedre, må ledelsen engasjere seg, det må være en tydelig plan for å utvikle hensiktsmessig oppgavefordeling og samspill, råder AFI-forsker Øyvind Pålshaugen.
Flere mulige modeller
Den sosialfaglige modellen pekes ut som en mulig modell å teste ut gjennom en effektstudie. Den vil innebære forsøk med barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere ansatt på et visst antall skoler.
Hvis departementet går for denne, velger de en flerfaglig strategi som bygger på fornyelse heller enn tradisjon, skriver forskerne. Og presiserer: «Potensielt har modellen stor relevans, men den krever lederengasjement, for at ressursen ikke i for sterk grad skal knyttes til individuelt entreprenørskap».
Alternativene er PPT-modellen, helsesøstermodellen eller lærerassistentmodellen.
Hvis det skal ha noen hensikt å teste ut en av disse modellene, kreves et ganske stort antall skoler, til forsøket og som kontrollgruppe, påpeker forsker Pålshaugen.
Lukket barnevern
Både helsesøstre og lærerassistenter er lite trukket inn i skolens planlegging, ifølge rapporten.
Forskerne har også sett på skolens samarbeid med instanser utenfor skolen. Barnevernet og barne- og ungdomspsykiatrien framstår som lukkede systemer, som skolens ansatte opplever det er utfordrende å samarbeide med.
Hele rapporten finner du her.
Flere saker
Erlend Tønnesen er utdannet barnevernspedagog og er klubbleder på Stikkontakten Gamingsenter. Der har han nok å henge fingrene i.
Hanna Skotheim
Erlend er på jobb hele tida: – Jeg har fritidsklubben i lomma
– De kan legge igjen så mye penger de vil, men det må sikres i praksis. Det er Anette Wagles dom over statsbudsjettet som ble lagt fram onsdag.
Hanna Skotheim
172 millioner til unge uten jobb: – Pengene må gå til dem som følger dem opp
Ole Tommy Meland er hovedtillitsvalgt i Asker. Kommunen har vært gjennom flere kuttrunder de siste årene.
Hanna Skotheim
Kritisk til kommuneøkonomien: – Redd velferdsstaten forvitrer
Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) legger onsdag fram statsbudsjettet for 2026.
Jonas Sandboe
Vil gi mindre sosialhjelp til familier som mottar barnetrygd
FO-leder Marianne Solberg er skuffet over regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år.
Hanna Skotheim
FO-lederen skuffet over regjeringen: – Dessverre ikke et budsjett for forebygging
Truls Wiberg er vernepleier, ansatt i barnevernstjenesten i Bærum.
Anne M. Odland