Hans Petter Hansen lærte seg å spille da han satt i cella på Ringerike fengsel.

Hans Petter Hansen lærte seg å spille da han satt i cella på Ringerike fengsel.

Jan-Erik Østlie

Fengselsband tjuvstartet Notodden bluesfestival

– Fra å få en sosionomklapp på skulderen i fengselet, til å spille her på bluesfestivalen, det er forskjell! Spillejobb gir selvtillit, sier gitarist og innsatt Hans Petter Hansen.
2017080414050020170804144520

anne@lomedia.no

Før Notodden bluesfestival åpnet offisielt, slapp tjuvene til på scenen. Jailhouse stage har vært et fast arrangement på Notodden bluesfestival de siste fem årene. Hans Petter Hansen (42) er med for fjerde gang.

– Spillejobber som dette er noe annet enn en sosionomklapp på skulderen i fengselet, sier han.

{f2}

Han er gitarist i Bastøy-bandet Skyldig som faen og spilte i går på bluesfestivalen. Han har ett år igjen å sone og har permisjon for å være med.

– Det er så bra å være her, treffe igjen bandmedlemmer som er løslatt og spille sammen, sier han.

Han spiller med flere band, både med folk som er løslatt og med fanger som ennå soner.

- Spillejobb gir selvtillit, mener Hans Petter Hansen i bandet Skylidg som faen.

- Spillejobb gir selvtillit, mener Hans Petter Hansen i bandet Skylidg som faen.

Jan-Erik Østlie

JAILHOUSE STAGE: Åtte forskjellige band spilte på Jailhouse stage i Notodden. Dette er bandet fra Bastøy fengsel med dagens besetning. Hans Petter Hansen (t.v) holder også kontakt med tidligere Bastøy-band, der noen av medlemmene er blitt løslatt.

JAILHOUSE STAGE: Åtte forskjellige band spilte på Jailhouse stage i Notodden. Dette er bandet fra Bastøy fengsel med dagens besetning. Hans Petter Hansen (t.v) holder også kontakt med tidligere Bastøy-band, der noen av medlemmene er blitt løslatt.

Jan-Erik Østlie

Det var enten psykolog eller gitar. Jeg valgte gitar

Hans Petter Hansen

Får perm

Jailhouse stage er en egen scene for fengselsband på bluesfestivalen, og i år deltok åtte band fra fengslene Hof, Telemark, Bastøy og Sandefjord. Kjente coverlåter lød ut i gågaten i Notodden i de fem timene de spilte.

Noen fanger er på framstilling med fritidsleder for å få med seg arrangementet, andre har perm.

– Jeg har fått gratis festivalpass og skal være her hele helgen, det er gulrot, sier Hansen.

Lang dom

Da han fikk en dom på 18 år skjønte han at han måtte finne på noe for å holde ut i fengselet.

– Det var enten psykolog eller gitar. Jeg valgte gitar, sier han og smiler.

I cella på Ringerike fengsel terpet han grep og lærte seg akkorder. Så søkte han seg til Blueshuset Bastøy fengsel, som er en boenhet for innsatte som kan spille eller som ønsker å lære et instrument. Der ble han med i bandet Skyldig som faen og ble etter hvert bandleder.

– Vi ble enige om folkeskikkregler, som å overholde øvingstider og alltid møte presis. Vi var beinharde mot hverandre. Jeg tror det er en av suksessfaktorene for at vi er blitt gode til å spille, sier Hansen.

I RAMPELYSET: Erik Tosterud (47) på bass (t.v) skal tilbake til Bastøy fengsel etter å ha spilt på scenen Jailhouse stage i Notodden. - Det er deilig med et avbrekk, sier han.

I RAMPELYSET: Erik Tosterud (47) på bass (t.v) skal tilbake til Bastøy fengsel etter å ha spilt på scenen Jailhouse stage i Notodden. - Det er deilig med et avbrekk, sier han.

Jan-Erik Østlie

To er løslatt

Trommisen og bassisten som han spilte med i flere år er blitt løslatt, men bandet fortsetter å spille sammen. De tar betalte oppdrag og møtes for å spille konserter. I løpet av et år kan det bli rundt 30 oppdrag.

– Vi får jo ikke øvd sammen, i og med at to av oss soner, men vi har spilt sammen så mange år at det går greit å gå rett på scenen. Konsertene blir som en gig, sier Hansen.

Trommis Ole Morten Hammersborg (25) er blitt lydtekniker og jobber i Rubicon. Bassist Torgeir Olsen (38) ble løslatt for to år siden og har flyttet til Båtsfjord i Finnmark hvor han jobber på fiskemottak.

Kameratene dulter han i siden og sier han ikke er klok som har brukt 5000 spenn på å komme seg fra Finnmark til festivalen, når han får 1500 kroner i honorar for en spillejobb der.

– Jeg er fri til å gjøre som jeg vil, flirer Olsen.

Gir kick

Det er organisasjonen Blues factory som har tatt initiativ til fengselsscenen på bluesfestivalen. De samarbeider med kriminalomsorgen om musikkopplæring i fengslene i Telemark og Vestfold og tilbyr opplæring og spillemuligheter etter løslatelse. Daglig leder Bjørn Andersen understreker hvor viktig det er for både innsatte og løslatte å få en ordentlig scene å spille på.

