DEBATT:
Vi kan ikke være stille: FO krever stans i folkemordet på Gaza
Yrkesetikken vår forplikter oss som sosialarbeidere. Når vi ser urett, skal vi si ifra. Når vi ser folkemord, skal vi kreve handling.
Slektninger sørger over mennesker som ble drept mens de ventet på nødhjelp nord på Gazastripen. Dette er ikke en «konflikt», det er et folkemord, skriver avdelingsledere i FO i dette debattinnlegget.
AA/ABACA
Saken oppsummert
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens meninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Fontene her.
Hver dag dør sivile i Gaza. Spedbarn, småbarn, ungdommer, mødre, fedre og besteforeldre. Hele familier utslettes. Hjem, skoler og sykehus bombes til ruiner. Matkøer blir til dødsfeller.
Over 100 organisasjoner slår alarm om den humanitære katastrofen. FN har gjentatte ganger advart om sult, masseødeleggelse og grove brudd på folkeretten. Likevel forverres situasjonen – dag for dag.
Dette er ikke en «konflikt». Dette er systematisk utslettelse av et folk. Det er et folkemord.
Vi ser en krigføring som fratar mennesker all verdighet. Palestinske liv behandles som om de ikke teller. Det er ikke bare liv som ødelegges – det er selve retten til å eksistere.
FO organiserer sosialarbeidere. Yrkesetikken vår forplikter oss til å handle når menneskerettigheter brytes. Når vi ser urett, skal vi si ifra. Når vi ser folkemord, skal vi kreve handling.
Derfor tar FO et klart og tydelig standpunkt. Som sosialarbeidere er vi ikke redde for å heve stemmen. Dette handler ikke bare om Gaza. Det handler om hvem vi er – som fagfolk, som organisasjon, og som mennesker. Hvilken side velger vi å stå på når historien skrives?
Vi kjemper for de mest sårbare. For rettferdighet, verdighet og fred. Da kan vi ikke tie når barn lemlestes og sultes i hjel. Når familier dør i ruiner mens verdens ledere ser på.
Vi krever handling – nå.
• Stans folkemordet i Gaza
• Norge må kreve umiddelbar og varig våpenhvile
• Israel må holdes ansvarlig for brudd på folkeretten
• Hamas må løslate gjenværende gisler
• Oljefondet må trekkes ut av selskaper som støtter okkupasjon, apartheid og krigsforbrytelser
• Norge må gå foran i en internasjonal boikott av Israel til folkeretten respekteres og Palestina er fritt.
Folk over hele verden protesterer, skriver, donerer og mobiliserer. Sivilsamfunnet gjør alt de kan. Vi ser det – og vi støtter det. Men det er ikke nok.
Norge må vise lederskap. Vår regjering må si klart fra: Nok er nok.
Vi må våge å bruke de rette ordene: Folkerettsbrudd. Apartheid. Folkemord.
Vi står i solidaritet med det palestinske folket. Vi står med sosialarbeiderne i Palestina, våre kolleger i Gaza, som jobber under livsfarlige forhold for å hjelpe andre. Vi står med alle som fortsatt tør å kreve rettferdighet.
For hvis vi ikke gjør det nå – når skal vi gjøre det?
Flere saker
Hanna Skotheim
Da Nils Egil ble sosialsjef, holdt han på å drikke seg ihjel
Tove Lid i Flyktningtjenesten i Molde og Lisa Linnea Erdal fra PST
Erik Birkeland
Sosialarbeidere i møte med PST om spionasje
Kari Sjøhelle Jevne og Lotte Cathrin Andersen har sett på hvordan barnevernet kan hjelpe barn og unge med skadelig seksuell atferd.
Hanna Skotheim
Barns seksualitet: – Ansatte redde for å begå feil
Målet vårt er å sikre at ansatte i risikoutsatte yrker og helsesektoren lettere får godkjent skader som oppstår i arbeid, sier Henriette Jevnaker.
Martin Guttormsen Slørdal
Nå kan flere få erstatning for skader på jobb: – Enormt gledelig
Ida Rise var en av sju ansatte som sa opp jobben i Stendi Midt i 2021.
Trond Haugan
Ida ble forsøkt kvalt – fikk ikke dra hjem
LO Stat-leder Elisabeth Steen Onshus er glad for at medlemmene har godkjent resultatet fra lønnsoppgjøret.
Kjersti Binh Hegna

