Elever ved Strinda videregående skole i Trondheim sender Snap til miljøveilederen hver dag.  - Ofte sender jeg en tullesnap, eller så spør jeg om en prat, sier Jette Kristine Rytter (t.h).

Elever ved Strinda videregående skole i Trondheim sender Snap til miljøveilederen hver dag. - Ofte sender jeg en tullesnap, eller så spør jeg om en prat, sier Jette Kristine Rytter (t.h).

Therese Alice Sanne

Strinda videregående: – Trenger du noen å prate med? Send oss en snap da vel:-)

Samtaleboka har fylt seg opp etter at miljøveilederen på Strinda videregående skole i Trondheim begynte å snappe med elevene daglig. Hun når 35 prosent av elevene.
2019022116163020190410203756

anne@lomedia.no

Ungdommene sender hundrevis av Snap hver dag og noen av dem går til Strindaprat, som miljøveilederne på skolen styrer. Hittil har 35 prosent av elevene lagt til denne Snapchat-brukeren.

– Det er utrolig effektivt for å komme i kontakt med elevene. Med sms nådde jeg ingen, sier Mari By Storholm.

Hun er utdannet barnevernspedagog og medieviter og jobber som miljøveileder i elevtjenesten på skolen. Kollegaen Lars Vanvikmyr er vernepleier.

Miljøveilederne har hengt opp Snapchat-brukerens QR-kode på toalettene, i «sittehøyde», slik at elevene kan scanne den mest de er på do.

Miljøveilederne har hengt opp Snapchat-brukerens QR-kode på toalettene, i «sittehøyde», slik at elevene kan scanne den mest de er på do.

Therese Alice Sanne

Jobben er blitt forandret

Snapchaten styres i arbeidstiden, mens de to miljøveilederne er på jobb og elevene på skole. Hver morgen legger de ut innhold om ulike temaer. Og det kan tikke inn spørsmål tilbake. Som oftest får elevene svar i løpet av noen minutter. Et uskyldig spørsmål kan vise seg å være et ønske om en prat. Siden oppstarten sist høst har de registrert 1 315 meldinger fra elevene på Snap.

– At vi snakker med ungdommen på Snap har ført til mange flere samtaler ansikt til ansikt, sier By Storholm.

Hun synes jobben har forandret seg.

– Jobben er blitt mye mer spennende. Jeg kommer i kontakt med de som trenger oss, og jeg forstår mer av miljøet og det som skjer blant ungdom, sier hun.

En elev som hadde en tøff helg, sendte Snap, og mandag morgen tok miljøveilederen tak.

– Redder Snapchatten liv?

– Den gjør i alle fall at ungdom søker hjelp hos oss. Målet er å være tilgjengelig og favne dem som sliter med dørstokkmila inn til kontoret vårt, sier Vanvikmyr og By Storholm.

Miljøveileder Mari By Storholm lærte seg Snapchat på Youtube. Hennes råd til andre miljøveiledere: Sett i gang! F.v: Vegard Skjervold (16), Latifa Dahl (17), Mari By Storholm (31), Jette Kristine Rytter (20) og Nikolajh Fjellheim (18).

Miljøveileder Mari By Storholm lærte seg Snapchat på Youtube. Hennes råd til andre miljøveiledere: Sett i gang! F.v: Vegard Skjervold (16), Latifa Dahl (17), Mari By Storholm (31), Jette Kristine Rytter (20) og Nikolajh Fjellheim (18).

Therese Alice Sanne

Føler at skolen bryr seg

Latifa Dahl (17), Nikolajh Fjellheim (18), Jette Kristine Rytter (20) og Vegard Skjervold (16) synes det er bra at de kan sende Snap til miljøveilederne og lese om temaene de legger ut på min Story hver dag.

– De finner temaer som angår oss og skriver om det. Jeg har fått gode tips om søvn og stress, sier Latifa Dahl.

– Ja, det er en bra infokanal, sier Vegard Skjervold.

Jette Kristine Rytter sender ofte tullesnap til miljøveilederen, en selfie med filter, eller hun spør om de kan prate.

– Hvis man har et problem er det mye enklere å sende en Snap først, sier hun.

På ungdomsskolen måtte de levere fra seg mobil om morgenen og få den tilbake da de skulle hjem.

En tredjedel av elevene på Strinda videregående skole følger miljøveiledernes Snapchat. Noen snapper fordi de ønsker samtale, andre ønsker seg bare et hyggelig tegn tilbake.

En tredjedel av elevene på Strinda videregående skole følger miljøveiledernes Snapchat. Noen snapper fordi de ønsker samtale, andre ønsker seg bare et hyggelig tegn tilbake.

