DEBATT:
Statsråd Vestre, på tide å dra i nødbremsen?
Når man har ansatt en skipper (Helse Sør-Øst) som er i ferd med styre skuta på grunn, må noen gripe inn. Ansvarlige politikere må dra i nødbremsen og sørge for at rusfeltet kommer på rett kurs.
Ta vare på de gode institusjonene som ikke nådde opp i anbudsrunden, skriver Olav Neerland, FO Innlandet.
Hanna Skotheim
Saken oppsummert
Dette er et debattinnlegg. Det gir uttrykk for skribentens meninger. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Fontene her.
«Skrur av lyset for folk som allerede famler i mørket». Dette sier vår FO-tillitsvalgt Yvonne Granberg på rusbehandlingsstedet Veslelien, Kirkens Bymisjon. Det oppsummerer i grunnen hvordan kuttet i russektoren utspiller seg for pasienter og brukere som sårt trenger de gode og mangfoldige institusjonene for å komme seg på beina og få et godt liv. Det er mange sterke historier fra nåværende og tidligere pasienter som får og har fått livsviktig hjelp på disse stedene. De bør lyttes til!
I Innlandet er det svært mange som ikke nådde opp i anbudsrunden og felles for de fleste er at de scorer høyt på kvalitet, men lavere på pris. Det er noe absurd i at pris vektes med 60 prosent og kvalitet 40 prosent.
De som ikke får anbud videre er Renåvangen i Rendalen, Frankmotunet (Tyrili) i Folldal, Tyrilisenteret på Lillehammer, Veslelien, Kirkens Bymisjon i Ringsaker, Fossumkollektivet med to avdelinger, Solvold og Sørligard, og delvis Solliakollektivet som har fjernet store deler av sitt tilbud for å få anbud på noe.
Man skulle ikke tro det er mulig å se på denne kuttlista samtidig som Helse Sør-Øst (HSØ) og helseminister Vestre sier at det nå foregår en faglig styrking av rusfeltet. Men det skjer altså, og det er mildt sagt underlig. Over 100 døgnplasser legges ned i området til HSØ, og på landsbasis over 400 plasser. Det er en klar svekkelse, ingen styrking! Det er ekstra paradoksalt at varsel om nedleggelse kom bare dager før regjeringen la fram sin forebyggings- og behandlingsreform for rusfeltet.
Videre virker det som at styrking av legemiddelassistert rehabilitering (LAR) går på bekostning av tilbud som vektlegger rusfrihet slik institusjonene på lista over gjør. Det ser også ut som en dreining mot mer medisinskfaglig praksis på bekostning av sosialfaglig praksis. Rusfeltet trenger et mangfold av løsninger siden folk er forskjellige og behovene er ulike.
En konsekvens er at dyktige fagfolk og ansatte med lang erfaring mister jobben og går ei vond førjulstid i vente. For mange betyr det også en svært usikker jobbfremtid.
At anbudssystemet ikke er egnet til denne sektoren virker åpenbart, og vi i FO mener at anbudsrunder skaper flere tapere enn vinnere. Markedslogikk og anbudspraksis har blitt påtvunget et felt som skal ivareta de mest sårbare blant oss. Mulighetene for å utvikle et helhetlig, forutsigbart og trygt behandlingstilbud ødelegges. Og hvem blir taperne? Jo, både pasientene og ansatte blir stående igjen som tapere!
Argumenter om at anbudsordninger er positive fordi de bidrar til å «øke kapasitet og den enkeltes valgfrihet» er vi i FO Innlandet sterkt uenig i. Vi mener det er stikk motsatt!
Når man har ansatt en skipper (HSØ) som er i ferd med styre skuta på grunn, må noen gripe inn. Ansvarlige politikere må dra i nødbremsen og sørge for at rusfeltet kommer på rett kurs, og ikke går på grunn. Og så må man i ettertid fjerne anbudsregimet slik det er nå.
Slå på lyset for de som allerede famler i mørket, ta vare på de gode institusjonene som ikke nådde opp i anbudsrunden!
Flere saker
Glorija Grabovac og Dania Omar i Forandringsfabrikken.
Anne M. Odland
– Vi må gi barn noe annet i livet som kan erstatte det vonde
Johannes Tveitnes og Adam Berge synes det er stas å ha blitt forfattere.
Hanna Skotheim
De har begge opplevd fordommer. Nå vil de hjelpe andre inn i arbeidslivet
Ole Henrik Kråkenes i FO-ledelsen er kritisk til Sverige grep for å få bukt med kriminaliteten.
Hanna Skotheim
Barn kan havne i fengsel: – Sverige går foran som et skrekkelig eksempel
Therese Ekremsæter mener de som jobber natt burde hatt bedre betalt.
Simen Aker Grimsrud
Therese jobber bare om natta. Nå får hun bedre betalt
Utstillingen «På jobb 22. juli» er en del av LOs markering av at det er 15 år siden terrorangrepet, og viser 15 personer som jobba juli-dagen i 2011.
Andrea Gjestvang
Jane ledet kriseteamet 22. juli: – Husker best de fortvila foreldrene
Nødetatene er ofte på utrykning til barnevernsinstitusjoner. ILLUSTRASJONSFOTO
Maud Lervik

