JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

FO får nytt utseende: – Vi har ivaretatt logoens historiske betydning, men vi har også utfordret den, sier designerne bak

Reaksjonene på FOs nye visuelle profil, blir først kjent når ledelsen letter på sløret under landsmøtet 20. november. – Fagbevegelsen blir ofte oppfatta som tung og traus. Det har vi nå utfordret, sier FO-leder Mimmi Kvisvik.
Designer Marte Espevik (t.h) har sammen med rådgiver i Minsk Kari Marie Blix og to designere til laget FOs nye visuelle profil.  – Vi jobber alltid med å finne en erketype eller en identitet til merkevaren vi skal designe for. For FO er dette fanebæreren, altså helten. Hele tiden har vi spurt oss selv om det er fanebæreren vi lager når vi utformer et nytt materiale, sier Marte Espevik.

Designer Marte Espevik (t.h) har sammen med rådgiver i Minsk Kari Marie Blix og to designere til laget FOs nye visuelle profil. – Vi jobber alltid med å finne en erketype eller en identitet til merkevaren vi skal designe for. For FO er dette fanebæreren, altså helten. Hele tiden har vi spurt oss selv om det er fanebæreren vi lager når vi utformer et nytt materiale, sier Marte Espevik.

Hanna Skotheim

hanna.skotheim@lomedia.no

I et år har FO samarbeidet med designbyrået Minsk. Sammen har de kommet fram til det som skal være FOs nye ansikt utad. For etter 27 år skal FO fornye seg og bli mer moderne og tydelig, ifølge rundskrivet om FOs nye visuelle profil.

Det var flere designere inne i bilde da FO skulle bestemme seg for hvem som skulle få i oppgave å fornye forbundet. Ifølge FO-lederen, Mimmi Kvisvik, var det Minsk sin lette og lekne profil som gjorde at de landet på akkurat dem. Kvisvik synes også det var fint at de som et kvinnedominert forbund engasjerte et byrå med kun kvinnelige ansatte.

– De traff oss. Ikke bare forretningsmessig, men også personlig, sier Kvisvik.

– Et drømmeprosjekt

Da det lille, men veletablerte designbyrået Minsk ble spurt om å ta på seg oppgaven om å endre FOs utseende, var de ikke i tvil.

– For oss er dette et drømmeprosjekt. Endringene vi har gjort og gjør på FOs visuelle profil, vil ha stor påvirkning for mange da de er en så stor medlemsorganisasjon, sier Kari Marie Blix, rådgiver i Minsk.

Hun har sammen med designerne Jenny Leite-Vikra, Marte Espevik og Kathrine Winther Løkke laget profilen som foreløpig er ganske hemmelig, også for Fontene. Men på landsmøte i slutten av november stikker de hull på ballongen.

– Vi er fornøyde med responsen vi har fått til nå, men jeg har ikke tenkt så mye på hvilke reaksjoner vi vil få når vi lanserer profilen så det blir jo litt skummelt, sier Blix.

Skal FO fortsatt være en del av LO?

Gammel logo fungerte ikke optimalt

FOs politiske ledelse har hele veien vært opptatt av å beholde de elementene som viser hvem de er. Derfor har de vært tydelig på hvilke elementer Minsk ikke har fått lov til å røre: rødfargen, trekanten og de tre elvene som speiler de tre profesjonene vernepleier, sosionom og barnevernspedagog.

Designerne i Minsk har tatt dette på alvor og lest seg grundig opp på FOs historie.

– Med unntak av noen få retningslinjer, har FO vært modige og gitt oss stort spillerom, sier designer Marte Espevik.

Hun mener de har ivaretatt det som er av historisk betydning samtidig som de innrømmer at de har utfordret FOs visuelle profil.

Designerne har for eksempel tenkt nytt når det kommer til FOs digitale utseende. De synes den gamle logoen ble for liten på digitale flater.

– En ting er hva en slik logo skal kommunisere. En annen er hva den faktisk kommuniserer, sier Espevik.

De synes også den gamle logoen hadde en hard og kantete form som sto i for stor kontrast til de tre profesjonene som fremstår som mer myke på grunn av alle menneskemøtene yrkene byr på.

Minsk-designerne presenterte to til tre retninger en visuell profil kan ta overfor FOs politiske ledelse. Siden de visste at det var mye følelser involvert i FOs gamle logo, valgte de å lage et hierarki med tre ulike retninger der den ene viste en oppdatering, den andre viste en større oppdatering og den tredje viste en utfordrer. FO valge til slutt alternativ tre.

Minsk-designerne presenterte to til tre retninger en visuell profil kan ta overfor FOs politiske ledelse. Siden de visste at det var mye følelser involvert i FOs gamle logo, valgte de å lage et hierarki med tre ulike retninger der den ene viste en oppdatering, den andre viste en større oppdatering og den tredje viste en utfordrer. FO valge til slutt alternativ tre.