Therese Alice Sanne

Katter og klær

Dagens tema på Strindaprat er søvn, og før storefri kan miljøveilederne se at 205 elever har sett på tipsene til søvnrutiner og hva forskning sier om god søvn. De har ennå ikke gått tom for ting å ta opp. De snapper om stress, sex og sykdom, rus og bivirkninger, hobbyer og kjæledyr. Filmer og gaming.

– Vi kan ikke ha om depresjon og psykisk helse hver dag. Vi passer på å legge ut en blanding av alvorlige og hyggelige og humoristiske innslag, sier Vanvikmyr.

De har til og med hatt avstemning på hva som er best av hund og katt (hund vant), og elevene har sendt bilder av kjæledyrene sine. Elevene Fontene treffer har flere forslag til temaer de vil lese om: Studieteknikker. Motivasjon. Eksamensnerver. Prestasjonsjag. Hvordan søke sommerjobb eller skrive CV.

HVer dag tar miljøveilederne opp temaer og ting som rører seg i miljøet og i skolehverdagen.

HVer dag tar miljøveilederne opp temaer og ting som rører seg i miljøet og i skolehverdagen.

Therese Alice Sanne

Ensomhet

Ved skolestart fikk Strindaprat Snap fra en elev som skrev at hun syntes det var vanskelig å bli kjent med andre i klassen. De avtalte samtale, og miljøveilederen tok opp det å være ensom i undervisningen i VIP (veiledning i psykisk helse). Hun har lagt merke til at denne eleven ser ut til å ha det bra i lunsjen i kantina.

Jungeltelegrafen om den vellykkede Strindapraten har spredd seg, og andre skoler har tatt kontakt for tips.

– Hva er utfordringen med å drive en slik kommunikasjonskanal?

– Det er en del arbeid i å planlegge hva dagens Snap skal handle om og hvordan vi presenterer det med en innfallsvinkel som er grei. Noen temaer er jo også såre, som voldtekt. Vi har ikke hatt om dette ennå, men kommer til å ha det. Mange ungdommer har fragmentert kunnskap. Vi kan være med å opplyse, sier Vanvikmyr.

Jette Kristine Rytter (20) og Mari By Storholm har kontakt på Snap hver dag.

Jette Kristine Rytter (20) og Mari By Storholm har kontakt på Snap hver dag.

Therese Alice Sanne

Miljøveiledere i elevtjenesten

De jobber med den psykiske helsen til elevene på skolen og miljøet. Miljøveilederne har enesamtaler med elever og underviser i VIP (veiledning i psykisk helse).

I høst startet miljøveilederne en egen Snapchat. Slik har de fått kontakt med langt flere elever.

Jobben er blitt mye mer spennende.

Mari By Storholm, miljøveileder

Nå snakker vi med skolen på mobil og føler at de bryr seg om hvordan vi har det.

Nikolajh Fjellheim, elev

{"428518":{"type":"l","url":"/image-3.428518.5b158ddccf","cap":"Miljøveilederne har hengt opp Snapchat-brukerens QR-kode på toalettene, i «sittehøyde», slik at elevene kan scanne den mest de er på do. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428520":{"type":"s","url":"/image-3.428520.45bd722210","cap":"En tredjedel av elevene på Strinda videregående skole følger miljøveiledernes Snapchat. Noen snapper fordi de ønsker samtale, andre ønsker seg bare et hyggelig tegn tilbake. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428521":{"type":"s","url":"/image-3.428521.eb1cadcdf7","cap":"HVer dag tar miljøveilederne opp temaer og ting som rører seg i miljøet og i skolehverdagen. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428528":{"type":"l","url":"/image-3.428528.06af86e5e5","cap":"Jette Kristine Rytter (20) og Mari By Storholm har kontakt på Snap hver dag. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"428533":{"type":"l","url":"/image-3.428533.1d8cd37a41","cap":"Miljøveileder Mari By Storholm lærte seg Snapchat på Youtube. Hennes råd til andre miljøveiledere: Sett i gang! F.v: Vegard Skjervold (16), Latifa Dahl (17), Mari By Storholm (31), Jette Kristine Rytter (20) og Nikolajh Fjellheim (18). ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"70","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2"},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"Miljøveiledere i elevtjenesten ","closed":false,"place":"En elev som hadde en tøff helg, sendte S"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"Jobben er blitt mye mer spennende.","place":"Hun synes jobben har forandret seg. "},{"title":"Nå snakker vi med skolen på mobil og føler at de bryr seg om hvordan vi har det.","place":"Føler at skolen bryr seg "},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}