Andres hjem - ditt arbeidsmiljø

De som arbeider i andres hjem har også rett på et godt arbeidsmiljø. Et nystartet prosjekt skal arbeide i et år med problemstillinger rundt blant annet røyking, alenearbeid og tidspress. Resultatet skal bli opplæringsverktøy som kommunene kan bruke til å ivareta arbeidsmiljøet.
05.04.2005
12:34
15.12.2013 21:00

Prosjektleder Hanna Vesterager og fagkonsulent i FO, Tove Rydning, hilser prosjektet hjertelig velkommen.- Kommunene får pålegg fra arbeidstilsynet som gjelder arbeidsmiljøet i hjemmene. De vet ofte ikke hvordan de skal gripe dette an, sier Vesterager.Hun sier at det er viktig å ikke privatisere disse problemene slik at hver enkelt blir ansvarlig for å finne en løsning. - Vi trenger å finne gode strukturelle grep, og å spre dem ut i kommunene, sier Vesterager.For noen år siden fortonet spørsmålet om røyking seg som et uløselig spørsmål. ”Du kan ikke nekte en bruker å røyke i sitt eget hjem,” ble det sagt. ”Vi har rett på et røykfritt arbeidsmiljø, vi som alle andre,” sa de ansatte. Vesterager og Rydning forteller om kommuner som har funnet brukbare løsninger. De har utarbeidet retningslinjer som gjøres kjent for brukerne hvor det heter at de, så sant de er fysisk i stand til det, skal lufte før hjemmetjenesten kommer, og at de ikke skal røyke i samme rom som de ansatte oppholder seg.Noen kommuner har faktisk utarbeidet retningslinjer for hvordan man skal takle tidspress. - Arbeid i andres hjem er både faglig, politisk og juridisk en gråsoneproblematikk, sier Rydning, som mener det kan være nødvendig å stille betingelser overfor brukerne av hjemmetjenestene.

Prosjektet Arbeidsmiljø i hjemmebasert tjeneste er et samarbeid mellom FO, KS, Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund, Oslo kommune og Direktoratet for Arbeidstilsynet.

FO administrerer prosjektet og har fått bevilget 840 000 kroner.

Styringsgruppa er sammensatt av partene.

05.04.2005
12:34
15.12.2013 21:00

FO administrerer prosjektet og har fått bevilget 840 000 kroner.

Styringsgruppa er sammensatt av partene.