JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Cappelen Damm Akademisk

Bør bli pensum for alle som jobber med barn

28.08.2018
14:40
21.08.2023 17:14

Per Schultz Jørgensen
Robuste barn - Gi ditt barn ansvar, livsmot og tiltro til seg selv
Cappelen Damm Akademisk 2017

Nylig satt 600 barnehagelærere samlet i Oslo for å lytte til professor og sosialpsykolog Per Schultz Jørgensen, en av Danmarks fremste eksperter på barn. For å illustrere sitt budskap startet han med følgende lille historie: En mor er på butikken med sin femårige sønn og er på vei til bilen. Mor bærer to tunge poser, og gutten bærer også en pose med varer. Så sier gutten: Jeg er trett og vil bæres! Her kunne mor sagt nei, men i stedet sier hun: Jeg forstår du er trett, det er jeg også. Vi setter oss på benken der borte og så sier du i fra når du er klar. De setter seg og hviler, og etter en stund sier gutten: Nå er jeg klar. Han går med mor til bilen og bærer sin pose selv.

Denne situasjonen viser hvordan moren viste innlevelse. Gutten fikk en valgmulighet han ikke hadde tenkt på, som ga han erfaring og læring. At han bærer posen sin illustrerer at han også kan ta ansvar for den selv. Moren viste han omsorg/innlevelse og lærte gutten å ta ansvar. De gjorde det i fellesskap. Det styrket hans karakter. Karakterdannelse og ansvarsoppdragelse får du ved å møte barnet i følelsene sine uten å frata det ansvaret for eget liv.

Jørgensen reiser spørsmålet: Hva er et godt liv for barn? Han sier at kjærlighet er nødvendig men ikke nok. Man må i tillegg styrke barnets karakter ved å gi dem struktur, normer og ansvar. Vi dyrker resultater, men det er i prosessen det skjer. Her siterer han Søren Kierkegaard: «Mål er intet – veien er målet». Og hva lærer barnet i prosessen? At det kan. At det har ressurser og oppfinnsomhet, kan sette seg mål og nå dem. Det er dette som er det indre kompasset, som utvikles steg for steg, mener Jørgensen. Grunnmuren for dette arbeidet er en trygghet som barnet aldri er i tvil om. Det krever ansvar og nærvær av de voksne. Dette er noe av hovedinnholdet i hans bok om robuste barn, som foreligger på norsk. Han skiller mellom robusthet og prestasjon. Robusthet handler om barnets helhetlige innstillig til tilværelsen, om barnets livsmot, evnen til å stole på seg selv og til ikke å gi opp. Helt avgjørende er at barnet trives og er glad. Robusthet omfatter både tanker, følelser og handlinger. Mens prestasjon derimot handler om enkeltstående handlinger som ofte består av et målbart resultat. Den avgjørende forskjellen mellom de to begrepene er at robusthet handler om prosessen, prestasjonen om resultatet.

Forfatteren hevder at robusthet ikke er i overensstemmelse med en skole- og utdanningskultur som bygger på prestasjoner og snevre læringsmål. Her ligger det en enorm utfordring til alle som arbeider i barnehager og skoler. I barneskolen i Norge utsettes elevene for en målemetode rettet mot læringsmål. I barnehagene utsettes de for et observasjonsskjema med atferdsmåling som skal bedre språkutviklingen. Slike målemetoder fokuserer på prestasjon og resultat. Det reduserer fagfolkenes bruk av faglig skjønn og deres oppmerksomhet rettet mot prosessen og barnas egne individuelle forutsetninger og innsats. Det er her oppmerksomheten må rettes.

Robuste barn er en perle av en bok, full av kunnskap, forståelse, innsikt og klokskap. Den bør være pensum for alle som arbeider med barn. Forfatteren demonstrerer sin kompetanse ved å formidle betydningen av mellommenneskelige relasjoner og barns utvikling på en enkel og lettfattelig måte. Temaet får en ekstra bredde ved at forfatteren belyser sitt budskap fra både psykologisk, pedagogisk, sosiologisk og filosofisk side.

28.08.2018
14:40
21.08.2023 17:14