Nav
Flere er fornøyde med Nav
Nær åtte av ti av brukerne er fornøyde, viser årets brukerundersøkelse. De yngste er mest tilfredse.
Nav-direktør Hans Christian Holte sier at de jobber med å få ned ventetidene
Stian Lysberg Solum / NTB
Saken oppsummert
marius.helge.larsen@ntb.no
– Det er veldig viktig at brukerne våre er fornøyde med oss. Vi har fortsatt et forbedringspotensial, men dette er likevel en honnør til våre ansatte, sier Nav-direktør Hans Christian Holte i en pressemelding.
Tilfredsheten med Nav har økt fra 76 prosent i fjor til 78 prosent i år.
Samtidig har tilliten til Nav steget fra 71 prosent i 2023 til 74 prosent i årets undersøkelse. Dette er det høyeste nivået siden målingene startet i 2016.
Tilfredshets- og tillitsnivået er imidlertid lavere blant de yngre enn hos brukerne som er over 30 år.
Flaks og tilfeldigheter
Et annet funn er at 43 prosent av Nav-brukerne mener at flaks og tilfeldigheter avgjør hvem som får hva fra Nav.
– Dette er en betydelig økning fra 2021, da andelen var på 33 prosent. Denne utviklingen kan tyde på en voksende bekymring for rettferdigheten i tildelingen av ytelser. Det kunne også tenkes at dette svekket tilliten til Nav, men som vist tidligere har faktisk tilliten økt, heter det i undersøkelsen.
Forskjellig grad av økonomisk trygghet
Undersøkelsen viser også at det er forskjeller mellom brukergruppene i opplevelsen av økonomisk trygghet.
– Mens alderspensjonister og sykmeldte opplever større økonomisk trygghet, opplever personer med arbeidsavklaringspenger (AAP) og uføretrygd mindre grad av økonomisk trygghet, heter det i undersøkelsen.
Selv om AAP-mottakere har lavest opplevelse av økonomisk trygghet, viser årets undersøkelse en tendens til at denne gruppen opplever noe større trygghet i år enn i fjor.
Mindre fornøyd med saksbehandlingstid
Når det gjelder saksbehandlingstid, har tilfredsheten hatt en jevn nedstigende kurve de siste årene og ligger nå på omkring 65 prosent.
– Vi har dessverre over tid hatt lange ventetider på flere av ytelsene våre, blant annet på grunn av gamle datasystemer og utvikling og innføring av nye saksbehandlingsverktøy. Vi jobber kontinuerlig med tiltak som korter ned ventetidene, sier Holte.
Tilfredsheten med veiledning og søknadsprosess har økt siden i fjor, og ligger på omkring 75 prosent.
Etter en nedgang flere år på rad, er det nå 7 av 10 som er fornøyde med informasjonen på nav.no.
Flere saker
Rita Eriksen og Trude Andersen jobber i Færder barnevernstjeneste. De tar master på deltid ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).
Helle Friis Knutzen
Begge tar master i barnevern, men synes ikke det bør bli et krav
Teamleder Kari Berdal og barnevernsleder Camilla Kristiansen-Wahl i Lerkendal barnevernstjeneste.
Ole Martin Wold
– Ledere i barnevernet må sette av tid til veiledning
Marit Øygård Andreassen og Tone Meland lufter seg fra kontoret i Tromsø. De viser humoristisk fram det de kaller «isbjørngange»: Da går de slik, for å speide etter bjørn i hver sin retning.
Marius Fiskum
Slik holder de sykefraværet nede: – Vi har stor frihet
På en glassvegg i Sandefjord sentrum forsøker fosterhjemstjenesten å nå ut med budskapet om at det trengs flere fosterfamilier. Ved siden av står fosterhjemsrådgiverne Therese Enstad Trøen og Julia Baker.
Hanna Skotheim
Slik vil de løse fosterhjemskrisa: – Vi må gjøre det fristende
Hvem skriver den beste søknaden, mennesket eller robot?
Colourbox
– Jobbsøknaden blir for pompøs med KI
Mange unge har aldri lært å mislykkes, mener psykolog Line Marie Warholm.
Ellen J. Jarli