JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solfrid Rød

Nyttig om fritidsbistand

Anders Midtsundstad:
Fritid med bistand
En metode for å støtte sosial inkludering.
Fagbokforlaget 2013
28.11.2013
14:30
21.08.2023 17:14

Fritid med Bistand (FmB) går ut på å hjelpe mennesker med ulike bistandsbehov inn i fritidsaktiviteter. Metoden er den eneste kjente metoden som synliggjør hvordan man systematisk kan arbeide for å bistå personer i deres inkluderingsprosess.

Metoden bygger på et mestringsperspektiv, med vekt på den enkeltes ønsker og behov.

Målsettingen er at deltakere blir inkludert i selvvalgte kultur- og fritidsorganisasjoner.

Hovedbudskapet i boka er at det finnes en metode for å medvirke til at enkeltpersoner kan bli inkludert i frivillige organisasjoner på fritidsarenaer.

Boka er delt inn i to deler, fordelt på fem kapitler.

Første del er Teorigrunnlaget og andre del er Metoden-fase for fase.

Vi får en kort historisk bakgrunn for situasjonen i dag og de utfordringer som finnes.

Forfatteren viser til lovverk, ulike måter å organisere arbeidet på, brukerperspektivet og forskjellige erfaringer.

Boka setter søkelys på ulike måter å organisere rehabiliteringsarbeidet på. Den gjelder for alle som har behov for bistand for å kunne inkluderes i en fritidsaktivitet.

Styrken til boka er at den er forankret i både teori og praksis. Den gir en konkret oppskrift, trinn for trinn, på hvordan man kan gå fram. Og den viser til eksempler som gjør lesingen mer levende. Den gir ny kunnskap og inspirasjon, samtidig som den er realistisk og konkret.

Innholdet er både nyttig og viktig. Den beskriver en enkel metode for å støtte sosial inkludering i fritidsaktiviteter, noe som vil ha stor betydning for den enkeltes livskvalitet.

Forfatteren har en bred bakgrunn, både teoretisk og praktisk, for å kunne skrive om dette temaet. Han er universitetslektor ved Universitetet i Agder og har arbeidet med å tilrettelegge fritid for andre i over 10 år.

I tillegg har han egne erfaringer fra brukersiden, innen egen familie.

Siste kapittel er skrevet av Jorunn H. Midtsundstad, som er førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Agder.

Målgruppen er studenter i ulike helse-, sosial- og kulturfaglige utdanninger. Den er høyst aktuell for ansatte i offentlig og frivillig sektor som er opptatt av hvordan man kan tilrettelegge fritid for andre. Den er også nyttig for brukergruppene og deres pårørende.

28.11.2013
14:30
21.08.2023 17:14