Nav
Flere er fornøyde med Nav
Nær åtte av ti av brukerne er fornøyde, viser årets brukerundersøkelse. De yngste er mest tilfredse.
Nav-direktør Hans Christian Holte sier at de jobber med å få ned ventetidene
Stian Lysberg Solum / NTB
Saken oppsummert
marius.helge.larsen@ntb.no
– Det er veldig viktig at brukerne våre er fornøyde med oss. Vi har fortsatt et forbedringspotensial, men dette er likevel en honnør til våre ansatte, sier Nav-direktør Hans Christian Holte i en pressemelding.
Tilfredsheten med Nav har økt fra 76 prosent i fjor til 78 prosent i år.
Samtidig har tilliten til Nav steget fra 71 prosent i 2023 til 74 prosent i årets undersøkelse. Dette er det høyeste nivået siden målingene startet i 2016.
Tilfredshets- og tillitsnivået er imidlertid lavere blant de yngre enn hos brukerne som er over 30 år.
Flaks og tilfeldigheter
Et annet funn er at 43 prosent av Nav-brukerne mener at flaks og tilfeldigheter avgjør hvem som får hva fra Nav.
– Dette er en betydelig økning fra 2021, da andelen var på 33 prosent. Denne utviklingen kan tyde på en voksende bekymring for rettferdigheten i tildelingen av ytelser. Det kunne også tenkes at dette svekket tilliten til Nav, men som vist tidligere har faktisk tilliten økt, heter det i undersøkelsen.
Forskjellig grad av økonomisk trygghet
Undersøkelsen viser også at det er forskjeller mellom brukergruppene i opplevelsen av økonomisk trygghet.
– Mens alderspensjonister og sykmeldte opplever større økonomisk trygghet, opplever personer med arbeidsavklaringspenger (AAP) og uføretrygd mindre grad av økonomisk trygghet, heter det i undersøkelsen.
Selv om AAP-mottakere har lavest opplevelse av økonomisk trygghet, viser årets undersøkelse en tendens til at denne gruppen opplever noe større trygghet i år enn i fjor.
Mindre fornøyd med saksbehandlingstid
Når det gjelder saksbehandlingstid, har tilfredsheten hatt en jevn nedstigende kurve de siste årene og ligger nå på omkring 65 prosent.
– Vi har dessverre over tid hatt lange ventetider på flere av ytelsene våre, blant annet på grunn av gamle datasystemer og utvikling og innføring av nye saksbehandlingsverktøy. Vi jobber kontinuerlig med tiltak som korter ned ventetidene, sier Holte.
Tilfredsheten med veiledning og søknadsprosess har økt siden i fjor, og ligger på omkring 75 prosent.
Etter en nedgang flere år på rad, er det nå 7 av 10 som er fornøyde med informasjonen på nav.no.
Flere saker
Simen Aker Grimsrud
Advarer mot å sette barn i fengsel: – Veldig risikabelt
Frp har lenge vært Håkon Dretvik sitt parti. Det tror han også det blir i år.
Hanna Skotheim
Vernepleieren er én av få som stemmer Frp i sitt forbund: – Det er viktig å være en motvekt
Barnevernspedagog Bisma Aleem drømmer om å komme inn på Stortinget en dag. Hun vil bekjempe fattigdom.
Martin Guttormsen Slørdal
Bisma (24) vil inn på Stortinget. Det var ingen tvil om hvilket parti hun skulle stille til valg for
Lunsjen på jobb er et viktig sosialt møtepunkt, og kan være et godt arbeidsmiljøtiltak, mener mangeårig mat-forsker.
Leif Krohn Ørnelund / Oslo Museum
Matpakka er mer moderne enn du kanskje tenker
Kriminalomsorgsdirektoratet ansetter over 70 miljøterapeuter som en del av tiltakene for å bemanne opp.
Eirik Dahl Viggen
Fengselstiltak skaper sterke reaksjoner: – Bryr seg ikke om de ansatte
Oda Gravdal Ulriksen er godt i gang med sommerjobben i Midt-Agder barnevernstjeneste.
Rebekka Johannessen Litland