JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Testing av jobbsøkere kan være positivt

Psykologiske tester kan være avgjørende for å finne riktig kandidat, sier Helene Tronstad Moe ved Kristiania. 
Helene Tronstad Moe ved Kristiania mener testing av jobbsøkere kan være positivt.

Helene Tronstad Moe ved Kristiania mener testing av jobbsøkere kan være positivt.

Kristiania

anne@lomedia.no

Hvorfor må man ta evnetest for å jobbe i Nav? Er det virkelig nødvendig med psykologisk testing av universitets- og høyskoleutdannede som søker jobb i Nav? spør sosionom Aleksander Solberg Nilsen i et debattinnlegg i Fontene denne uken.

Han forteller om opplevelsen ved å bli testet, da han søkte stilling som veileder i Nav Kontaktsenter i Fredrikstad. Han mener testene minnet om IQ-tester og reagerer på at dette tas i bruk på universitets- og høyskoleutdannede søkere.

Utbredt i offentlig sektor

Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Kristiania sier det er blitt relativt utbredt å bruke testverktøy i offentlig sektor som i Forsvaret og i flere departementer, mens hun ikke har hørt at det forekommer ved ansettelser i for eksempel barnehager. Nav kontaktsenter har tatt i bruk testing siden 2020.

Nav forsvarer bruk av psykologisk testing, da det gir dem en pekepinn på hvem som kan lykkes og trives i stillingen, ifølge avdelingsdirektør Asle Sten.

I rekrutteringsprosesser brukes både personlighetstester, evnetester og ferdighetstester, forklarer Tronstad Moe.

– Dette går under samlebetegnelsen arbeidspsykologiske tester, sier hun.

Kan være avgjørende

Tronstad Moe ønsker ikke å kommentere bruken av tester i Nav, men uttaler seg generelt om testverktøy.

– Tester kan være avgjørende for å finne riktig kandidat, sier hun og utdyper:

– Hvis det er gode tester som brukes på rett måte sammen med en grundig jobbanalyse, så kan de brukes til å ansette riktig kandidat, unngå diskriminering og hindre feilansettelser. Det underbygger flere studier, sier Tronstad Moe.

En jobbanalyse handler om å vurdere hva man trenger av kompetanse, ferdigheter og egenskaper i stillingen som lyses ut opp mot hvilke oppgaver som skal løses.

– Gjøres dette grundig kan testing være positivt. Dersom det kun gjennomføres intervju i ansettelsesprosessen kan utseende, personlig kjemi og veltalenhet vektlegges for mye, sier hun.

Flere leverandører

Det er flere konsulentselskaper som leverer testverktøy i Norge, blant annet Aon/cut-e, som Nav Kontaktsenter bruker, Assessio Norge AS og Hogrefe.

Tronstad Moe vil ikke uttale seg om testene de leverer er gode.

– En leverandør kan ha både gode og mindre gode tester. Kvaliteten på testing handler både om testen er forskningsmessig dokumentert, men også hvordan den blir benyttet i praksis. Enhver test kan ha svakheter i seg knyttet til bruken, fortolkningen eller tidspunktet for når i seleksjonsprosessen den blir tatt, sier hun.

Ulike type tester

– Hva er forskjellen på personlighetstest, evnetest og ferdighetstest?

– Personlighetstester sier noe om stil, preferanser og generelle karakteristikker ved en person, mens evnetester måler maksprestasjon og hva en kandidat kan klare å løse hvis hen er topp motivert. Ferdighetstester måler spesifikke ferdigheter, for eksempel engelsk rettskriving, sier hun.

– Hvordan skiller slike tester seg fra en IQ-test?

– Begrepene brukes noe om hverandre. Men den store forskjellen er at IQ-tester ikke måler ferdigheter, men kognitiv kapasitet. I IQ-tester kan man få i oppgave å gjenkjenne mønstre og figurer; testen handler ikke om lærte ferdigheter, sier hun.