– Vi skal ut i krevende yrker med mye makt over sårbare mennesker. Det krever modenhet og høy etisk bevissthet, mener Sander Rød og Kristin Furulund.
Helge Skodvin
Studenter foreslår aldersgrense og intervju før studiestart
Kristin Furulund og Sander Rød mener høgskolene bør stille større krav til modenhet før opptak på sosialarbeiderutdanningene.
solfrid.rod@lomedia.no
– Det burde være som på Politihøgskolen. Der må du være 20 år for å søke, og du kan få beskjed om at du ikke er moden nok, men kan prøve igjen seinere, sier Kristin Furulund.
Hun er 23 år og fullførte barnevernspedagogutdanningen i Sogndal i vår.
– Og søkerne bør intervjues, slik at høgskolene bedre kan vurdere om de egner seg for våre utdanninger. Det kan eventuelt foregå på video hvis det krever for mye å intervjue alle ved personlig oppmøte, supplerer Sander Rød.
Han er også 23 år, og i ferd med å fullføre første året på vernepleierutdanningen da Fontene besøkte Sogndal på tampen av vårsemesteret.
• Les også: 67 prosent av norske studenter jobber ved siden av studiet
Mye makt
De to er opptatt av at de skal ut i svært krevende jobber, der de har mye makt over mennesker i sårbare livssituasjoner. Det stiller store krav til refleksjon og modenhet, påminner de.
– Vi er jo på en måte for unge. Hvis du begynner rett etter videregående, kan du gå ut herfra og begynne i barnevernet når du er 22 år. Langt fra alle i den alderen er klare for det, mener Furulund.
– Det er jo gjerne først i praksisperioden det fanges opp at du ikke er skikket. Og da er du ett og et halvt år inn i studiet. Da er den tiden helt bortkastet, sier Rød.
Selv har 23-åringen tatt et fagbrev innen IKT, studert psykologi og jobbet et år i et bofellesskap for utviklingshemmede. Nå er det en jobb i rusomsorgen som står øverst på ønskelista.
Halv stilling ved siden av
Kristin Furulund driver med siste finpuss på bacheloroppgaven om hva sosialarbeidere kan bidra med for å forhindre at ungdom faller utenfor. Samtidig jobber hun halv stilling i et forebyggende ungdomsprosjekt i Oslo.
– Er det ikke vanskelig å jobbe halv stilling i en annen by?
– Jeg har bare gjort det nå i vår. Og jeg har egentlig opplevd at det har strukturert meg veldig, sier Furulund.
– Føler du deg rustet til å gå ut i arbeidslivet?
– Både og. Jeg har jo utviklet meg mens jeg har gått her, men jeg kunne ønsket meg en mer mangfoldig praksis. I Sogndal er det observasjonspraksis i barnehage første året og fire måneder på institusjon andre året. Det jeg jobber med nå, forebyggende ungdomsarbeid, har vi lært veldig lite om, sier Furulund.
Faglig påfyll
Sander Rød er nylig valgt inn som økonomiansvarlig i FO-studentenes lokallag i Sogndal. Kristin Furulund har vært leder i to år. Lokallaget er en viktig sosial arena for studentene, mener de to. Gjennom FO-studentene knyttes bånd på tvers av utdanning og studieår.
I tillegg byr lokallaget på faglig påfyll, for eksempel gjennom temakvelder.
• Konsulentbruk går under radaren for tillitsvalgte
• Utestenges fra sosionomstudiet på grunn av kriminell fortid
Siste nytt
Sosialarbeider Helen Matiyos Melese leder en lokal gruppe kvinner i byen Hagere Selam en times kjøretur fra regionhovedstaden Mekele i Tigray, Etiopia.
Øystein Helmikstøl
Sosialarbeider Helen (28) kommer rett fra jobb: – Fem nye døde
Jonas Aavik sier at telefonen kan være et nyttig hjelpemiddel på jobb, men at de ansatte må være bevisste på når de bruker den og hva de bruker den til.
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Mye lest
Mari Rhoden tenker ikke lenger at hun vil slutte i barnevernstjenesten.
Ole Martin Wold
– Jeg tenker ikke lenger at jobben er noe jeg skal tåle
I motsetning til en assistents rolle i skolen er ofte miljøterapeutens rolle uavklart, skriver Eireen Finden.
Colourbox