Dataspill spiser ungdomstiden

Hele 10 prosent av norske gutter bruker mesteparten av fritiden på dataspill. 3400 er helt avhengige, tror forskerne.
04.10.2010
15:34
16.12.2013 14:14

edv@lomedia.no

Omtrent like mange norske ungdommer spiller dataspill som før. Men de spiller mer. En tredjedel av ungdomsskoleguttene spiller tv- eller dataspill hver dag. Hele ti prosent av guttene på 12-17 år spiller mer enn 4 timer daglig, ifølge forskere ved Nova.

7,2 prosent av guttene bruker minst 20 timer hver helg foran spillkonsollen.

Millioner medspillere

Å bruke mesteparten av tiden sin på dataspill er ikke lenger noe marginalt fenomen. Blant de mest populære dataspillene er online rollespill, eller Massive Multiplayer Online Roleplaying Games (MMORPG) som World of Warcraft eller 1.-person skytespill som Call of Duty.

– En dreven spiller runder et vanlig dataspill på et par dager. Men MMORPG-spillene kan spilles uendelig, påpekte forsker Marianne Hansen da rapporten «Uskyldig moro?» ble presentert mandag.

Disse spillene tillater flere tusen spillere å spille mot (og med) hverandre samtidig via internett. World of Warcraft har for eksempel 11 millioner registrerte spillere. De fleste spillene er kamporienterte og foregår gjerne i en fantasy- eller science fiction-verden eller gjenskaper diverse krigsscenarier fra virkeligheten.

3400 ungdommer kan regnes som avhengige av disse spillene, ifølge forskerne.

Fortvilte foreldre

Rapporten er utført blant over 8000 elever ved 89 barne- ungdoms- og videregående skoler i hele landet. Bestiller er Lotteri- og stiftelsestilsynet, som stadig oftere mottar henvendelser fra bekymrede foreldre via sin Hjelpelinje for spillavhengige. Telefonnummeret var opprinnelig tenkt for pengespillavhengige, men nå er det stadig flere pårørende til dataspillungdom som ringer.

Utsatt gruppe

Åtte av ti unge i alderen 11-17 år har datamaskin på rommet sitt. Forskerne regner med at 1,5 prosent av spillerne har eller står i fare for å utvikle spillavhengighet. Blant storspillerne går det igjen at de kommer fra familier med lav inntekt og ustabile familieforhold. Også rus og normbrytende atferd/kriminalitet går igjen. De lever i hjem med lav foreldrekontroll og mye krangling.

Psykisk faresone

Blant vanlige gutter, viste 8 prosent et høyt nivå av depressive symptomer. Det samme gjaldt dobbelt så mange av storspillerne.

En av ti vanlige gutter viste tegn på lav selvfølelse, mot nesten 20 prosent av storspillerne.

Marianne Hansen understreker at forskingen ikke forteller noe om de spiller fordi de er deprimert eller om de blir mer deprimert av å spille. Det er forsket lite på feltet, også internasjonalt, ifølge forfatterne til rapporten.

Mindre pengespill

Et lyspunkt er at ungdom spiller betydelig mindre pengespill etter at gevinstautomatene forsvant i 2007 og resten av spillene fikk 18-årsgrense. Mens 3,2 prosent (ca. 11.000 ungdommer) hadde et alvorlig pengespillproblem for sju år siden, gjelder det nå 1 prosent (ca. 3800 ungdommer).

04.10.2010
15:34
16.12.2013 14:14