JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Her trener student Kristine med sine fremtidige kolleger

Ansatte på barnevernsinstitusjon kommer til høyskolen for å spille rollespill med studentene. – Så realistisk det kan bli.
Student Kristine Breivik øver seg på situasjoner som kan oppstå på institusjon. Ungdommen med hetta tredd over hodet spilles av Christian Aamodt Eriksen, som til daglig jobber på institusjon.

Student Kristine Breivik øver seg på situasjoner som kan oppstå på institusjon. Ungdommen med hetta tredd over hodet spilles av Christian Aamodt Eriksen, som til daglig jobber på institusjon.

Simen Aker Grimsrud

Saken oppsummert

simen@lomedia.no

Høgskolen i Østfold har noen av de mest moderne treningsfasilitetene for helse- og sosialstudenter i landet. SIM-senteret er navnet på simuleringssenteret i Fredrikstad.

Denne dagen er fire av rommene på senteret gjort om til velkjente arenaer i hverdagen til ansatte på barnevernsinstitusjon. Studentene skal i grupper innom alle stasjonene og spille rollespill.

De skal møte ungdommen som sitter på togstasjonen og venter på toget til Oslo, den 16 år gamle jenta som skal møte en eldre gutt for å ha sex, gutten som er livstrøtt etter å ha fått beskjed om at han ikke får videre plass på institusjonen og ungdommen som ligger under dyna og ikke vil dra på skolen.

– Det var veldig gøy og lærerikt. Jeg fikk mange personlige spørsmål fra «ungdommen», og fikk kjenne på hvor grensene mine går for hva jeg vil dele, sier student Martine Toftner Olsen (22).

– Vi lærer mye mer av dette enn teori, mener medstudent Kristine Breivik (24).

De andre studentene på gruppa tar tiden og noterer seg ting de vil diskutere etter at rollespillet er ferdig.

De andre studentene på gruppa tar tiden og noterer seg ting de vil diskutere etter at rollespillet er ferdig.

Simen Aker Grimsrud

– Så realistisk det kan bli

Rollene som ungdommer blir spilt av ansatte på barnevernsinstitusjon. Etter hvert rollespill, diskuterer studentene og får tilbakemeldinger fra de ansatte som spilte ungdommene.

– Det er veldig bra at det er noen vi ikke kjenner. Forrige gang vi øvde, var det lærerne som spilte ungdommene. Det er veldig bra at vi får profesjonell tilbakemelding fra noen som jobber på feltet, sier Olsen.

Kristine Breivik er en av de andre studentene som fikk prøve seg. Hun mener treningen i simuleringssenteret er gull verdt.

 – Jeg skulle ønske vi hadde mye mer av det. Når vi starter å jobbe, kommer vi til å møte på situasjoner som i dag, som for eksempel selvskading. Da vet vi mer hva vi går til og har noen knagger å henge det på, mener Breivik.

Barnevernsstudentene Kristine Breivik (t.v.) og Martine Toftner Olsen skulle ønske det var enda mer ferdighetstrening på utdanningen.

Barnevernsstudentene Kristine Breivik (t.v.) og Martine Toftner Olsen skulle ønske det var enda mer ferdighetstrening på utdanningen.

Simen Aker Grimsrud

De to studentene mener at de ansatte som spilte ungdommene var veldig overbevisende.

– De er vant til å håndtere slike ungdommer og vet hvordan de ofte reagerer.

Høyskolelektor Hege Hedlund Andersen forteller at de bevisst henter inn ansatte på institusjon til å spille rollen som ungdommer.

– De fyller rollen på en mer autentisk måte. De har også kvalitetssikret casene vi har laget, sier Andersen.

– Det blir så realistisk det kan bli i en kunstig setting som dette, mener høyskolelektor Egil Lyberg.

Høyskolen er stolte av simuleringssenteret de disponerer. Studenter på barnevernsutdanningen trener her én til to ganger i året.

Misunnelige

Christian Aamodt Eriksen spiller en av ungdommene i dagens trening. Til daglig jobbe han på en barnevernsinstitusjon. Der trener de månedlig på situasjoner som kan oppstå.

– Vi blir misunnelig på dette senteret, det er bedre fasiliteter enn vi har på jobb, sier Eriksen.

Christian Aamodt Eriksen, Maria Lyberg og Robin Simensen jobber til daglig på barnevernsinstitusjon. De synes det er fint å trene med sine fremtidige kolleger

Christian Aamodt Eriksen, Maria Lyberg og Robin Simensen jobber til daglig på barnevernsinstitusjon. De synes det er fint å trene med sine fremtidige kolleger

Simen Aker Grimsrud

Han er ikke i tvil om at det er viktig at studentene trener som dette.

– Det er veldig viktig å få den realitetsorienteringen som student. Jeg husker selv at jeg hadde mange spørsmål da jeg studerte barnevern. Kanskje noen finner ut om det kan være en jobb for dem, sier Eriksen.

– Du vet ikke hva du går til, jeg visste knapt hva en barnevernsinstitusjon var, sier Maria Lyberg, som i dag jobber på institusjon.

Vil jobbe på institusjon

Det har den senere tiden kommet fram at mange ansatte på institusjon er utsatt for vold og trusler. Fontene skrev nylig om barnevernsansatte som angripes med slag, spytt og knuste glassflasker. Tidligere i høst med Tamima Nibras Juhar drept på jobb. Studentene Kristin Breivik og Martine Toftner Olsen har ikke latt seg skremme.

– Vi har begge lyst til å jobbe på barnevernsinstitusjon, sier de nærmest i kor.

Olsen begrunner det med at det er en bra erfaring å ha før man eventuelt begynner å jobbe i en barnevernstjeneste med saksbehandling.

– Det er på institusjon vi kan bli kjent med ungdommene, i en barnevernstjeneste møter du dem gjerne bare et par timer, sier Breivik, som ved siden av studiene har fått en forsmak på å jobbe på institusjon. Der trives hun.

Studentene har snakket sammen om Tamima-drapet.

– Jeg ble veldig sjokkert over at hun var alene på jobb, og tenker at det ikke skal være sånn. Derfor må vi trene mer på situasjoner som kan oppstå. Jeg syns det skulle vært mye mer av det, sier Olsen.

– Og sikkerhetstrening skulle vi hatt, det har vi ikke noe av på studiene, sier Breivik.