Merker anbudspresset
Effektivitetskrav og anbudsrunder stresser de ansatte i Frelsesarmeens barnevern.
edv@lomedia.no
De mottar tyngre og vanskeligere saker enn før. Det er flere ungdommer enn før på samme personal. Anbudsrunder åpner hele tiden for at arbeidsplassene legges ned. Hele 70 prosent av de ansatte forteller at konkurranseutsetting og anbudsrunder merkes i arbeidshverdagen.
Det går fram av en rapport som ble presentert ved forskningsinstituttet Nova denne uken.
– Myndighetene kan bruke anbudskonkurranse som et verktøy for å redusere institusjonsplassene, sier leder for Frelsesarmeens barne- og familieverntjenester, Lindis Evja.
Organisasjonen selger 54 plasser til barnevernet, fordelt på ni institusjoner.
Påvirker arbeidsmiljøet og barna
Hun forteller om stor bevissthet blant sine ansatte om regjeringens føringer om å redusere bruken av institusjoner. Evja er likevel fornøyd med de skjermede anbudskonkurransene for ideelle aktører som Frelsesarmeen. Det betyr at kontraktene varer opptil seks år istedenfor to.
– Vi vil at miljøterapeutene hos oss skal få ro til å drive miljøterapi, ikke drive med anbudsforberedelser.
Da forsker Anders S. Mathisen ved Nova intervjuet ansatte hos Frelsesarmeen, fortalte de om stor bekymring for ytre forhold som konkurranse og krav om effektivitet. Mange frykter det smitter over på miljøarbeidet og på barna – Hvor skal vi bo etter budrunden, spør barna personalet. Det er lett å bli svar skyldig.
Fagutvikling ble bedriftshemmeligheter
I 2008 utløp den siste av de gamle avtalene som Frelsesarmeens institusjoner hadde med fylkeskommunene. Arbeidsplassen ble avhengig av å vinne anbud. Siden har samarbeidet om fagutvikling med det offentlige barnevernet og med andre private aktører blitt svakere, forteller Lindis Evja.
– Jeg mener fagfeltet taper. Vi har mistet samarbeidsarenaer.
Før delte man erfaringer og utfordringer med de andre institusjonene. Nå er dette bedriftshemmeligheter, forteller de ansatte som er intervjuet i rapporten.
– Men vi ser at vi og de andre ideelle inviteres litt inn igjen, sier Evja, for eksempel i arbeidet med å rekruttere fosterhjem.
Hun etterlyser tettere samarbeid med Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), som blant annet har ansvaret for anbudsrundene.
Siste nytt
Jonas Aavik sier at telefonen kan være et nyttig hjelpemiddel på jobb, men at de ansatte må være bevisste på når de bruker den og hva de bruker den til.
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Mari Rhoden tenker ikke lenger at hun vil slutte i barnevernstjenesten.
Ole Martin Wold
– Jeg tenker ikke lenger at jobben er noe jeg skal tåle
Mye lest
Mari Rhoden tenker ikke lenger at hun vil slutte i barnevernstjenesten.
Ole Martin Wold
– Jeg tenker ikke lenger at jobben er noe jeg skal tåle
I motsetning til en assistents rolle i skolen er ofte miljøterapeutens rolle uavklart, skriver Eireen Finden.
Colourbox