JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra bomber til dialog

Kunnskapsdepartementet snakker ikke lenger om utdanningsmodeller, men forsøker å definere kompetanseområder. Statssekretær Kyrre Lekve ber FO-ere tenke en ekstra gang på hva de ikke kan.
17.06.2011
10:54
16.12.2013 16:25

solfrid.rod@lomedia.no

– Profesjonsgruppene har en tendens til å si at de kan gjøre nesten alt. Jeg oppfordrer dere til å tenke gjennom hva andre må bidra med på de områdene dere jobber, sa statssekretær i Kunnskapsdepartementet (KD), Kyrre Lekve, da han besøkte FOs landsstyre, som har vært samlet i Oslo de to siste dagene.

Felles kjerne

Modellene som fikk FO til å rase tidligere i vår ble ikke nevnt med et ord. Derimot tegnet Lekve sirkler som delvis overlapper hverandre. En kjerne i midten er felles kompetanse, kunnskap alle må ha, som for eksempel velferdsstatens regelverk og politikk.

Resten er kompetanseområder som for eksempel rus og psykisk helse, sosialt arbeid og barnevern, arbeidsorientert klientarbeid, helsebringende og forebyggende arbeid.

Spesialisering på tvers?

I tillegg er det tegnet inn spesialisering i henholdsvis helsefag og sosialfag. Her ber Lekve om innspill.

KD undrer seg over rekkefølgen på bredde- og spisskompetanse innenfor FO-utdanningene. For eksempel har alle sykepleiere felles grunnutdanning før de spesialiserer seg i mange ulike retninger. Når FO holder fast på spesialiserte grunnutdanninger for så å ta tverrfaglige mastergrader, skurrer det i departementet.

– Jeg er litt kritisk til alle disse spesialiseringene. Og jeg oppfordrer dere til å tenke gjennom dette, sa Lekve.

Samspill i praksis

Departementet har vært og er fortsatt bekymret for det de mener er mangelfulle samhandlingsevner. Yrkesutøvere har for liten systemforståelse og vet for lite om andre profesjoners bidrag i tjenestene, mener KD.

Noe av dette mener Lekve kan berges gjennom nye rutiner og regler for praksisperiodene. Praksis har delvis blitt til gjennom historiske tilfeldigheter, mener Lekve. Og varsler mer standardisert praksis for veiledning og kvalitetssikring av studentens praksisperioder.

Må tilpasse seg bedre

Når kompetansebehovene endrer seg, er det to muligheter, mener Lekve: Den ene er at eksisterende utdanninger tilpasser seg endrede behov, den andre er å skape nye utdanninger. I Norge har det vært for mye av det siste, mener Lekve. Og ønsker å snu dette på hodet.

Han utfordrer også høgskolene til å prioritere tøffere og være villige til å gi fra seg noe.

– Det er bedre å være gode på et par ting enn å være middels på alt.

Ikke helt beroliget

Frykten for at FO-utdanningene kan bli slått sammen er fortsatt reell, påpekte flere av landsstyrerepresentantene.

Cato Brunvand Ellingsen, er ikke trygg på vegne av sin profesjonsutdanning, men er mer optimistisk enn før med tanke på muligheten for god dialog.

Mulighetsvindu

– Først kom bombeflyene fra KD og krigstypene i Fontene: Dramatisk om FO-utdanningene. Så kom bakketroppene i form av engasjerte FO-ere. KD måtte våkne. De er våkne nå, sa Ellingsen da han orienterte om FO-ledelsens arbeid opp mot stortingsmeldingen.

Departementets planer om å ruste opp praksis var musikk i FO-ører, men flere minnet Lekve på at det må følge med ressurser.

Ellingsen likte Lekves begrep “window of opportunities” og oppfordret FO-ere til å fortsette å påvirke. Og ikke minst ta Lekves oppfordring om å definere tydeligere hva en kan og hva en ikke kan.

17.06.2011
10:54
16.12.2013 16:25