Slutt på spissrotgang i Ålesund
Sosialkontoret i Ålesund gir klientene eget bankkort. – Det vil oppgradere statusen til brukerne, sier virksomhetsleder for sosiale tjenester Harald Myren.
Saken oppsummert
Pilotprosjektet gjennomføres sammen med Nordea, og kalles sosialkortet. – Klienter som ikke har egen bankkonto slipper å gå med anvisning til kassa i banken, hvor de fleste andre kunder ser hvilket ærend de er ute i, sier Myren til Sunnmørsposten.
Vinn vinn
Klienten kan isteden gå til nærmeste Nordea minibank, sette inn koret uten å bruke kode, og få pengene ut. Kortet blir så slukt. Banksjef for personmarkedet i Nordea Ålesund, Gunnar Sperre, mener ordningen vil lette arbeidet for de bankansatte. – 22 prosent av våre kontantuttak kommer fra sosialklienter, og utgjør nærmere 7 000 uttak i året. Nå får vi dette bort fra våre lokaler, og dermed mindre køer, sier Sperre til Sunnmørsposten.
Sosialkortet skal være klar for klientene i slutten av måneden. Prosjektet vil i første omgang strekke seg over tre måneder.
Flere saker
Oddny Kristin Grytal-Bech og Silje Lyngmo Heien trives godt i jobben som Nav-ansatte.
Hanna Skotheim
De får kjeft av brukere: – Jeg forstår reaksjonen deres
rasjon: Colourbox
Fest med badeland og vannsklie
Elle melle deg fortelle... Tre pensjonerte sosionomer er med i ei gruppe som skriver dikt og historier til hverandre. Fra venstre: Catharina Selmer, Ellen Tronsmo, Eli Hindenes.
Hanna Skotheim
– Vi har tusen historier
Hanna Skotheim
Vilja jobber i en av landets mest utskjelte tjenester: – Jeg vil framsnakke Nav
Det sto mellom juss og barnevern. Nå studerer Oda begge deler.
Simen Aker Grimsrud
Hun drømmer om å sitte i regjering, men først skal hun krangle litt med høyresiden på TikTok
Ine Vedeld opplever ofte diskriminering på grunn av sin funksjonshemming. Da kan hun føle seg dum og til bry.
Morten Rakke