Hadde jeg ikke hatt musikken i fengselet, så hadde jeg slitt

Jens Nystein

– Man kan ikke gå på kurs for å lære å få trua på seg selv, det må komme som en effekt av noe annet. Å få spille her gir et enormt kick for selvfølelsen. De som får opptre her har jobba knallhardt for å lære seg å spille i band, sier Andersen.

Han forteller at alle fengselsband regelmessig har spillejobber i andre fengsler og på Røde kors-arrangementer, men at lite annet slår en spillejobb på en verdenskjent festival.

– Jeg er sosionom og er blant dem som klapper gutta på skulderen i hverdagen og sier at de er flinke. Her skal jeg love at publikum ikke klapper fordi de synes synd på gutta, men fordi det låter bra!

MINGLER: Torgeir Olsen (t.v) ble løslatt for to år siden og er tilbake som gjest på Notodden bluesfestival hvor han har fått spilleoppdrag. Her sammen med Bjørn Andersen, daglig leder i Blues factory.

MINGLER: Torgeir Olsen (t.v) ble løslatt for to år siden og er tilbake som gjest på Notodden bluesfestival hvor han har fått spilleoppdrag. Her sammen med Bjørn Andersen, daglig leder i Blues factory.

Anne Myklebust Odland

VOKALIST: - Å dele musikken med andre er det som betyr noe. Noen ganger kan man redde dagen til noen med å spille en låt som gjør dem glad, sier Jens Nystein.

VOKALIST: - Å dele musikken med andre er det som betyr noe. Noen ganger kan man redde dagen til noen med å spille en låt som gjør dem glad, sier Jens Nystein.

Jan-Erik Østlie

Må være kreativ

Gutta i Skyldig som faen sitter på bakrommet og får servert kake og kaffe før de skal på scenen. Noen av frasene røper intern fengselshumor, og når vokalisten dukker opp, utbryter de «der har vi en skyldig til»! Jens Nystein (46) går under navnet «Jensen» og har litt under fem år igjen å sone. Han hilser på bandkameratene og slår seg ned.

– Hadde jeg ikke hatt musikken i fengselet, så hadde jeg slitt. Skal man ha et liv og være et helt menneske, må man kunne være kreativ, dele det man tenker, føler og tror med andre. Uten noe å holde på med bare eksisterer man, da er det ikke vits å leve, sier han.

– Hva betyr det å være med på Notodden bluesfestival?

– Å dele musikken med andre, det er det som betyr noe. Noen ganger opplever man å redde dagen til noen ved å spille en låt som gjør dem glad. Det er verdt alt sammen!

GJENSYNSGLEDE: Hans Petter Hansen (t.v) har ett år igjen av soningen, mens Torgeir Olsen (midten) og Ole Morten Hammersborg er frie menn. Gutta ble kjent på Bastøy fengsel og er glade for å møtes igjen.

GJENSYNSGLEDE: Hans Petter Hansen (t.v) har ett år igjen av soningen, mens Torgeir Olsen (midten) og Ole Morten Hammersborg er frie menn. Gutta ble kjent på Bastøy fengsel og er glade for å møtes igjen.

Anne Myklebust Odland

Roser fengselet

Ole Morten Hammersborg roser fengselet for hvordan de er blitt behandlet som band.

– Det blir gjort mye riktig arbeid i fengslene. Jeg må faktisk rose Bastøy. De strakk seg langt for å få oss ut på spilleoppdrag. Å få ti til tolv turer ut i året var bra. Vi fikk spille i andre fengsler, på bluespuber og klubber. Noen oppdrag fikk vi penger for, klart det gjør noe med selvtilliten, sier han.

Han begynte å spille trommer som 15-åring og tok det opp igjen da han ble fengslet.

– Altså, det er gøy å spille her! Hvis vi spiller bra er det kult, men går det dårlig, da banner jeg i flere uker etter, sier Hammersborg.

– Hva gjør dere med bandnavnet når alle har sonet ferdig?

– Endrer det! Gjett om!

Se også bilder fra åpningen av festivalen, der LO-lederen bidro på slagverk
LO er svært synlig på Bluesfestivalen
Knut Reiersrud inntar Sliperihallen på lerretet under bluesfestivalen

Jailhouse Stage

Blues Factory AS har arrangert Jailhouse Stage i samarbeid med Notodden Bluesfestival siden 2012.

Bluesmusikken brukes for å lære fanger, løslatte fra fengsel og ungdom som av ulike grunner faller utenfor ordinære utdannings- og arbeidslivsløp å spille i band, med veiledning fra etablerte blues- og rockemusikere.

I år har Blues Factory AS også en egen gruppe med fem innsatte/løslatte fra fengsel som deltagere på Little Stevens Blues School under festivalen.

Blues factory samarbeider med kriminalomsorgen om musikkopplæring i fengsler og tilbyr fortsatt opplæring og spillemuligheter etter løslatelse.

Kilde: Blues Factory