I Sunndal forbereder habiliteringstjenesten seg på at inntil 40 prosent av de ansatte blir syke.

I Sunndal forbereder habiliteringstjenesten seg på at inntil 40 prosent av de ansatte blir syke.

Bård Gimnes/SCANPIX

Her er ansatte klare til å gå i karantene med smittede beboere om det blir behov

De ansatte må strekke seg langt i krisetider. Det vanskeligste har vært å forklare beboerne hvorfor hverdagen har endret seg drastisk, sier vernepleiere i Sunndal kommune.
21.03.2020
08:42
21.03.2020 08:42

solfrid.rod@lomedia.no

– Den informasjonen vi har hatt er enten beregnet på barn eller voksne som kan lese. Det kommer bedre informasjon nå, men vi er jo inne i uke to med korona. Og forutsigbarhet er det viktigste verktøyet vi har, sier vernepleier Lajla Wennevold.

Lajla Wennevold.

Lajla Wennevold.

Privat

Sammen med kollega Kristin Ruud forteller hun Fontene på telefon at de har laget enkle plakater, vist videoer og snakket mye med beboerne for å forklare at de ikke lenger kan gå i butikken, at dagsenteret er stengt og at de må vaske hender og dørhåndtak.

Slik snakker du med utviklingshemmede om korona

Forberedt på 40 prosent sykefravær

Wennevold og Ruud er ledere i habiliteringstjenesten i Sunndal kommune. Til sammen har de ansvar for 100 ansatte, inkludert vikarer, i bofellesskap og dagsentre. Den siste uka har de jobbet seint og tidlig med å hindre smitte og tenke beredskap.

Kristin Ruud

Kristin Ruud

Privat

De har planene klare for et sykefravær på inntil 40 prosent og har regnet sirlig på hvor liten personalgruppe det er mulig å ha på de ulike avdelingene. De to lederne er i tett kontakt med pårørende med tanke på om noen kan sendes hjem for en periode.

– Hva hvis en beboer blir smittet?

– Hvis det blir nødvendig, må ansatte, kanskje to personer, gå i karantene sammen med beboeren. Flere sier at dette er naturlig å gjøre, selvsagt avhengig av alvorlighetsgrad og omfanget av smittede.

Nekter pasienten eller beboeren å dusje eller vaske seg? Her er knepene du kan prøve

Ringer pårørende jevnlig

Besøk er nå svært begrenset. Det samme er dagtilbudet. De ansatte har vurdert beboernes behov nøye. Noen få har fortsatt et dagtilbud fordi de er svært avhengige av rutiner og forutsigbare dager.

Personalet går ikke lenger på tvers av enheter i Helse- og omsorgstjenesten, og det er innført logger for å kunne spore eventuell smitte. Hver gang en ansatte har vært inne hos en beboer, skrives det ned.

Har dere noen tips til kolleger andre steder?

– Det er veldig viktig å ha god kontakt med pårørende nå som de ikke kan komme på besøk. Vi har sjekklister for å sikre at vi ringer dem jevnlig. Både brukere og pårørende må tas med hele veien. Personalet må trygge begge parter. God informasjon til ansatte er selvsagt også viktig. Vi må ta vare på hverandre.

Ingen 17. mai?

Hvordan takler beboerne dette?

– Det varier. Noen går rundt og vasker dørhåndtak og synger Jahn Teigens Optimist. Noen sliter med å forstå at de ikke kan gå på kjøpesenteret eller på kafé. Å ikke få besøk er også vanskelig. Noen trøster seg med at det snart er over. Noen er redde for å bli syke. Og noen lurer: Blir det ikke 1. mai eller 17. mai? Hva med Vi vil? Det er jo ting mange gleder seg til, sier Wennevold.

Og hvordan er stemningen blant de ansatte?

– De holder motet oppe, og de gjør en utrolig innsats nå. Alle skjønner at de må bidra. Ferier kanselleres, og planlagte fridager i påsken ryker, sier Ruud.

21.03.2020
08:42
21.03.2020 08:42