Hanna Skotheim

Levedyktig materiale

Når FO skal endre sin visuelle profil, er det ikke bare trekantlogoen som skal fornyes. Også fargebruken vil bli forskjellig. Det samme gjelder for ikonene, illustrasjonene, bildene og bildestilen.

– Vi ønsker at bildene som blant annet brukes på FOs hjemmeside skal oppleves mer dokumentariske. Vi vil at bildene skal vise naturlige øyeblikk og ikke personer eller elementer som er iscenesatt, sier Kari Marie Blix.

For å få til dette har Minsk-designerne vært ute på ulike arbeidsplasser for å fange øyeblikkene av medlemmer i arbeid.

Også miljøet har de tenkt over i arbeidet med den nye visuelle profilen. Nytt materiale skal vare en stund. Derfor lages det ikke noe der det står «Landsmøte 2019».

FO: – Materiell vil ikke bli kastet

I et debattinnlegg til Fontene skriver et FO-medlem at hun er kritisk til den nye visuelle profilen særlig med tanke på miljøhensynet FO har sagt at de skal ta. Hun skriver: «Jeg synes det er betenkelig at FO velger å skrote alt av materiell med gammel logo når de skal være så miljøbevisste». Når Fontene konfronterer Mimmi Kvisvik med kritikken, forsikrer hun om at ingenting av det materialet forbundet har vil bli kastet.

– Med den nye profilen vil det uansett bli satset mer på det digitale, noe som fører til mindre papir. Vi er også opptatt av at vi må ta stilling til hvilke og hvor mange profilartikler vi faktisk skal ha. Dette blir enda viktigere når vi får et enda tyngre miljøvedtak på landsmøtet, sier Kvisvik.

– FO-medlemmet kritiserer også det at prosessen har vært for lukket og lite demokratisk. Har du en kommentar til det?

Jeg kunne gjerne tenke meg å snakke med hvert eneste medlem i hvert eneste fylke om dette, men det har vært umulig i en prosess som har vært kreativ og utviklende med løpende dialog hele veien. Vi så at vi kunne forankre dette i forbundets øverste organ og valgte i landsstyret i mai at den nye visuelle profilen skulle være vår landsmøtegave til organisasjonen. Jeg forstår at mange er skeptiske til fornying, men jeg er trygg på at det vi nå gjør, bidrar til at vi blir mer framoverlente.

DEBATT: FO bør stanse den nye logoen

For statisk og bakoverlent

Kostnadene har vært lite kjent til nå. Men nå har Fontene fått informasjon om at prislappen vil lande på omkring 700.000 kroner. Det tilsvarer rundt 23,33 kroner per medlem. Kvisvik mener kostnadene er en investering både i å få og å beholde medlemmer.

– Jeg tror FOs nye visuelle profil vil være en god presentasjon av hvem forbundet faktisk ønsker å være, sier lederen som mener at logoen til nå har vært litt hard.

– Logoen vår har representert noe tungt, en kontrast til et forbund vi mener er lett, lyst, lekent og en del av en tidsånd i bevegelse.

FO-leder Mimmi Kvisvik gleder seg til FOs nye visuelle profil skal lanseres på landsmøte i slutten av november.

FO-leder Mimmi Kvisvik gleder seg til FOs nye visuelle profil skal lanseres på landsmøte i slutten av november.

Hanna Skotheim

Kvisvik mener logoen har fungert godt når det kommer til dens historiske betydning, men at den har vært for statisk og bakoverlent. Da sikter hun særlig til den spisse trekanten som lener seg tungt mot høyre vekk fra bokstavene F og O.

Underveis i prosessen har FO-lederen vært opptatt av at forbundet må være like aktuelle i 2045 som fagbevegelsen var i 1945 da Norge reise seg etter andre verdenskrig. Hun har også passet på å spørre seg selv hva som preger tiden nå og hva som vil prege den om 30 til 40 år.

– Jeg vet i hvert fall at tiden i større grad vil være preget av digital kommunikasjon, og nettopp derfor har vi vært opptatt av å utvikle en profil som er mer digitalt anvendelig, sier FO-lederen.

Kvisvik understreker at FO i løpet av dette året har vært opptatt av å ikke bare tenke på seg selv, men også særlig på de unge og framtidige medlemmer i forbundet.

– FO studentene har sannsynligvis ikke det samme nære forholdet til den historiske logoen vår. Det er en logo som har representert noe viktig i perioden den har eksistert, men vi tror det er på tide at forbundet drives videre. For man skal ikke stikke under en stol at fagbevegelsen og spesielt LO ofte blir oppfatta som tung og traus. Vi i FO vil gjerne utfordre dette, sier hun og siterer filosofen Søren Kierkegaard: «Å våge er å miste fotfeste en liten stund. Å ikke våge er å miste seg selv».